Jump to content

Termostat v6?


2.3 GL

Recommended Posts

Neida... Motoren koker fortsatt. Er ikke lenge før denna blir parkert å ikke sett mer på før til våren.

Termostat nede er ett godt drittopplegg i mine øyne.

Jeg pleide å borre ett 3 mm hull i termostaten og sørget for at dette står øverst og så fyller jeg vann inn i motoren via øvre radiatorslange.

 

Jeg forstår godt at 2,9 motoren ble oppgradert med termostat flyttet opp. Det jeg kommer til å gjøre neste gang jeg skal i gang med de gamle V6 motorene er å ta to stk. Volvo termostathus (Ford OHC termostathus er sikkert også mulig), sette dem mot hverandre, sette en termostat i midten av dem og montere det på øvre slange.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helt enig. Nå har jeg fylt motoren gjennom alle tenkelige slanger å hull uten at det blir bedre. Når ånden kommer over meg igjen tar jeg ut termostaten å ser om det hjelper. Blir det bra da vil jeg lage en løsning med termostat oppe.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Den øvre varmeapparatslangen har et rør som går litt mere enn igjennom innsuget, så hvis du ikke skrur ut tempgiveren til instrumentet (13mm messinghode)  så vil du ikke få ut lufta på vettug vis.

Hadde visst oversett svaret ditt jeg. Dette med røret er ikke helt korrekt. 114hk delemotoren min har dette. Motoren i bilen har det ikke. Den har fått på montert den nyere delen nå i håp om at det skulle løse ting. Er jo noen nipler på denne delen. Kan vel bare skru ut en av de for å se hva som skjer. Har ikke vært borti makan til dustesystem før jeg altså.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke være toppakningsproblemer eller sprekk i topp som gjør det a? Hvis det lekker litt eksos ut i kjølesystemet så vil du jo hele tiden ha luft.

Du husker hvordan den røde dohc'en var i sommer?

Jeg har jo som du vet drevet en god del med dissa V6'era og har nå egentlig aldri hatt spesielle problemer med å lufte de. Vet jeg var oppe på låvebrua et par ganger med en av de.

Opel rekorden med CIH motor jeg hadde for mange år siden var ikke noe lettere å lufte den til sammenlikning..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo selvfølgelig være noe slikt men ville det ikke luktet eksos av kjølevannet? Det virker også som om dette bare er ett problem når jeg kjører. Bilen kan stå på tomgang i evigheter å være god å varm uten problem. Så fort jeg beveger meg ut på veien så er det problemer. Nedre radiatorslange blir helt kald og trykket bygger seg opp. Å hvis man da ser ned i radiatoren så står vannet stille. Når nedre slange igjen er varm ser man tydelig at vannet beveger seg. Temp måleren viser aldri over 100 grader.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Begynner å føle meg trygg på at det er termostaten. Varmeapparatet er kjempe varmt allerede ved tempmåleren på 60 grader. Noe som tyder på treg bevegelse av hovedmengden vann. Den blir ikke varmere enn 70 grader på tempnåla så lenge jeg kjører. Alikevel er det mye trykk i slangene når jeg parkerte på jobb etter ett kvarters kjøretur. Minner meg om sånn sierran oppførte seg med gåen termostat.

 

Så da har man to valg. Kjøpe ny å gamble på at det blir i orden. Eller ta ut termostaten å se hva som skjer først. Tipper jeg går for sistnevnte også koker jeg termostaten samtidig for å se på den.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hadde visst oversett svaret ditt jeg. Dette med røret er ikke helt korrekt. 114hk delemotoren min har dette. Motoren i bilen har det ikke. Den har fått på montert den nyere delen nå i håp om at det skulle løse ting. Er jo noen nipler på denne delen. Kan vel bare skru ut en av de for å se hva som skjer. Har ikke vært borti makan til dustesystem før jeg altså.

Ok, forskjeller etter hvilken modell da kanskje?

Mange år siden jeg klundret med dette selv etter toppbytte i Caprin'.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Ok, forskjeller etter hvilken modell da kanskje?

