Jump to content

Olje på Cosworth


willum90

Recommended Posts

AGIP RACING 10W-60

Håper at du mener den gode og seriøse 4T utgaven på side 24 her:

http://www.websitefolder.net/909motorsport/links/agip_produktliste.pdf

nå og ikke dette andre lettvektssølet?? ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Egentlig så er vel den beste olja og kjøre på ikke vanlig olje man har i butikkene. For de har jo mere rense effekt og vare lengre enn beskyttelse som f.eks zink! De oljene man har i buttikene er jo kun lagd for biler omtrent bare med katalysatorer etc. En bra olje kan man ikke bruke på en vanlig bil så derfor er vel ikke de i butikkene. En bra olje vil sørge for at katylatorer og sånn blir tette over tid. Slik olje som er lagd til racing er ikke under noe klasifisering faktisk på flaskene... Og de inneholder masse beskytelses tilsetninger. Jeg var på noe forelesning ang olje husker ikke mye akkurat for det er utrolig omfattende. Den olja sånn de brukte i f.eks nascar er så bra at det går på kjørte km man bytter olje. De bytter bare filter og etterfyller ofte før de bytter alt når de trenger. :) Sånnjeg forstod så er alle oljer som er api klasifisert og slik aldri optimale til biler som blir kjørt hardt på bane for de er kun lagd med hensyn til utslpipp etc... Også blir jo api klasifiseringer fornyet verdt år så varer det tilbake 10 år i tid før den klasifiseringen blir fjernet helt fra markedet så vanlig olje i butikkene blir vel egentlig dårligere og dårligere for verdt år som går. Hørte også et eksempel hvis en som kjørte på 15w-50 olje i racing gikk i butikken og kjøpte samma viskositet og fabrikat som han brukte i racing så ville motoren havarert med en gang og da er det ikke olja man kan skylde på for den var jo ikke lagd til racing, selv om det var det mange gjorde. Så det var visst mange som rasa motorer på olje de kjøpte i butikken som trimma motorer som skyldte på at olja var dårlig når det var de selv som ikke hadde peiling. For folk flest tenkte bare på viskositet og det var det minste man trengte og vite...

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så er vel den beste olja og kjøre på ikke vanlig olje man har i butikkene. For de har jo mere rense effekt og vare lengre enn beskyttelse som f.eks zink! De oljene man har i buttikene er jo kun lagd for biler omtrent bare med katalysatorer etc. En bra olje kan man ikke bruke på en vanlig bil så derfor er vel ikke de i butikkene. En bra olje vil sørge for at katylatorer og sånn blir tette over tid. Slik olje som er lagd til racing er ikke under noe klasifisering faktisk på flaskene... Og de inneholder masse beskytelses tilsetninger. Jeg var på noe forelesning ang olje husker ikke mye akkurat for det er utrolig omfattende. Den olja sånn de brukte i f.eks nascar er så bra at det går på kjørte km man bytter olje. De bytter bare filter og etterfyller ofte før de bytter alt når de trenger. :) Sånnjeg forstod så er alle oljer som er api klasifisert og slik aldri optimale til biler som blir kjørt hardt på bane for de er kun lagd med hensyn til utslpipp etc... Også blir jo api klasifiseringer fornyet verdt år så varer det tilbake 10 år i tid før den klasifiseringen blir fjernet helt fra markedet så vanlig olje i butikkene blir vel egentlig dårligere og dårligere for verdt år som går. Hørte også et eksempel hvis en som kjørte på 15w-50 olje i racing gikk i butikken og kjøpte samma viskositet og fabrikat som han brukte i racing så ville motoren havarert med en gang og da er det ikke olja man kan skylde på for den var jo ikke lagd til racing, selv om det var det mange gjorde. Så det var visst mange som rasa motorer på olje de kjøpte i butikken som trimma motorer som skyldte på at olja var dårlig når det var de selv som ikke hadde peiling. For folk flest tenkte bare på viskositet og det var det minste man trengte og vite...

