Jump to content

Olje til gammel V6'er


Zykotec

Recommended Posts

Målte nettopp kammen fra en 91 Scorpio 2,9 automat med 220 K på telleren. Motoren er ren og pen innvendig og bærer preg av å har vært godt vedlikehold med oljeskrift, service m.v. Bilen har vært brukt som familie-bruks-bil siden den var ny og er derfor rolig automatkjørt hele tiden.

Det var kun én eneste én av de 12 knakstene som ikke var slitt minst 1/2 milimeter noe som med all tydelighet avslører hvor uegnet dagens moderne motoroljer er til disse gamle motorkonstuksjonene.

Det er derfor ikke rart at disse V6 motorene tikker når både kammen og løfterene er så slitt som de faktisk er. En slitt kam gjør at man mister dreiemoment, effekt og forbruket øker så dette er noe man gjerne kan sjekke.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette med slitt kam er jo egentlig helt vanlig. 2,0 OHC f.eks.. på de fleste høres kammen helt rund ut. Kan så klart skyldes slurvete olje/filterskift, med påfølgende tette hull i oljerøret som spyler kammen, men tror feil oljekvalitet også spiller inn.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

drar igang gamle tråden her, sikkert andre som forsatt er i tvil ang oljen, har ett spørsmål.

jeg byttet til mineral 10w40 og opplevde at motoren tikket mye mer enn med en annen billig mineral olje.

og jeg syns den virket veldig tynnflytende.

 

blir det heeelt teit å fylle på 25w50 syntetisk + liqui moly mos2 tilsetting?

vil vel gi bedre oljetrykk + smøring. er skeptisk til at den sytetiske oljen ødlegger pakkninger i eldre motorer.

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

drar igang gamle tråden her, sikkert andre som forsatt er i tvil ang oljen, har ett spørsmål.

jeg byttet til mineral 10w40 og opplevde at motoren tikket mye mer enn med en annen billig mineral olje.

og jeg syns den virket veldig tynnflytende.

 

blir det heeelt teit å fylle på 25w50 syntetisk + liqui moly mos2 tilsetting?

vil vel gi bedre oljetrykk + smøring. er skeptisk til at den sytetiske oljen ødlegger pakkninger i eldre motorer.

Som du da har merket er det forskjellige egenskaper på forskjellige oljer, selv om de er oppgitt til å ha samme "konstruksjon" (mineral i dette tilfellet) og samme viscositet.

 

Syntetisk olje har god rensende egenskaper og løser opp gammelt slam i motoren. Hvis det er dette slammet som holder oljen tett, kun da vil syntetisk olje resultere i lekkasjer.

 

Mange er svær skeptisk til å blande forskjellige oljer, men jeg er ikke blandt dem så lenge man følger med på hva man gjør på.

 

Det ligger en oljeliste litt nede i første post her: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61357-trimtips-ford-v6-turbo/

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slo på stortromma og kjøpte 20W-50 Classic på biltema jeg, 2.3`n klaga ikke i 20 blå en gang, så det er tydelig at disse motorene liker litt tjukk olje, hadde jeg fyllt det på merca hadde jeg ikke fått start uten motorvarmer.

 

MEN, burde ikke olja begynne å bli svart etter Hysjeehhemsjjjjj(20000km) litt over skiftintervallet ehhheemm?

Kanskje ikke så god renseeffekt, dog ser vippetøy og topper finere og reinere ut nå enn når jeg fikk bilen.

 

Forøvrig vurderer jeg å teste ut RP neste gang(burde bli ganske snart), var en her som kunne skaffe meg 30% rabatt, PM meg hvis du ser dette, jeg har hukommelse som en gullfisk hadde skammet seg over...

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Som du da har merket er det forskjellige egenskaper på forskjellige oljer, selv om de er oppgitt til å ha samme "konstruksjon" (mineral i dette tilfellet) og samme viscositet.

 

Syntetisk olje har god rensende egenskaper og løser opp gammelt slam i motoren. Hvis det er dette slammet som holder oljen tett, kun da vil syntetisk olje resultere i lekkasjer.

 

Mange er svær skeptisk til å blande forskjellige oljer, men jeg er ikke blandt dem så lenge man følger med på hva man gjør på.