Mange år siden jeg klundret med dette selv etter toppbytte i Caprin'.

Helt sikkert. Min motor er av gamle typen(108hk) delemotoren er nyere(114hk)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Med min 8/81 2.8 PYA var det bare å fylle på vann, og den var ferdig lufta, min `84 2.3 så fikk jeg meg en AHA-opplevelse første gang, fyllte opp med vann, og bilen sto på tomgang og etterfyllte vann, tempmåler sto i bunnen, motor ble så varm at tempføleren smelta(svarte plasten), og du hørte det freste skikkelig når jeg endelig fikk på nok vann.

Løsnet rett og slett varmeappslangen på "øvre termosttshus", holdt den litt opp og fyllte vann på motor til det kom vann ut i v.appslangen. Da var den bra, skiftet føler til tempmåler som da hadde fullt utslag, og alt var bra.
 

Men uansett så ville jeg forsøkt med en termostat som var til motoren, ikke en biltematermostat med samme fysiske mål.
En termostat som skal stå i bunnen må fungere på en annen måte, den må åpne for helt ndre temperaturer, og da gjerne på motsatt side, Vannet går ut av motor varmt på topp, inn i radiator på topp og ut av radiator kjølt i bunnen, for så og inn i motor i bunn og varmes igjen.
En termostat, som består av ett vokselement og ei fjær som styrer den, den montert oppe må "føle" på den siden vannet komme rinn igjenom, mens den ned må føle på siden som vannet skal ut av(vannet til v.app).

Skal ikke påstå at løsninga di er der, men ville ikke følt meg trygg på annet.
Forøvrig, så syns jeg beskrivelsen din på at den virker normalt til en begynner å kjøre, og da får trøbbel, lukter veldig sprekt topp, men det er jo ikke akkurat vanlig på disse.

Hvis din 108hk svrtmotor 2.3 er lik min svarte 2.8, skal den lufte seg selv, selvfølgelig må luftehullet på termostat peke oppover for å få luftet den skikkelig.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Nå bruker jeg termostaten som satt der når jeg begynte så i så tilfelle bør alt være bra. Den er stemplet 87 grader. Har gjort mer sammenligningsarbeide i dag å funnet en termostat som ifølge meca passer til granada og endel andre biler. I Biltema sitt system finner jeg termostat som passer disse andre bilene men ikke står oppført til granada. Det skal prøves med den termostaten men først skal jeg prøve uten.

 

Hvis jeg tolker systemet på v6 riktig vil det varme vannet som kommer fra varmeregisteret passere på innsiden av termostaten. Å det burde være nok til at den åpner.

 

Mtp sprekt topp. Da burde jeg vel fått trykk umiddelbart når jeg satte på igjen lokket etter å ha slept ut trykket? For jeg regner med du tenker slik at sprekken utvider seg når det blir varmt. Trykket kommer ikke før jeg kjører igjen. På tomgang kan den stå aldri så lenge.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Korrekt at returvannet fra V.appregister passerer termostaten, så med v.app.på full gnu vil termostat åpne senere enn ved v.app av.

Ved trykk i systemet så ser man ofte en trykkøkning ved en skikkelig rus, men ikke ved tomgang, normalt vil det være litt mere "trykk" i påfyllingen ved tomgang enn på rus.

Men lykke til, finner nok ut av det.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Kan vel oppdatere litt her. Nå har jeg prøvd uten termostaten. Selv med termostaten ute blir det ok varme i apparatet. Mye bedre enn forventet. Det er fortsatt trykk i systemet. Men nå er begge slangene på radiatoren varme når jeg jeg kjører. Med termostat var jo den nederste iskald. Kan det være at radiator lokket er defekt? Hvordan teste dette?

 

Jeg har kokt termostaten å ser at den funker ok.

 

En annen observasjon jeg har gjort er at tidligere med termostaten i så virket det ikke som det var vann i øvre radiatorslange å når man tok av slangen fra øvre huset til varmeregisteret var den tørr. Dette selvom varmen i apparatet var kjempegod. Skjønner ikke dette.

