Jump to content

Diskusjon på 200sx forumet


96mondeo4x4

Recommended Posts

var det ikke en som lånte bilen da, og kjørte uten lappen, som kræsja bilen...?

 

isåfall så skjønner jeg at eieren er irritert, men det burde gå utover han som kjørte, og ikke bedriften som bremsa bilen...

Hvilken mann som helst kan jo komme i sivil og spørre om bremsing av bil, og jeg vet EST bryr seg katta om hvordan bilen ser ut, for jeg har bekjennskap til flere offrodere som har bremsa bilene sine neppå der, les: rør ramme bygg med 40+ toms hjul..

 

ikke vet jeg hva est klarte og bremse den til, men jeg vet at den bilen der var god for mye effekt, hvor mye skall jeg ikke si...

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

litt morro å sjå kor mykje folk vil sverta nåken andre og prøva å dra mangen med seg ner i dritten når dei allerede har bæsja på leggen sjøl. :P

 

trur det hersker enighet iallefall her på forumet om at vedkommende har gjort ein feil og burde ta ansvar for det og la ver å ødelegga ryktet til ES.

 

og det ser og ut til at alle (fmcn medlemmene iallefall) skjønner at ein bryter loven når ein trimmer bil uten å få det inn i vognkort, diverse register osv, og dei som lar ver burde kjøra fornuftig og etter forholdo enten dei har 60 eller 1000 hk under huven. :)

speed freak - going nowhere, real fast

Link to comment
Share on other sites

Så et annet problem:

 

Du kjøper alle de verste bitene til motorn din. Kammer, stempler turbo og det hele. Finner ut at du skal "kjøre den inn" etter veien, på 0,7-0,8bar. Så er du uheldig, kjører for fort og krasjer. Biltilsynet vrenger bilen sammen, og bremser den. Nå med 2bar av en eller annen årsak.

 

Har du gjort noe ulovlig utover å krasje?

 

Edit: La til en faktor til (turbotrykk)

Link to comment
Share on other sites

rscoz: meget interressan vinkling, men alle større oprasjoner skal jo godkjennes av biltilsynet. hvor vidt dette kommer inn under dette vet jeg ikke, men det hadde nok vært å anbefale å kontakte biltilsynet. du har jo gjort en større forandring på bilen og dens måte å "være" på.. er ikke lett alltid dette, men trimmer en så står en også ansvarlig som eier at bilen er godkjent. Det gjør vel egentlig enhver sjåfør på bilen hvis jeg ikke husker helt feil.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes ikke bra ut...

 

Er d ikke lov å ha ett oppsett på bilen til kun bruk på bane? eieren kunne ha hatt en type restriksjon på trykk foreksempel som gjørde at effekten på veien ikke ble høyere enn orginalt. d går helt fint på en turbo-bil, og det vet vi alle. og man trenger ikke forandre på selve mappet for å lage en slik restriksjon.

 

Skal jeg ha hvis det blir aktuelt i såfall...

Kan nok ikke nekte deg å ha flere oppsett på bilen, men det må vel være noe mere innviklet enn en bryter. Slik at du ikke kan bytte oppsett under kjøring. F.eks to forskjellige motoroppsett.

Skal jo ikke ha noe å si hvor mye bilen kan yte, men hvor mye den yter på veien.

Hvis ikke ville jo alle turbobiler være ulovlige. De er jo godkjent med en hvis effekt, men alle vil yte mere ved å juster wastegate'en....

 

Så et annet problem:

 

Du kjøper alle de verste bitene til motorn din. Kammer, stempler turbo og det hele. Finner ut at du skal "kjøre den inn" etter veien. Så er du uheldig, kjører for fort og krasjer. Biltilsynet vrenger bilen sammen, og bremser den. Nå med 2bar av en eller annen årsak.

 

Har du gjort noe ulovlig utover å krasje?

 

Ja det har du, skal man følge boka 110%

I det bilen blir trimmet (ut over noen få % effektøkning, eller at bilen ikke tilsvarer typegodkjenningen lenger) skal dette skrives i vognkortet/bilen godkjennes, hvis ikke er bilen "ulovlig" å bruke på norkse veier.

Link to comment
Share on other sites

skal bli spennende å se utfallet av saken,Erling har iallefall skaffet seg en meget kjent advokat som er oppegående på motorkjøretøy.

