Jump to content

Uverstyring 4x4


RHH

Recommended Posts

Hei! Har en trofast Sierra 4x4 men den er litt vanskelig å få ordentlig sladd med..

Vil ofte understyre..

Veit at 4x4 og 120hk ikke er no suksess oppskrift men er det noen som har noen til å få den mer sladde villig?

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Lage bakhjulstrekker av den? Ellers så er det vel bare å ta det for det den er. En trygg vinterbil som det ikke er så lett å sitte fast med. Er jo ikke noe Cosworth dette.

Link to comment
Share on other sites

Ta vare på den som den er. Blir jo ikke fler av de 4x4. Snart youngtimer denne. Eller kjøp en 2.8/9XR4x4. Der er det litt mer å gå på om det er en inspirert kjørestil som er greia.

Link to comment
Share on other sites

ikke alle dohc 4x4 sierra som har diffbrems, så d kan vær ei fin oppgradering :)
dohc 4x4 har 3.92 differ så her må du muligens mixe litt, men får du tak i en diff fra xr4x4 eller cosw kan du bare flytte over selve diffbremsen :)
 

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Mer effekt vil nok hjelpe på.

Dohc 4x4 med 1,2-1,4 i ladetrykk er morsomt på vinterføre :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har aldri hatt problem med fremkommelighet, eller viss det er MYE snø så setter selvfølgelig høyden en stopper..

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Noen som har problem at det kommer snø på rillene mellom panser og frontrute og att det dermed dugger voldsomt på rutan? Fins det no snow cap e.l.?

Evnt noen som har laget selv?

Edited by RHH

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Har ingen problemer med å sladde med min 4x4. Rompa kommer ut nesten like lett som med rwd, og ikke alltid frivillig heller :P

 

Men så har jeg ganske gamle dekk, noe som kan ha litt å si.

 

Dette har vel og litt med hvor tykk olje man har på girkassen? Tykkere olje gir mer drift på fremhjulene?

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Har ingen problemer med å sladde med min 4x4. Rompa kommer ut nesten like lett som med rwd, og ikke alltid frivillig heller :P

 

Men så har jeg ganske gamle dekk, noe som kan ha litt å si.

 

Dette har vel og litt med hvor tykk olje man har på girkassen? Tykkere olje gir mer drift på fremhjulene?

Senter viscosen, er en lukka enhet, og blir ikke påvirket av girolja

Link to comment
Share on other sites

Senterviskosen er kasse montert bak girkassa, så det er veldig lett å skille disse. Det går på en halv liter Automatgirolje. Jeg bruker Agip ENI av type dexron 3 og det gir bra driv på fremhjulene.

Semterviscosen, ligger i inni fordelingskassen, og er en lukket enhet, med egen viscose væske. Uansett hvilken olje du har i fordelingskassa, så virker det ikke inn på viscosen

Link to comment
Share on other sites

Sånn ser viscosa ut:

IMGP0718_zps2e93d10e.jpg

IMGP0719_zpsc417b9b6.jpg

Det er en lamellBREMS som sitter på senterdiffen. Virkemåte er akkurat som en hvilkensomhelst bakhjulsdiff.

Sånn ser den ut innvendig.

IMGP0720_zpsbd80d07e.jpg

Mellom lamellene her ligger det "olje" med høy viskositet som utvider seg ved stor hastighetsforskjell på framhjul og bakhjul, presser lamellene i hverandre og BREMSER. Denne på bildet ser du har fått tydelig blåfarve på huset. Sikkert blitt kjørt med forskjellige hjuldim. og da blir "olja" tynn og lekker ut. Da er den defekt.

Bruker dex3 på min jeg også, med defekt viscose, men det er ingen brems på senterdiff av den grunn.


 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...