 

Flott innlegg! Endelig en som har skjønt litt :) Man skal ikke bare kjøpe det første og beste man får tak i som kalles racing olje, men sjekke litt hva proffene bruker..

 

En annen ting.. når folk anbefaler oljer her inne, på hvilket grunnlag er det? Det bør man kanskje opplyse om.

At noen kjører med agip 10/60 på en steg1 motor og er fornøyd betyr ikke at den fungerer på en grom motor.

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg! Endelig en som har skjønt litt :) Man skal ikke bare kjøpe det første og beste man får tak i som kalles racing olje, men sjekke litt hva proffene bruker..

 

En annen ting.. når folk anbefaler oljer her inne, på hvilket grunnlag er det? Det bør man kanskje opplyse om.

At noen kjører med agip 10/60 på en steg1 motor og er fornøyd betyr ikke at den fungerer på en grom motor.

 

Prøvde som sagt og formulere det jeg fikk med meg så godt som mulig. Dette er jo mye mer omfattendee enn det man kan tenke seg egentlig. Jeg har egentlig ikke hatt så mye peiling på det området så var morro og lære litt. Fikk i allefall meg til og tenke meg om når jeg skal ha olje til mine motorer neste gang. hehe :) Så et valg av skikkelig olje på en skikkelig motor er et must, selv om det kan være litt mer krevende enn og bare dra på f.eks thorsov og kjøpe olje... :) Fikk til og med dokumentert bremsepapirer med div olje og du fikk faktisk noen hester bare på det og kjøre skikkelig olje på verstingmotorene. :)

Link to comment
Share on other sites

Er dette noe som kan brukes på V6 , og ved gatebruk?

Javisst. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Store, omfattende oljetester avslører alltid at ingen olje er best på alle områder, men Mobil1 er alltid helt i toppen på alle de viktigste områdene.
Ser man på denne 4T oljen, så finner man kvaliteten er API rating SH, noe som er sjelden vare i dag.
https://bgbilrekvisita.no/produkt/mobil-1-racing-4t-15w50-4l/


Ellers vet vi at Motul 300V og Driven er veldig gode saker. 
https://bgbilrekvisita.no/produkt/motul-300v-competition-15w-50-2l/
https://drivenracingoil.com/i-30497786-fr50-5w-50-synthetic-street-performance-oil.html

Valvoline VR1 er en annen mulighet.
https://www.autodoc.co.no/valvoline/13625573

RS Tuning Bergen og undertegnede var de aller første som fikk importøren til å ta inn det vi mener er fantastiske Liqui Moly Molygen oljen til Norge og dette er en olje som stadig er en favoritt og som nå selger veldig godt. :) 
Legg merke til at dette er en helsyntetisk 5W/50 olje som holder gode "SJ" i API rating
.
https://www.eurodel.no/motorolje-liqui-moly-molygen-5w50-4l
 
Vil man lære mer er Lake Speed jr. en kar som har mye å lære bort.
https://www.youtube.com/@themotoroilgeek/videos

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå var planen og skille ut og komme fram til den beste olja og ikkje komme med flere på bordet 🤣 

Er faktisk ein del lettere og kanskje billigere med mobil 1 4t racing olja.

 

Men er liquid moly så mykje bedre olje då?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, skrev Sierrakaren:

Nå var planen og skille ut og komme fram til den beste olja og ikkje komme med flere på bordet 🤣 

Er faktisk ein del lettere og kanskje billigere med mobil 1 4t racing olja.

 

Men er liquid moly så mykje bedre olje då?

Jeg har brukt LM olje pga vi selger den på jobb, vært fornøyd med den. Vanskelig å si hva som er den beste oljen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Artig gammel tråd, og nå 13 år senere er det fortsatt akkurat like mange meninger om hva som er bra.  Felles for de aller fleste er vel at det er meninger, og ingen godt dokumenterte erfaringer.

