Jump to content

Cosworth vs is-turbo <-> is-turbo vs cosworth


fiesta_xr2i

Recommended Posts

Guest Mr.Escort

heller cosworth enn ist. cosworth er jo litt mer spesielt enn en is turbo da.

hvis is turbo er så bra...hvorfor laget ikke da ford en modell av sierra som het akkurat is turbo?

min erfaring med is turbo er at det koster mye penger og er lite morro i forhold til cosworth. jeg har lagt mine is turbo planer på hylla fordi jeg heller vil ha en annen motor som jeg har litt mer tru på og vet fungerer. men de som vil bygge is turbo...bygg is turbo...de som vil ha cosworth...ha cosworth..er vel ikke noe og krangle for det...virker som det er enten en gjeng med posthorer(ja det er noen av dem her) eller en gjeng med dritt unger som sitter og syter og klager her jo!!! bare innse det...noen liker brødskiva med smør,andre liker den uten smør...kommer alltid til og være delte meninger.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hehe mye artig lese stoff her.

Har selv hatt 3 is turboer.

Grunnen til at det i begynnelse ble ist: begynner først med små "trim" filter, eksos, porting osv. Etter hvert vil man jo ha mer, og så lenge man syns det er morsomt og Lage "egne" løsninger, så ble det is turbo.

 

En godt hold bar ist motor, er jo bygd på cosw blokk. ofte er eneste forskjellen at man ikke har cosw. topp.

 

Holder nå på og bygge cosworth, og gleder meg sykt til den er klar.

Uansett hva man velger av ist og cosw, så koster ting fort når man skal bygge og trimme både motor og bil.

 

men.... gøy uansett hva man gjør.. stort sett.

 

 

Cosworth har helt klart en god del mer "ekstra ustyr" :-)

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest Alex_86
går ikke ann og si at en ting er brukt opp.

 

 

vel.. jeg brukte opp sukkeret i sted :lol: men ikke at jeg har peil på dette omrd, MEN ist virker mere morro egentlig da "alle" har cossi. ja di holder jo mye mere disse cossi motorene men men.. for meg så er det liksom.. åå en cossi motor ja.. spennende..... :blink:

 

folk liker forskjellige ting. så har man en cossi. eller del eier i den... banken eier vel mest. så ikke hakk ned på ist folk som bygger ist motor.. eller cossi motor med ist topp da :)

Link to comment
Share on other sites

sist jeg sjekket så kom is motor med turbo ifra ford så :rolleyes:

 

denne diskusjonen blir det ALDRI slutt på..

 

og dere cossie folk.. la oss IST folk lage vårt og dere lage dere.. så er ALT i sin skjønneste orden..

vi driter i hva dere lager og dere driter i hva vi lager.. ok?

 

byner å bli "noe" lei dere ***** cossie folk som syter så jæævelig hele tiden ang hva vi lager ut av en is motor

Link to comment
Share on other sites

og dere cossie folk.. la oss IST folk lage vårt og dere lage dere.. så er ALT i sin skjønneste orden..

vi driter i hva dere lager og dere driter i hva vi lager.. ok?

 

Hehe, det er jo akkurat med slike komentarer man fyrer oppunder. Hva i all verden er vitsen spør nå jeg ?

Er vi ikke alle sammen interessert i det samme --> Ford

Er det ikke bedre å samles om det, enn at noen særinger absolutt skal krige med alle andre :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr_Ford

jeg driter egentlig i hvem som bygger hva og hva som eventuelt er best men jeg vil bare si 1 ting! EN dag tar cosworth`er slutt/blir brukt opp eller blir umulig å få tak i uten å ha FETT med penger og da er det fint å vite det at det fins andre ting som kan holde! STÅ PÅ syns det er rått at folk går sin egen vei imotsetning til veldig mange andre som bare hiver seg på bølgen!

Link to comment
Share on other sites

:rolleyes:

Synd vi ikke har barne-avdeling i dette forumet :closedeyes:

 

Hva ligger "konkurent" bilene i pris ? 200sx, som igrunn ikke er en konkurent, men den ligger nesten i lik prisklasse, BMW m3, evt. cailbra turbo osvosv..

 

Jeg gleder meg sinsykt til den dagen det står en 2wd på gården :wub: jeg mener det ikke er andre biler til den prisklassen som kan matche den, eller hva cosworthen betyr for meg.

 

Nevn 1-3 andre biler, som er rimeligere, og er så mye bedre? og nevn hvorfor..

 

Det er nok mange slitne cosworther rundtom, og slik vil det være når det er mange av dem..

Men hvor mange av IS-T byggene er så strøkene? går jo 14dager så er enten bilen i brann, eller fullstendig motor ras?

jeg respekterer dem som bygger ist, men ikke kom å si det er mere bil for pengene, det er latterlig

 

ja, det var dumt, for der hadde du glidd rett inn ! uansett, dere sier at det ikke er en spes dyr bil, i korte trekk, så er det jo "bare en 20 år gammel ford" :P

 

giveashit da, folk gjør det dem vil

-04 Dodge Ram 3500 CUMMINS trekkvogn :)

-85 Sierra 2,0 lat cosworth drift-spec

-80 Escort mk2 2 liter

-88 Corolla AE86 drift-spec

-65 Chevy Chevelle v8

-77 Chevy Caprice v8

Link to comment
Share on other sites

Du har jo forlengst brukt opp uttrykket "cossifolk" du Morty, og i annen hver setning i din egen prosjekt-tråd står det jo at du skal ta rotta på dem. Spør du meg så er du en av hovedårsakene til all krigingen og skittkasting mellom de nevnte "folkegruppene" som i all hovedsakelighet er skapt av deg :(

Link to comment
Share on other sites

er det ingen som har hørt "ordtaket" før ?

