Jump to content

Moralsk spørsmål


Dufman

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en éneiers 68' Escort 1100 Deluxe. Urørt originalbil i meget god stand.

Denne er fra første produksjon, og har den første dårlige forstillingen.

 

Jeg syns bilen burde holdes slik den er, men på en annen side syns jeg halve morroa med bil er å gjøre den slik jeg vil ha den.

Om jeg skal gjøre noe med den, så beholder jeg naturligvis alt av originale deler slik at den kan settes tilbake i original stand.

 

Meninger?

Er det noen som bryr seg om sånt? Finnes det noen originale Escort mk1 igjen?

Link to comment
Share on other sites

Bilen er din! Bygg som du vil!!

 

Er tross alt en Escort 1,1 det er prat om her, ikke en megaskjelden Aston Martin, Ferrari eller lignende.

Jeg hadde aldri i verden giddet å putre rundt i en slik originalbil.

 

 

Ta en titt på denne :  

og så går du ut å titter på din egen bil å tenker over hva som gir mest glede for eieren......

Edited by Slåstad RS
  • Like 3

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt en éneiers 68' Escort 1100 Deluxe. Urørt originalbil i meget god stand.

Denne er fra første produksjon, og har den første dårlige forstillingen.

 

Jeg syns bilen burde holdes slik den er, men på en annen side syns jeg halve morroa med bil er å gjøre den slik jeg vil ha den.

Om jeg skal gjøre noe med den, så beholder jeg naturligvis alt av originale deler slik at den kan settes tilbake i original stand.

 

Meninger?

Er det noen som bryr seg om sånt? Finnes det noen originale Escort mk1 igjen?

Hvis du mener at bilen burde holdes slik den er og finner noe som helst eier- og kjøreglede så er jo saken enkel - puss og gnikk på den.

 

Personlig mener jeg at disse bilene bare har stort potensiale. Hovedkarrosseriet er pent og vi vet at det kan modifiseres til å fungere godt. Hvis man er i stand til å se objektivt på det, så ER absolutt ALT annet noe eldgammelt, dårlig, ubrukelig og gledesløst drit.

 

Grunnen til at disse bilene har så godt rykte, god anseelse og godt omdømme er pga av alle modifiseres omfattende. 

Bygg i vei men la vinkelsliperen hvile.

Da får han dessverre ikke plass til de rette hjulene og hva er vitsen med en ultra-low-performance MK1 i våre dager?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Din bil, og du kan gjøre det du ønsker.

 

Jeg syns nå at man bør ta vare på originale biler og., og spesielt dem som er veldig bra og urørte. Jeg har ingen ting imot at biler som er godt brukte blir ombygget/ oppgradert. Men ikke alle har samme smak. 

 

Syns det er trist når pene originale 20-30-40-50 talls biler blir solgt og bygget om til rod f.eks. Ser ofte på Finn pene biler som folk har startet med, tatt ut original motor og så gått lei, eller pene biler som selges med godkjennings papirer. Men tar noen en gammel rustet ramme og karosseri og setter sammen noe så er det helt greit for meg.

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

"Den siste Geirfuglen var "bare" en geirfugl den og. "

Var sikkert god på smak!...

 

"Hvis man er i stand til å se objektivt på det, så ER absolutt ALT annet noe eldgammelt, dårlig, ubrukelig og gledesløst drit."

Helt enig! En org.mk1 1,1-1,3 har aldri vært noen bra eller underholdende bil, men dæven for ett potensiale!

 

Har du moralske kvaler, så kan jeg svært gjerne overta den og "passe" godt på den for deg!

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Din bil, og du kan gjøre det du ønsker.

 

Jeg syns nå at man bør ta vare på originale biler og., og spesielt dem som er veldig bra og urørte. Jeg har ingen ting imot at biler som er godt brukte blir ombygget/ oppgradert. Men ikke alle har samme smak. 

 

Syns det er trist når pene originale 20-30-40-50 talls biler blir solgt og bygget om til rod f.eks. Ser ofte på Finn pene biler som folk har startet med, tatt ut original motor og så gått lei, eller pene biler som selges med godkjennings papirer. Men tar noen en gammel rustet ramme og karosseri og setter sammen noe så er det helt greit for meg.

Joda, men det avhenger av hva som er utgangspunktet. En fullsize amerikaner har f.eks. ikke performancepotensiale overhodet og kan bare brukes til kos. Bare en idiot kaster er blodtrimmet motor med fri eksos oppi en slik og ødelegger alt, men en orginal 1100 MK1 er jo helt meningsløs i utgangspunktet. 

 

Den har absolutt ingen gode eller sterke sider orginalt, bare ett potensiale til å kunne bli noe..., men er helt klart enig i at hvis man ikke makter å gjennomføre prosjektet så er det definitivt klart best å ikke engang starte.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja ser dette. Gå ikke på dette med en spareplan. Gjør det skikkelig når du først skal i gang. En halveis sparebluss ombygd blir bare trist. Problemet er jo at 1100 blir en slags museumbil, og garasjeplass er ofte ikke stort nok til å lagre alle biler man kommer over.

