Jump to content

WRC manifold


Herbst 1

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bedre flow og holder til over 500hk i følge harvey gibbs. Dyr da.. T38 er en turbo med delte meninger om.. Ikke så mange som liker den da den føles veldig progressiv har jeg hørt. Vært en del diskusjon på escortrscosworth.com i det siste, og du er vel medlem så vidt jeg har sett ;)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett tråden, men har fått med meg at meningene er delte i England. Det som er "rart" er at mange mener denne turboen fungerer best med 4wd manifolden og at de har effekt uttak helt opp mot 500 hk med denne kombinasjonen. Lurer derfor på om wrc manifolden ville blitt en ennå bedre kombinasjon :D

Link to comment
Share on other sites

Bedre flow og holder til over 500hk i følge harvey gibbs. Dyr da.. T38 er en turbo med delte meninger om.. Ikke så mange som liker den da den føles veldig progressiv har jeg hørt. Vært en del diskusjon på escortrscosworth.com i det siste, og du er vel medlem så vidt jeg har sett ;)

Kan dele en liten historie.

Det var en kar rundtom her som skulle få bygget seg en velfungerende Cosworthmotor. Resultatet ble godt og spec. var tradisjonelt, lavkomp., milde kammer, T34, # 403 grådyser og godt med ladetrykk. Bilen gikk godt, men etter en stund sladdet fokuset over fra god funksjon til store tall. :rolleyes:

Motoren ble respec. med bl.a. T38 turbo og makstallene ble noe større. Bilen ble ALDRI den samme igjen. Bilen ble solgt og solgt og solgt og så nærmest hugget.

 

Når det så er gått noen år og det er tid for "på án igjen", da blir det,, ja, akkurat, omtrendt samme spec. som motor nr. 1. men denne gang med # 400 lyseblå dyser for noe mer gatevennlig oppførsel.

 

Det er skuffende lite info å finne om T38, men hvis det bekreftes at den bruker identisk turbinhjul og aksling til T3 og T34 da er et virkelig ille.

Ser ingen fordeler og bare ulemper med denne i forhold til GT3071R og til og med GT3076R.

Begge WRC manifoldene, både innsug og eksos er selvsagt aldeles glimrende da de kun er designet for å prestere.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Virker som TT T38 virker best med split pulse manifold, pluss at den trenger riktig komp, kam og porting. Den er vel kanskje mer avhengi av dette enn andre turboer. Men når alt stemmer fungerer den veldig bra. :)

 

For å gjøre ting enda lettere, finnes det flere versjoner av t38 :smartass:

Link to comment
Share on other sites

Kan dele en liten historie.

Det var en kar rundtom her som skulle få bygget seg en velfungerende Cosworthmotor. Resultatet ble godt og spec. var tradisjonelt, lavkomp., milde kammer, T34, # 403 grådyser og godt med ladetrykk. Bilen gikk godt, men etter en stund sladdet fokuset over fra god funksjon til store tall. :rolleyes:

Motoren ble respec. med bl.a. T38 turbo og makstallene ble noe større. Bilen ble ALDRI den samme igjen. Bilen ble solgt og solgt og solgt og så nærmest hugget.

 

Når det så er gått noen år og det er tid for "på án igjen", da blir det,, ja, akkurat, omtrendt samme spec. som motor nr. 1. men denne gang med # 400 lyseblå dyser for noe mer gatevennlig oppførsel.

 

Det er skuffende lite info å finne om T38, men hvis det bekreftes at den bruker identisk turbinhjul og aksling til T3 og T34 da er et virkelig ille.

Ser ingen fordeler og bare ulemper med denne i forhold til GT3071R og til og med GT3076R.

Begge WRC manifoldene, både innsug og eksos er selvsagt aldeles glimrende da de kun er designet for å prestere.

 

Til info så er t38 et "spesialprodukt" som forskjellige firma har sin egen versjon av. Den ene er værre enn den andre. Mener det var TT sin versjon som var god og UT sin var søppel.

Link to comment
Share on other sites

Virker som TT T38 virker best med split pulse manifold, pluss at den trenger riktig komp, kam og porting. Den er vel kanskje mer avhengi av dette enn andre turboer. Men når alt stemmer fungerer den veldig bra. :)

 

For å gjøre ting enda lettere, finnes det flere versjoner av t38 :smartass:

 

I utgangspunktet er jo T38 en ganske dårlig løsning uansett mener nå jeg.

Så alt annet som må gjøres for å få den til å fungere litt bedre, er i mine øyne kun brannslukking.

Du får MYE bedre turbo enn T38 til dine behov.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jo, det kan den så absolutt. Max effekt har ingenting med hvor "god" turboen er.

Slik jeg ser det skal det en god del til for å oppnå 450hk+ med en T38, og beholde noe som kan sammenlignes med en god dreiemomentkurve er vertfall krevende. Og det krever en god del tilpassinger av motoroppsett.