 

Det er også fullt av møkk i vannet etter å ha vært igjennom motoren bare en liten tur så nå skal jeg ut å kjøpe no rense greier å prøve det. Blir ikke ting bedre da blir bilen parkert å sett på når jeg gidder igjen.

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Men bilen virker tilsynelatende greit, og går som den skal? Da trur jeg at jeg hadde latt det være inntil videre.. Bare sjekke etter hvit røyk, og at du har nok vann.

Gasa tils det rasar!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Bilen funker fjell den. Ikke noen driftsproblemer. Jeg bare ser for meg at jeg plutselig blir stående i en hvit sky når en av vannslangene sprekker av det høye trykket. Har forøvrig satt i gang med rens av systemet nå. Kjøpte Bar's cleaner å håper den er god.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Pakk en bag med termodress, lue, votter, ullsokker og gode sko og legg i bilen. Det har jeg pleid å gjøre.

Lærte den gangen jeg og geir hoppet av vegen med en sierra, langt inne på skauen i 18 minus i joggebukse, t-skjorte og småsko. Det var den gangen da det enda ikke var mobildekning inne ved sagvolden vet du 2.3 GL.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Kan vel oppdatere raskt her. Har montert termostat igjen nå. Men jeg borret ett 3mm hull i den som jeg plasserte i toppen av termostaten. Så nå sirkulerer vannet faktisk. Nå er det varmt i nedre radiator slange selv etter kjøring. Men det er fortsatt mye trykk. Skal legge ut 2 videoer straks som viser litt.

 

@Pusur: jeg har alltid fiskestang i bilen så den er grei.

 

 

http://i254.photobucket.com/albums/hh113/crawlerdan/C70FF8F8-AF85-473D-ADAE-DBA8032503BF-557-000000D41D5FAEFB_zpsb1bc54db.mp4

 

http://i254.photobucket.com/albums/hh113/crawlerdan/6C1FAFA0-641F-4BB8-8653-DBB22176EA86-557-000000D39C85046F_zpsfef8a32f.mp4

 

Her er det filmer. Aner ikke om de funker men jeg håper det.

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det der er typisk når det ligger en luftlomme en plass.

Typisk sted er i varmeapparatet dersom slangene er feilkoblet. Luftlommen ligger der, blir varmet opp og øker i volum. Dette gir høyt trykk som raskt forsvinner når du tar av lokket på radiatoren.

 

Hvis du setter to slanger inn på varmeapparatet og fyller de godt opp med vann så er mye gjort. Legg slangene ned og legg merke til hvilken slange det renner mest vann ut av. Dette er tur slangen til varmeapparatet. Koble denne til og start opp motoren til det spyler vann ut av den andre når du holder denne høyt.

Når varmeapparetet er tomt for luft kobler du slangen til der den skal være.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke forsvinner vann, så er ikke trykket i systemet for høyt. Hvis trykket blir for høyt, da skal lokket åpne seg å slippe ut overtreykket.

Det går vann ut i ekspansjonstanken ved siden av radiatoren så trykket er nok litt høyt.

 

@ RS1000: dette skal jeg prøve i morra hvis jeg rekker. Men det skal nevnes at jeg har koblet slangene likt som i taunus håndboka jeg har. Er ikke sikkert at taunus og granada er like men tok sjangsen på det. Har forøvrig god varme i apparatet.

 

Hvis noen har ett bilde av hvordan det er på deres fungerende v6 granada ville jeg bli takknemlig for å få se det så jeg kan sammenligne.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Varmeregistret står vel montert på høykant.. kjølevæska sirkulerer INN i registret i den underste slangen,

som kommer fra øverst/fremst på motoren.

Den øverste slangen på varmeregistret fører kjølevæska UT og ned til termostathuset.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg grandisjohn. Å sånn er det montert hos meg også. Har vært ute å prøvd det RS1000 beskrev nå å tolket det da dit hen at min er koblet riktig. Prøvde å fylle vann på den samme måten men er ikke overbevist om at jeg fikk ut all lufta. Tenkte jeg skulle kjøpe mer frostvæske i morra så jeg har litt mer å søle med og prøve dette på nytt.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...