Har selv en ganske så urørt Mustang som det ikke blir så mange fler av. Her skal jeg gå forsiktig frem og ikke lage noe som ikke kan reverseres. Lage all out racerbil det gjør jeg heller av en sliten oppgitt utgave i steden.

Men så har jeg nok motor til at det går mer enn nok fort orginalt. Der sliter du værre med en 1100. Så ja vektskåla di vipper frem og tilbake. Ser den.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå sikkert noen som synes det er fint å putre rundt på veterantreff med en original bil selv om det bare er en 1100. Men som sagt så er det eieren som bestemmer. Folk er forskjellig, og hva man ser blir og forskjellig ut fra hva man selv liker. Hadde dette spørsmålet kommet opp i en hardcore veteranbilklubb så hadde sikkert de fleste ment akkurat det motsatte av det de fleste har sagt her.   

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Ser jo ut som et meget bra eksemplar!

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller litt mot originalitet på en slik bil. Det er ikke så altfor ofte man kommer over de kjedelige modellene med den lille motoren og det synes jeg gjør det ekstra stas når en først finner de.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50940209&searchclickthrough=true

Ta denne Opelen f.eks. Sikkert et fint utgangspunkt for en heftig ombygging, men samtidig veldig artig at den finnes i originalutførelse.

 

Jeg er oppe i lignende dilemma med min bil. Forholdsvis original bil som egentlig fortjener å bli beholdt som museumsobjekt, men samtidig et fint utgangspunkt for heftig modifisering.

Hvis en holder modifikasjonene på et nivå slik at de kan reverseres kan en jo få  det beste fra to verdener, originalitet og midifisert. 

  • Like 1

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Rå opel. Den ser jo ut som om km stand stemmer også. Litt synd at den er lakkert, men jeg skjønner jo at det ble gjort med tanke på resten av bilen. Kanskje litt vel nøye på km stand, men.

 

Escorten min er jo en bruksbil. Den ble brukt frem til 2009 da første eier mista lappen pga synet. Kun småturer for å holde den i live etter dette. Eu-kontroller er fulgt opp selv etter han mista lappen.

Ble informert av første eier om at den hadde gått to runder, så km stand er straks 256 000.

Men den er jevnlig oljebehandla i alle kriker og kroker, og ett par plasser til du ikke ville tenkt på. Så den er totalt rustfri.

Link to comment
Share on other sites

Flott bil da til å ha gått så langt. Om du kan klare deg med en frisert 1600 Kentmotor så slipper du å klippe rundt radiatoren. Denne bilen minner meg om noe jeg husker fra sent 80tallet. Var en eldre mann som hadde en slik som bruksbil. Og et under at den holdt selv om den var mer sliten enn din bil for han sto omtrent i ramma når han fresa rundt i den. Var ikke mye hattekjøring på han.

 

Siden bilen er så bra og har en historie så lag en ulv i fåreklær. Noe som ser ut som en bestefarbil isteden for en RS eller Mexicoklone. Rattet du har nå er jo fetere enn et Springalexratt. Vel jeg har i hvertfall sett fler Springalex enn dette i nyere tid.  Behold den slitte lakken, 1.6L, Skjult grov eksos med falsk sugerørutløp, moderat senk, bredda stålfelg uten dekkstrekk med kapsler, bilpute og teppe i baksete og en hatt på hylla. Og et solbleket 1001-1002-1003 klistremerke i bakruta og eller et din lokale indre østre dalom sparebank får femtiøringene til å vokse eller noe i den stilen :lol:

Så har du noe som alle tror bare er en bestefareiers museumsbil som kun tas ut på veteranrallyløp med NVK eller LMK. Før du girer du ned å fyker avgårde på glemte veier i grusskyen. Litt revet med nå, men fikk litt lyst på denne ja.

Edited by and
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte bilen hadde den hjemmelagde setetrekk anno 1969, diverse pynt på hattehylla, kurv over tunnelen til girkassa, diverse merker på dashbordet og to fugler på en pinne hengende fra speilet. Men det måtte ut.

Har en 1600 motor med 128hk, så det kan bli fart i denna. Jeg tenkte lotus felger med kapsler. Skulle gjerne beholdt 12", men det går vel ikke med skivebrems. Kunne tenkt meg rs fangere og svart grill, men ulv i fåreklær er ganske kult.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja blir fint med Lotusfelger. Kidsa og den gjennomsnittlige mann og kvinne ser ikke forskjell på 12" og 13" stålfelg i dag hvor normalen er breddere med 15" Minilite som det går 13 på dusinet av nå.

Svart grill og delte fangere er jo mer tøff i trynet, men ville selv kjørt langfanger og kromgrill. Hvitt og krom er fin kombinasjon som fremhever den tidlige produksjonlooken den har.

Og jeg hadde hivd inn endel av det nipset du kastet ut, og supplert med et piknikpledd i noe ala Marimekkomønstret sånn i tilfelle i bagasjerommet. men så er jeg litt farget av det luftkjølte VWmiljøet hvor det er om å gjøre å dynge ned bilen med mest mulig tidsriktig stasj.

Da blir det både gateracer og søndagsutflukt i en og samme tidsmaskin. https://www.youtube.com/watch?v=2K9SmpV5Hds :lol:

Edited by and
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...