Jump to content

Olje på Cosworth


willum90

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

AGIP RACING 10W-60

Håper at du mener den gode og seriøse 4T utgaven på side 24 her:

http://www.websitefolder.net/909motorsport/links/agip_produktliste.pdf

nå og ikke dette andre lettvektssølet?? ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Egentlig så er vel den beste olja og kjøre på ikke vanlig olje man har i butikkene. For de har jo mere rense effekt og vare lengre enn beskyttelse som f.eks zink! De oljene man har i buttikene er jo kun lagd for biler omtrent bare med katalysatorer etc. En bra olje kan man ikke bruke på en vanlig bil så derfor er vel ikke de i butikkene. En bra olje vil sørge for at katylatorer og sånn blir tette over tid. Slik olje som er lagd til racing er ikke under noe klasifisering faktisk på flaskene... Og de inneholder masse beskytelses tilsetninger. Jeg var på noe forelesning ang olje husker ikke mye akkurat for det er utrolig omfattende. Den olja sånn de brukte i f.eks nascar er så bra at det går på kjørte km man bytter olje. De bytter bare filter og etterfyller ofte før de bytter alt når de trenger. :) Sånnjeg forstod så er alle oljer som er api klasifisert og slik aldri optimale til biler som blir kjørt hardt på bane for de er kun lagd med hensyn til utslpipp etc... Også blir jo api klasifiseringer fornyet verdt år så varer det tilbake 10 år i tid før den klasifiseringen blir fjernet helt fra markedet så vanlig olje i butikkene blir vel egentlig dårligere og dårligere for verdt år som går. Hørte også et eksempel hvis en som kjørte på 15w-50 olje i racing gikk i butikken og kjøpte samma viskositet og fabrikat som han brukte i racing så ville motoren havarert med en gang og da er det ikke olja man kan skylde på for den var jo ikke lagd til racing, selv om det var det mange gjorde. Så det var visst mange som rasa motorer på olje de kjøpte i butikken som trimma motorer som skyldte på at olja var dårlig når det var de selv som ikke hadde peiling. For folk flest tenkte bare på viskositet og det var det minste man trengte og vite...

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så er vel den beste olja og kjøre på ikke vanlig olje man har i butikkene. For de har jo mere rense effekt og vare lengre enn beskyttelse som f.eks zink! De oljene man har i buttikene er jo kun lagd for biler omtrent bare med katalysatorer etc. En bra olje kan man ikke bruke på en vanlig bil så derfor er vel ikke de i butikkene. En bra olje vil sørge for at katylatorer og sånn blir tette over tid. Slik olje som er lagd til racing er ikke under noe klasifisering faktisk på flaskene... Og de inneholder masse beskytelses tilsetninger. Jeg var på noe forelesning ang olje husker ikke mye akkurat for det er utrolig omfattende. Den olja sånn de brukte i f.eks nascar er så bra at det går på kjørte km man bytter olje. De bytter bare filter og etterfyller ofte før de bytter alt når de trenger. :) Sånnjeg forstod så er alle oljer som er api klasifisert og slik aldri optimale til biler som blir kjørt hardt på bane for de er kun lagd med hensyn til utslpipp etc... Også blir jo api klasifiseringer fornyet verdt år så varer det tilbake 10 år i tid før den klasifiseringen blir fjernet helt fra markedet så vanlig olje i butikkene blir vel egentlig dårligere og dårligere for verdt år som går. Hørte også et eksempel hvis en som kjørte på 15w-50 olje i racing gikk i butikken og kjøpte samma viskositet og fabrikat som han brukte i racing så ville motoren havarert med en gang og da er det ikke olja man kan skylde på for den var jo ikke lagd til racing, selv om det var det mange gjorde. Så det var visst mange som rasa motorer på olje de kjøpte i butikken som trimma motorer som skyldte på at olja var dårlig når det var de selv som ikke hadde peiling. For folk flest tenkte bare på viskositet og det var det minste man trengte og vite...

 

Flott innlegg! Endelig en som har skjønt litt :) Man skal ikke bare kjøpe det første og beste man får tak i som kalles racing olje, men sjekke litt hva proffene bruker..

 

En annen ting.. når folk anbefaler oljer her inne, på hvilket grunnlag er det? Det bør man kanskje opplyse om.

At noen kjører med agip 10/60 på en steg1 motor og er fornøyd betyr ikke at den fungerer på en grom motor.

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg! Endelig en som har skjønt litt :) Man skal ikke bare kjøpe det første og beste man får tak i som kalles racing olje, men sjekke litt hva proffene bruker..

 

En annen ting.. når folk anbefaler oljer her inne, på hvilket grunnlag er det? Det bør man kanskje opplyse om.

At noen kjører med agip 10/60 på en steg1 motor og er fornøyd betyr ikke at den fungerer på en grom motor.

 

Prøvde som sagt og formulere det jeg fikk med meg så godt som mulig. Dette er jo mye mer omfattendee enn det man kan tenke seg egentlig. Jeg har egentlig ikke hatt så mye peiling på det området så var morro og lære litt. Fikk i allefall meg til og tenke meg om når jeg skal ha olje til mine motorer neste gang. hehe :) Så et valg av skikkelig olje på en skikkelig motor er et must, selv om det kan være litt mer krevende enn og bare dra på f.eks thorsov og kjøpe olje... :) Fikk til og med dokumentert bremsepapirer med div olje og du fikk faktisk noen hester bare på det og kjøre skikkelig olje på verstingmotorene. :)

Link to comment
Share on other sites

Er dette noe som kan brukes på V6 , og ved gatebruk?

Javisst. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...