Erling påstår selv att boost controleren inne i bilen ikke har vært brukt,men att ES hadde kobblet opp denne og kjørt bilen på ett høyere trykk enn det som hadde vært brukt på den tidligere..BT hadde forøvrig kobblett bort IC pga skade på den,og kobblet rør imellom,noe som kommer Erling til gode.

Link to comment
Share on other sites

Så et annet problem:

 

Du kjøper alle de verste bitene til motorn din. Kammer, stempler turbo og det hele. Finner ut at du skal "kjøre den inn" etter veien, på 0,7-0,8bar. Så er du uheldig, kjører for fort og krasjer. Biltilsynet vrenger bilen sammen, og bremser den. Nå med 2bar av en eller annen årsak.

 

Har du gjort noe ulovlig utover å krasje?

 

Edit: La til en faktor til (turbotrykk)

 

 

det er vel ikke ulovlig å bytte motordeler? så lenge effekten er lik orginal så skal det vel ikke ha noensomhelst ting å si?

 

BT har vel ingenting med om du har oppgradert for morro skyld eller for effekten sin skyld?

 

er nok hva oppsettet maks kan yte som gjelder. slik er reglene.

 

har du noen håndfaste regler du kan vise til her?

 

hadde absolutt vært interesant...

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

det er vel ikke ulovlig å bytte motordeler? så lenge effekten er lik orginal så skal det vel ikke ha noensomhelst ting å si?

 

BT har vel ingenting med om du har oppgradert for morro skyld eller for effekten sin skyld?

har du noen håndfaste regler du kan vise til her?

 

hadde absolutt vært interesant...

 

det kommer helt an på hvor mye du har økt av hk, utslipp og støy. det som begrenser mest er utslipp og støy.

 

kan prøve og skaffe regler for ombygging siden jeg skal på bt på onsdag vis det int. for det?

Edited by Ford-rs
Link to comment
Share on other sites

det kommer helt an på hvor mye du har økt av hk, utslipp og støy. det som begrenser mest er utslipp og støy.

 

kan prøve og skaffe regler for ombygging siden jeg skal på bt på onsdag vis det int. for det?

 

men hvis du ikke har økt hverken hk, utslipp eller støy da? kun oppgradert deler?

 

skaff gjerne regler ja, er sikkert til intresse for alle her det.

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

er nok hva oppsettet maks kan yte som gjelder. slik er reglene.

 

 

Yess dette er helt rett.har nettopp vært å godkjent en bil med cosworth motor hos biltilsynet(risløkka) og hvis du hadde en form for justering så måtte motoren bremses på det maksimale trykket.vi bremset kun org trykk(kun en slange mellom actuator og innsug)og dem krevde at på papiret måtte turbotrykket under bremsing oppgis.

 

Det tror jeg bare er tull.

 

da tror du feil..

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Yess dette er helt rett.har nettopp vært å godkjent en bil med cosworth motor hos biltilsynet(risløkka) og hvis du hadde en form for justering så måtte motoren bremses på det maksimale trykket.vi bremset kun org trykk(kun en slange mellom actuator og innsug)og dem krevde at på papiret måtte turbotrykket under bremsing oppgis.

 

Igjen, hva er maks trykk? Trykk så den raser eller holder? Så biltilsynet skal tvinge meg til å kjøre på 1,8bar i trykk selv om jeg liker å kjøre på 1bar? DIN hk eller "vanlig hk"?

Link to comment
Share on other sites

Igjen, hva er maks trykk? Trykk så den raser eller holder? Så biltilsynet skal tvinge meg til å kjøre på 1,8bar i trykk selv om jeg liker å kjøre på 1bar?

 

de driter nok i hvilket trykk du kjører på.så lenge du har vært så dum og trimmet bilen med en form for ladetrykks styring så tar biltilsynet utgangspunktet i det maksimale trykket.raser motoren i benken er det din skyld,du som har trimmet motoren....ikke de.

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

"En form for justering" er jo et actuatorstag? Kan man risikrere at de skrur trykket opp maks på actuatorstaget dersom man er på biltilsynet for å godkjenne en original turbobil da?? Originale turbobiler går jo svært sjeden med maks av hva oppsettet faktisk kan yte.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

"En form for justering" er jo et actuatorstag? Kan man risikrere at de skrur trykket opp maks på actuatorstaget dersom man er på biltilsynet for å godkjenne en original turbobil da?? Originale turbobiler går jo svært sjeden med maks av hva oppsettet faktisk kan yte.