 

Noen liker dattra, andre liker mora = noen liker cosworth, noen liker is

 

noen liker bmw, andre liker fiat osvosvosv.

-04 Dodge Ram 3500 CUMMINS trekkvogn :)

-85 Sierra 2,0 lat cosworth drift-spec

-80 Escort mk2 2 liter

-88 Corolla AE86 drift-spec

-65 Chevy Chevelle v8

-77 Chevy Caprice v8

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe problem å få en Is-t motor til og holde! veit av flere som er i daglig drift og holder som bare f...

Min mening er at cosworth motoren er "oppbrukt" den er trimmet av sinnsykt mange og folk blir ikke spesielt sjokkert av å høre om en motor med 400hk...men for all del, cosworth er rått!

 

Hvor mye hester snakker vi om når vi snakker om "holdbare" is-t motorer?

 

Og om folk blir sjokkert eller ikke av at man har 400hk???? hva betyr det da? er jo draget i bilen og "mulighetene" med flere hester man har nytte av... ikke noen tall på ett papir og andres meninger..

 

og hva er så spesielt med å trimme en is-t til 400hk? er vel ikke lenge før man passerer 900hester i en yb motor... og forskjellen på motorene er at is-t'en har en mere restriktiv topp...

 

man kan si hva man vil om motortyper (cossi gjeldsslaver og is-t fjortisser) men når alt kommer til alt så er det hvem som drar ifra på 402metern eller på rettstrekka på skogen som teller.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

ingen som har vurdert zetec turbo?

etter som at det krangles om at diverse motorer er oppbrukt og greier..

 

zetec`n er det himmla billige smidde deler og få i til, og standar zetec topp skall flowe bedre vs cossie...

Og lista kan fortsette..

Jeg vet vertfall hva jeg skall gjøre om zvh motoren ikke funker noe serlig i rs turboen

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

ja, det var dumt, for der hadde du glidd rett inn ! uansett, dere sier at det ikke er en spes dyr bil, i korte trekk, så er det jo "bare en 20 år gammel ford" :P

 

giveashit da, folk gjør det dem vil

 

Thja, mulig det, men i såfall som Admin, noen må jo passe på di lille små -_-

Og du klare fortsatt ikke å svare for deg :rolleyes:

 

Have a nice day ;)

Link to comment
Share on other sites

pågrunnlag av hva ? jeg har sagt min mening.

 

hvorfor kan ikke folk bare ha trua ? nøkkelord; FORD MOTORSPORT CLUB

Edited by Bushwalka

-04 Dodge Ram 3500 CUMMINS trekkvogn :)

-85 Sierra 2,0 lat cosworth drift-spec

-80 Escort mk2 2 liter

-88 Corolla AE86 drift-spec

-65 Chevy Chevelle v8

-77 Chevy Caprice v8

Link to comment
Share on other sites

uansett, dere sier at det ikke er en spes dyr bil, i korte trekk, så er det jo "bare en 20 år gammel ford" :P

 

Nevn 1-3 andre biler, som er rimeligere, og er så mye bedre? og nevn hvorfor..

 

pågrunnlag av hva ? jeg har sagt min mening.

 

hvorfor kan ikke folk bare ha trua ? nøkkelord; FORD MOTORSPORT CLUB

 

.... :rolleyes:

 

hvorfor kan ikke folk bare ha trua ? nøkkelord; FORD MOTORSPORT CLUB

 

?

Link to comment
Share on other sites

en toyota corolla som bestemor har kjørt er jo en bra bil, og for andre en mye bedre bil ;)

-04 Dodge Ram 3500 CUMMINS trekkvogn :)

-85 Sierra 2,0 lat cosworth drift-spec

-80 Escort mk2 2 liter

-88 Corolla AE86 drift-spec

-65 Chevy Chevelle v8

-77 Chevy Caprice v8

Link to comment
Share on other sites

Mye usaklig OT her.

Her kommer uansett min mening om IST og Cosworth.

 

Om man bygger seg en IST så har man trolig i utgangspunktet en semisportslig Sierra. Man bygger så om en maskin som ble designet en gang på 60 tallet, med turbo, IC etc. Kjempeartig vil jeg si. Har planer om en sånn maskin i Granadaen, gøyeste er jo å bygge selv. Skal man ha holdbarhet må man vel oppgradere litt, og det vanligste er vel Cosworth deler, stempler, råder, pumpe etc. Turboen hentes kanskje derifra sammen med IC. Men dersom man bygger selv, så beholder man jo toppen med 8ventiler. Dersom dette hadde vert veien å gå, så hadde sikkert Cosworth beholdt denne og ikke bygget om til 16V. Jeg synes det viktigste her er at man faktisk bygger selv, prøver, feiler og har det artig.

 

Cosworther derimot er jo dyrere mer påkostede biler i utgangspunktet, mye kan forbedres, men de ble jo i sin tid sett på som heftige gatebiler. Å sammenligne synes jeg blir litt unødvendig. Det ene er hjemmebygget, det andre er engineering fra fabrikk.

Synes Fordentusiastene her inne burde godta at noen bygger IST, og heller komme med kreative forslag til forbedringer. Jeg trenger all info til mitt prosjekt når det en gang skal startes på.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...