 

Det ligger en oljeliste litt nede i første post her: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61357-trimtips-ford-v6-turbo/

derja , det sto det masse klokt :) ang liqui moly Mos2 så er ikke denne så lett å oppdrive, iallefall ikke her på vestlandet, jeg vet om 1 forhandler, som er hoved importøren vistnok, må kjøre fra os til knarvik jeg da hehe. twin mc olja har jeg enda ikke sett noen steder :blink: men blir vel en 5l dunk med mos2 tror jeg når jeg først får tak i det :)

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Jeg slo på stortromma og kjøpte 20W-50 Classic på biltema jeg, 2.3`n klaga ikke i 20 blå en gang, så det er tydelig at disse motorene liker litt tjukk olje, hadde jeg fyllt det på merca hadde jeg ikke fått start uten motorvarmer.

 

MEN, burde ikke olja begynne å bli svart etter Hysjeehhemsjjjjj(20000km) litt over skiftintervallet ehhheemm?

Kanskje ikke så god renseeffekt, dog ser vippetøy og topper finere og reinere ut nå enn når jeg fikk bilen.

 

Forøvrig vurderer jeg å teste ut RP neste gang(burde bli ganske snart), var en her som kunne skaffe meg 30% rabatt, PM meg hvis du ser dette, jeg har hukommelse som en gullfisk hadde skammet seg over...

 

Snakk med Trones her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

noen som har noen spesiell olje å anbefale 24v da? samme greia der?

 

Denne 24V kjøres på Castrol Edge 10w-60 med regelmessige skift på 10-15k km...

 

IMGP1414.jpg

 

IMGP1413.jpg

 

Motoren har gått ca 175K. Men man kunne sikkert ha kjørt med hvilken som helst annen kvalitetsolje, uten å ha opplevd noen som helst forskjell. Er i allefall min erfaring med alle andre motorer.

Så hvilken olje skal man anbefale? Det er vel ikke så mye å henge seg opp i så lenge man holder seg innenfor minimum ap rating fra de anerkjente merkene. Statoil, Shell, Mobil, Agip, Castrol.. funker like godt alt sammen. Hvis ikke er det noe som ikke stemmer <_<

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Å hvilken olje til vesentlig trimmete v6ere med nye pakninger osv ?

Det klart viktigste er at det en en "støtstangs-motor-kompatibel" motorolje. Hvis oljen i tillegg takler høye temperaturer så er det en fordel.

Som du ser vil oljer til luftavkjølte V-twin Harley MC motorer være det rette her.

Hvilket oljemerke du velger er en preferansesak og egentlig av mindre betydning.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da får jeg dra opp denne igjen.

 

`91 Scorpio 2.9, BRF med kat og da sikkert hydr. løftere.

 

Den tikker fælt, så jeg regner med å justere etter ventiler, og skifte olje. Hadde uten problem fyllt 20W-50`n fra biltema som jeg har fyllt på 2.3`n, men så var det disse hydrauliske løfterne da, de kan jo være litt mere kresne på viskositeten.

 

Hva med 15W-40, eksempelvis denne.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg dra opp denne igjen.

 

`91 Scorpio 2.9, BRF med kat og da sikkert hydr. løftere.

 

Den tikker fælt, så jeg regner med å justere etter ventiler, og skifte olje. Hadde uten problem fyllt 20W-50`n fra biltema som jeg har fyllt på 2.3`n, men så var det disse hydrauliske løfterne da, de kan jo være litt mere kresne på viskositeten.

 

Hva med 15W-40, eksempelvis denne.

 

Eg har justert ventilene på min motor, og fylt Biltemas utbordsolje (båtolje :whistling: ) og min motor tikker ingenting ;)

 

Biltema - utenbordsolje

 

Dette er ei god olje med feit API rating, akuratt det 2,9 motoren skal ha! ;)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Hva med 15W-40, eksempelvis denne.

Det der er iallefall en god olje som du trygt kan bruke.

 

Eg har justert ventilene på min motor, og fylt Biltemas utbordsolje (båtolje :whistling: ) og min motor tikker ingenting ;)

 

Biltema - utenbordsolje

 

Dette er ei god olje med feit API rating, akuratt det 2,9 motoren skal ha! ;)

Jeg ver innom en bilsjappe i går og kikket. Castolojen hadde API rating SN. Jeg sier SN!

Har ikke sjekket opp mer nøye foreløpig, men skrekk og gru.

MC oljer merket "4T" og olje til båtmotor er det eneste rette valget slik det er blitt nå.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det der er iallefall en god olje som du trygt kan bruke.

 

 

Jeg ver innom en bilsjappe i går og kikket. Castolojen hadde API rating SN. Jeg sier SN!

Har ikke sjekket opp mer nøye foreløpig, men skrekk og gru.