 

Og ja, jeg hadde ikke vært i tvil en gang på hvilken turbo jeg heller ville hatt til effektuttak som du er ute etter.

En GT3071r ville vært et MYE bedre alternativ enn T38.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

450 hester og over 500nm fra 3300 o/min til 6000 med en topp på 560 nm ville blitt mye bedre med skifte til en annen turbo mener du ?

Ville det blitt mer effekt eller nm eller mer begge deler ? Noen som har bremset GT turboer på wrc manifold, eller 4wd manifold ?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor innbiller du deg at denne 38 turboen er så bra? Er det fordi du har snakka med noen som forhandler disse turboene og som har skrytt dem opp så sinnsykt? Det kan hvertfall høres slik ut...

 

Jeg kjører selv med en 3071 og er sinnsykt fornøyd, har inntrykk av at ALLE med god peiling på cosworth skryter av disse turboene..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor innbiller du deg at denne 38 turboen er så bra? Er det fordi du har snakka med noen som forhandler disse turboene og som har skrytt dem opp så sinnsykt? Det kan hvertfall høres slik ut...

 

Jeg kjører selv med en 3071 og er sinnsykt fornøyd, har inntrykk av at ALLE med god peiling på cosworth skryter av disse turboene..

 

Ikke akkurat, har en motor med denne turboen og 4wd manifold som går veldig bra, prøver bare å finne ut hvordan dette kan ha seg når de motorene jeg har hatt før ikke har kommet seg over 350 hk på 4wd manifold.

Link to comment
Share on other sites

450 hester og over 500nm fra 3300 o/min til 6000 med en topp på 560 nm ville blitt mye bedre med skifte til en annen turbo mener du ?

Ville det blitt mer effekt eller nm eller mer begge deler ? Noen som har bremset GT turboer på wrc manifold, eller 4wd manifold ?

 

Hvor i all verden har du de tallene der fra? Skal en T38 prestere dette?

Jeg mener at på en Cosworth motor vil man uansett få et bedre resultat med en GT3071r enn T38 viss alt er i orden.

Om noen har bremset på WRC manifold er jeg litt usikker, men mange som har bremset på de org. manifoldene med gode resultat.

 

Ikke akkurat, har en motor med denne turboen og 4wd manifold som går veldig bra, prøver bare å finne ut hvordan dette kan ha seg når de motorene jeg har hatt før ikke har kommet seg over 350 hk på 4wd manifold.

 

Å passere 350hk på 4x4manifold bør ikke være noe problem i det hele tatt.

Med T34.63, 4x4manifold bremset jeg 312hk på navene som gir ca 340hk i motor. På 1,3bar!! Så akkurat 350hk bør være en smal sak å passere på 4x4manifold. Men det finnes nok bedre løsninger for manifold/grenrør når man skal opp i de effektene du refererer til.

450hk+ krever en god løsning, og det spørs om jeg heller ville gått for en 2wd manifold på den effekten, men for all del det kunne nok gått bra med en 4x4manifold også. Men bør ha mulighet til å måle baktrykk, eksostemp etc. på slike effektuttak uansett mener nå jeg.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Tallene er fra Mountune som har bygd motoren, bilen går også mye bedre enn tidligere motor som bremset 400 hk hos Gulbrandsen. Mye snakk om effekt ved 4000 o/min, her er det 310 hk :D

 

Vil tro denne kjører ifra en god del "450hk" biler ihvertfall.

Ser Harvey Gibbs får lignende tall med samme turboen.

 

Turboen gir bra tall den, omtrent det samme som 3071, kanskje litt under. t38 gir som regel ikke like mye moment.

Det folk ikke liker er at den leverer effekten så jevnt og ikke med et smell som t34 og gt serien. Er kun snakk om hva man foretrekker. Er mange som liker turboen godt også.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel ikke være så dårlig når den produserer 450+ på en 4wd manifold, noen andre turboer som gjør det ?

For mange år siden bygget GGR en 4x4 Cosworth til rik kar. Motorspec. inneholdt bl.a. den unike kombinasjonen 4x4 manifold og RS500 turbo. GGR oppgav maks effekten til hele 538 hp.

 

Til info så er t38 et "spesialprodukt" som forskjellige firma har sin egen versjon av. Den ene er værre enn den andre. Mener det var TT sin versjon som var god og UT sin var søppel.

Joda, men hvorfor er det så elendig med info om HVA dette egentlig er for noe?

Det er relativt begrenset med valgmuligheter i kompressorhjul og turbinhjul, så selve kombinasjonen kan ikke være noe hokus-pokus.

E50 kompressorhjul på en T34 aksling er f.eks slett ikke umulig.

 

450 hester og over 500nm fra 3300 o/min til 6000 med en topp på 560 nm ville blitt mye bedre med skifte til en annen turbo mener du ?