 

 

nope er ikke det,actuatorstagget er jo der orginalt.kun boostkontroller og justeringsratt eller hva det kalles definerer de som ladetrykks styring og det er IKKE orginalt.

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

"En form for justering" er jo et actuatorstag? Kan man risikrere at de skrur trykket opp maks på actuatorstaget dersom man er på biltilsynet for å godkjenne en original turbobil da?? Originale turbobiler går jo svært sjeden med maks av hva oppsettet faktisk kan yte.

 

AKKURAT mitt poeng!

 

Det finnes justeringer om det ikke står TurboXS eller Greddy på det.

 

Orginal Escort Cosworth som lader 1.3 bar i noen sekunder, lovlig eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

hvis du ikke har noen form for styring av ladetrykket bremser de bilen din som den står!biltilsynets egne ord...

 

hvis du ikke har noen form for styring av ladetrykket bremser de bilen din som den står!biltilsynets egne ord...

 

mere enn det veit jeg ikke,var det jeg fikk opplyst når bilen var på godkjenning.bilen bremset forøvrig ca 220 hk med 2wd motor og dette godtok de uten sp.mål..

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

tjaa alle her inne er vel inneforstått med "risikoen" man tar når man trimmer bil uten å følge forskriftene, og når man blir tatt blir det for dumt å prøve å gjøre es til syndebukker.

Det er jo ikke ES sin skyld at bileier ikke har forholdt seg til loven.

 

Rart at BT er i seng med EST. Når jeg søkte om godkjenning til ettermontering av turbo skrev jeg i søknaden at jeg ville dra til EST for å få papirer på effekt. Til svar fikk jeg at de ikke ville godta papier fra EST fordi de ikke var et godkjent verksted. Så om dette er pga av utstyr de har, som gjør dem til et ikke-godkjent verksted, så kan de jo ikke dra dit for å ta bøller. Hva om bt skulle huke inn ett par turbobiler som de mistenker trim og deretter får de benka med uoppriktige tall? Det blir feil i mine øyner...

Edited by void
logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

Guest Kong-Erik

Legger ved en komentar fra EST jeg så dere også får sett hva de skriver og ikke bare hva han på 200 skriver. En sak har alltid 2 sider.

 

Hei!

 

Etter å ha snakket med de som har bygd motoren, ble de veldig skuffet over tallene....

 

Vi tok oppdraget etter mye mas fra biltilsynet, som ligger litt borti veien her. Vi spurte biltilsynet om hvorfor ikke bjørnstad kunne ta bilen, og fikk til svar at Bjørnstad var inhabile. - Hvis ikke vi tok jobben, ville bilen blitt tatt ett annet sted. - Eieren hadde vært i saksa uansett.

 

Biltilsynet hadde reparert bilen for å få den kjørbar igjen. - Biltilsynet ville egentlig montere intercooler, men vi fikk snakket dem fra det, så bilen ble benkkjørt uten intercooler. - Vi har ikke rørt en skrue på bilen, kun spent den opp på benken og kjørt.

 

Med tanke på potensiale i bilen, bør eieren være godt fornøyd med at vi fikk til såpass lite effekt på rulla! Rulla vår er ny i mai, og har rykte på seg for å være den mest korrekte i verden. - uten lotto tall!

Det finnes ca 1500 slike dynobenker i Usa.

Og vi har ingen planer om å benke biler som blir tauet inn for vanlig teknisk. - Heller ikke rapportere om andre biler.

 

En god tanke er få ordnet seg justerbart trykk, som ikke er synlig.

 

Hilsen oss på ES

 

 

2514603_9_full.jpg

Effekt på ES 376hk i motor...

 

På Bjørnstad 450 hk på hjula,

han skulle ha kjøpt ein blomster til Egil, og holdt kjeft!

Egil har faktisk spart han for ei årslønn i tillegg...

 

 

Dette er også noe dere som angriper EST burde tatt med i betraktningen.

Link to comment
Share on other sites

Hele debatten er jo latterlig da. Tross alt..

 

Trimmer du bilen så gjør du noe ulovlig om du ikke godkjenner den. Det veit vi alle sammen. Vi er voksne mennesker alle man, og burde kunne klare å stå til annsvar for våre håndlinger. Å utpeke EST som en synder fordi dom har benket bilen er rett og slett smålig..

Link to comment
Share on other sites

Eneste problemet ES får ut av dette er vel at det ble første, og siste bremsing med BT som kunde. :D Slik sett så bør ES takke 200sxeieren for den baluban han har laget.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...