MC oljer merket "4T" og olje til båtmotor er det eneste rette valget slik det er blitt nå.

 

Men hvordan er denne olja iforhold til den biltema olja som eg linka til? Er det ikkje bedre med SG istede for SJ? Er jo enda feitere api :D

 

Dæven, enda en "finere" olje som er enda dårligere for oss som driver med eldre motorer.. :P :rolleyes:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er denne olja iforhold til den biltema olja som eg linka til? Er det ikkje bedre med SG istede for SJ? Er jo enda feitere api :D

 

Dæven, enda en "finere" olje som er enda dårligere for oss som driver med eldre motorer.. :P :rolleyes:

Biltema er og blir biltema så Ursa oljen er sannsynligvis bedre.

De som har lest i boken til Markussen har sett at 40 års erfaring og 10 000 overhalte marinemotorer har resultert i 2 anbefalinger på motorolje.

1. Mobil 1 Rally formula for hard bruk og lange oljeintervall.

2. Ursa. For vanlig bruk og hyppige oljeskift.

Han sier videre at det selvsagt finnes mange andre gode oljer på markedet, men han slipper å lete etter dem da han har funnet og testet disse to mye og lenge.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg dra opp denne igjen.

 

`91 Scorpio 2.9, BRF med kat og da sikkert hydr. løftere.

 

Den tikker fælt, så jeg regner med å justere etter ventiler, og skifte olje. Hadde uten problem fyllt 20W-50`n fra biltema som jeg har fyllt på 2.3`n, men så var det disse hydrauliske løfterne da, de kan jo være litt mere kresne på viskositeten.

 

Tikker denne motoren fælt må man vel snarere bytte ventilløftere enn å justere ventiler? :)

 

Ellers har jeg erfaring med at 20W olje lett gir litt ventilklakking på kald motor.

Dette på en 2,9 BRD (hydr. ventilløftere) som ved alle tilfeller ellers gikk silkemykt.

Motoren ble forresten satt i en Granada, som jeg seff angrer litt på at ble solgt.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt URSA-olja på flere biler med minimale krav til olje, og til prisen man betaler, så har man råd til å skifte etter godt gammeldags 5000 km intervall.

Men på en MB603 motor så ville det ikke starte i 10 blå pga ventilløfterne.

 

John: Den tikker nok litt mere enn ønskelig, så jeg tenkte å rense litt, skifte olje og justere ventilene etter oppskriften du la ut i ene tråden her.

 

Er lastebil-olje generelt ett bra tips? Vet det funker veldig ok på Pinto.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det brukes den kjipeste oljen på hvermansens personbiler da disse i gjennomsnitt bare brukes til transport hvor gjennomsnittlig driftstilstand er ca. 25 hk og 2000 o/min.

Overbefolkningen og antall personbiler fremtvinger stadig strengere miljøkrav.

 

Båter, lastebiler og MC brukes mye hardere så oljen MÅ være bedre og antallet er lavere.

 

Forutsatt at lastebiloljen har riktig API rating for bensinmotorer så er det gode greier.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er denne olja iforhold til den biltema olja som eg linka til? Er det ikkje bedre med SG istede for SJ? Er jo enda feitere api :D

 

Dæven, enda en "finere" olje som er enda dårligere for oss som driver med eldre motorer.. :P :rolleyes:

 

Nå er det jo ikke slik at olje blir bedre dess lavere rating den har, er jo igrunnen motsatt, men pga avgass og miljøkrav, samt følsomt renseutstyr som ikke tåler ting, så har de blitt litt gjerrige på f.eks. sink, nyere olje har og ofte litt vel lav viskositet for våre motorer. så SA er ikke en bra olje for våre, men vi må vite å stoppe før innholdet av sink og slikt sank betraktelig.

 

Mener jeg betalte 35,- literen for URSA-olje i fjor, billig er ikke alltid bra, men slettes ikke alltid dårlig heller. Kan man få billig og bra så er jo det å foretrekke.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Sink sank sann, og det går den veien høna sparker :D

Som en liten kuriositet så er anbefalt oljekvalitet på biler eldre enn 85-86 mod. API SF.

Og på biler eldre enn ca 90 mod. API SG.

Er langt ned på skalaen det, i forhold til hva ratinga er på oljer som fås kjøpt i dag.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

prøvde den 10-40 maxlife olja fra valvoline :P tror den renner rett igjennom ventil tetningene mine :P for den ryker no helt forferdelig :P så jeg går nok tilbake til den 15.40 allfleet olja vi har istede. mindre ventilmekanisme lyd ifra den oxo

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...