Ville det blitt mer effekt eller nm eller mer begge deler ? Noen som har bremset GT turboer på wrc manifold, eller 4wd manifold ?

Det var ett godt resultat.

Ja, Tommy Field brukte GT3071R på en original 4x4 manifold og fikk ut noen hinsides tall. Det var 2,6 BAR ved 2200 o/min eller noe lignende helt sykt.

 

Ikke akkurat, har en motor med denne turboen og 4wd manifold som går veldig bra, prøver bare å finne ut hvordan dette kan ha seg når de motorene jeg har hatt før ikke har kommet seg over 350 hk på 4wd manifold.

Hvilken turbo og komp. forhold har du kjørt med tidligere når det stoppet før 350 hk, original ? ;) DÉT nytter ikke med pumpebensin tanken.

Oppsettene og ladetrykkene er derfor av interesse.

 

Tallene er fra Mountune som har bygd motoren, bilen går også mye bedre enn tidligere motor som bremset 400 hk hos Gulbrandsen. Mye snakk om effekt ved 4000 o/min, her er det 310 hk :D

Klart at den der tar i, stikker av gårde og går godt ja, men er dette pga T38 eller på tross av?

Slik jeg ser det er T38 en turbo for dem som har høyere ambisjoner enn det en T34 kan prestere, men som samtidig ikke tar sjansen på noe skrøpelig kulelagerdill. At T38 er en spesielt bra turbo stiller jeg meg tvilende til for øyeblikket, hovedsaklig pga manglende info og "hemmelig" spec. Slikt er sjelden tillitsvekkende.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan med andre ord friskemelde 4wd manifolden da, trodde det var en del begrensninger der :)

Issuet mitt er at jeg vil holde meg inne i varmeskjoldet mitt, så ekstern wg og 2wd og de fleste andre manifolder utgår, hvilken turbo ville da være den optimale på min motor, samtidig som det må være så mye bedre at det er noe poeng å bytte.

Mountune mente i 2003 at TT T38 var det beste alternativet på en gatebil.

Hva er det beste alternativet i 2010.

 

Søk på youtube "montune escort cosworth" :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor innbiller du deg at denne 38 turboen er så bra? Er det fordi du har snakka med noen som forhandler disse turboene og som har skrytt dem opp så sinnsykt? Det kan hvertfall høres slik ut...

 

Jeg kjører selv med en 3071 og er sinnsykt fornøyd, har inntrykk av at ALLE med god peiling på cosworth skryter av disse turboene..

Det spesielle med GT3071R er at det er den moderne utgaven av T34 som fungerer godt på Cosworth.

"Alle" får gode resultater med denne turboen og derfor leveres det stadig flere spesialturbinhus for at denne skal blir 100% bolt on til stadig flere og forskjellige motorer. Man velger altså å ta frem nye turbinhus som passer på originalmanifolden og downpipe for at man absolutt vil bruke nøyaktig denne turboen. Alternativ som grenrør er selvsagt alt for elendig eller alt for dyrt. Kraftigere anbefalinger enn dette er vanskelig å finne.

 

Kan med andre ord friskemelde 4wd manifolden da, trodde det var en del begrensninger der :)

Issuet mitt er at jeg vil holde meg inne i varmeskjoldet mitt, så ekstern wg og 2wd og de fleste andre manifolder utgår, hvilken turbo ville da være den optimale på min motor, samtidig som det må være så mye bedre at det er noe poeng å bytte.

Mountune mente i 2003 at TT T38 var det beste alternativet på en gatebil.

Hva er det beste alternativet i 2010.

 

Søk på youtube "montune escort cosworth" :D

Det er begrensninger med en 4x4 manifold, spesielt på valg av kammer, men dette det tatt hensyn til på din motor.

For ett par år siden fikk Fastford eller Performanceford flowtestet 4x4 og og 2wd eksosmanifoldene. De ble flat i trynet når det ble avslørt at 4x4 manifolden fløder best.

Dér og akkurat dér kom forklaringen, 2003. ;) Den har ikke tålt tidens tann og er nok blitt utdatert. Ikke rart hvis det er en E50/T34 hybrid. Da er det heller ikke rart at spec. ble holdt "hemmelig".

Jeg mener at det beste alternativet til din motor, i år 2010, utvilsomt er å beholde den nøyaktig slik den er, hvis du i praksis er fornøyd selvsagt.

 

En seriøs engelsk mapping er GULL verd og denne blir verdiløs når du bytter turbo. Motoroppsett med god turbo og suboptimal mapping er det mer av nok av rundtom, så styr klar dette.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ambefaler deg å teste en 2wd manefoil og se hva det går i. Natt og dag på rundt den effekten der.

 

Kikker litt på hva engelskmannen driver med og da virker det som TT T38 gir mest med 4wd manifold. Får vel kanskje stole på at Mountune vet best. Gresset er ikke alltid grønnere på andre siden, over bekken etter vann osv. :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...