Jeg kjørte 20w-50 mineralolje etter anbefaling fra Jens Hannestad (Jenspeed) i mange år.  Så var jeg innom Payback olje siden min arbeidsgiver solgte dette en periode.  Så gikk jeg over til Fuchs (tidligere Silkolene) Titan Pro S (10w-50) eller Pro R (15w-50) som er veldig populært i England.

Motoren min ble overhalt av Harvey Gibbs i England i fjor, fikk ingen tilbakemeldinger som tilsa at det hadde vært problemer med smøring tidligere, den motoren hadde da gått ca 120000km.  Jeg kjøpte meg en god del liter Fuchs olje for noen år siden, har fortsatt igjen en god del der, så kommer til å fortsette å kjøre på det.  Fuchs Titan Pro oljene har også denne "SJ" API ratingen som RS 1000 nevner (i tillegg til SH og SL).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her fokuseres det nesten utelukkende på de tekniske egenskapene til de forskjellige oljene.
https://www.youtube.com/@themotoroilgeek/videos

Ford Boss Me er en annen med mye kunnskap, men jeg finner ikke den spesielle 4T Mobil1 15W/50 oljen i dette klippet. 

 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 6/1/2024 at 11:59 PM, grcossie said:

Jeg har brukt LM olje pga vi selger den på jobb, vært fornøyd med den. Vanskelig å si hva som er den beste oljen

Jeg vil argumentere for at det spiller ingen rolle hva som er den beste oljen. Alle de 50 beste oljene er MER enn overdrevet gode nok i forhold til de belastningene noen av oss vil klare å utsette dem for. :) 
Problemet har vært at miljøkrav har gjort motoroljene til hvermansen sin bruksbil "svakere" slik at motorprodusentene har blitt tvunget til å utvikler motorer som kan overleve når de må gå på dette sølet.
Fyller man dette på en eldre motor med glidelagerturbo, da går det gjerne galt. 
Det er påstått at Chevy verksteder fylte Chevy sin egen oljetilsetning ved oljeskift i garantitiden. ;) 

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt og kjørt med Liquid Moly sine oljer i alle år på begge mine Forder og har vært meget fornøyd med deres produkter. 

  • Like 1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

On 6/5/2024 at 12:33 PM, Sierrakaren said:

Har kjørt litt med agip sin 10-60 olje, men er ein liten tikking som ikkje er heilt fornøyd med.

Har bestilt liquid moly sin 5w-50 olje. Satser på den gjer jobben 😁 

Det tror jeg på.
Gutteroms sjappene pushet akkurat dette "Agip 10W/60 i hvermansen utgave" sølet for ca. 10 - 15 år siden og det raste motor an mas som en følge av det. 
En bekjent ville ha svar på hvorfor disse som selger kina dritt solgte på akkurat denne oljen og svaret er blitt en klassiker her lokalt.
Det er fin pris og "Det står RACING på boksen." :) Denne tas nesten alltid frem i lystig lag selv i dag.  
Det triste er at 4T utgaven av denne oljen formentlig er meget god, noe vi ser at API ratingen SG.  

 

Quote

Applications:

Eni i-Ride PG 10W/60-4T is recommended when high engine power is required even under extreme operating conditions. 
Substitute product for Agip Formula Moto Racing 4T 10W-60

Specifications:

  • API SG



Ang. helsyntetiske Liqui Moly Molygen 5W/50, API rating SJ oljen "vår," :) så er det bare å si: "Good for you". 
Molygen 5W-50 | LIQUI MOLY (liqui-moly.com)
Det er alltid ett godt tilleggstegn når en olje er frarådet brukt på MC motoren med våt clutch fordi oljen da er så glatt og solid at en våt MC-clutch VIL begynne å slure og deretter fortsette med det. ;) 
 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...