eivi91 Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 (edited) Hei! Plages med demontering av demperene på Sierraen. Begynte fremme på venstre side, men er usikker på hvilken fremgangsmåte som er best. Det jeg tenkte først var å løsne demper i topp og få demper og fjør ut av hjulbuen, og deretter løsne nede. Så dro for å kjøpe fjærklemmer, men fikk det likevel ikke til. Ga meg på det nå. Er det enklere å løsne i bunn først? Prøvde å løsne der med meisel og hammer tidligere idag, men satt som pokker. Så det jeg egentlig lurer på er hvilken fremgangsmåte som er lettest, og evt andre tips til å få dette av så lett som mulig. Var så trangt at jeg ikke fikk fjærklemmene til å sitte på hver side av fjæra, så ser noe merkelig ut. EDIT: Se side 2 Edited January 6, 2011 by eivi91 '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 Løsne i bunn først ved å skru ut bolten som klemmer bunn på fjørbeinet. Kile ut/presse fra hverandre sporet med en kile e.l. Lea ut fjørbeinet/banke pent med gummihammer. Løsne fjørbeintoppen og slipp ned hele sullamitten.Så bruker du fjørklemmene for og avlaste fjøra før du skrur av dempertoppen så den ikke skyter faanivoll.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted December 29, 2010 Author Share Posted December 29, 2010 Aha, skjønner. Da begynte jeg i litt feil ende gitt. Takker for svar. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada28GL84 Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 (edited) Aha, skjønner. Da begynte jeg i litt feil ende gitt. Takker for svar. Snu klemmene dine du slik at sekskant hodene peker nedover slik det blir letter og nå til , så bruker du muttertrukker, men husk og kompensere på begge klemmene Edited December 29, 2010 by Granada28GL84 Mvh Jann Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 Jeg bruker å gjøre det slik, går veldig fort og greit. 1. Skrur ut bolten nede på demperen.2. Bruker et spett og drar navet av demperen3. Bruker muttertrekkeren til å skru ut fra støtdempertårnet... fiks ferdi. Da får du ut hele sulamitten i èn enkel enhet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 du trenger ikke fjørklemmene før du har tatt ut demperen av bilen. den mutteren på toppen holder bare demperen fast i bilen, sitter en mutter til under der som holder fjæra på plass. ellers er rekkefølgen som i posten til Kenneth over her bortsett fra at jeg ikke har muttertrekker så jeg må bruke umbrako og fastnøkkel. prøv å huske hvilken rekkefølge delene skal sitte over fjæra:) jeg glemmer det hver gang:) Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 For meg så ser det ut som om det er forseint å ikke bruke fjærklemmer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted December 29, 2010 Author Share Posted December 29, 2010 Ja fant ut det me fjærklemmene når jeg kom til andre sida. Løsna først begge mutterene fra toppen av jeg på første :S Boltene på begge sidene var ikke noe annet å gjøre med enn å knekke av hodet og borre ut. Er endelig ferdig fremme nå! Å montere på de nye gikk som en lek iforhold til å få av. Så nå gjenstår bare bak. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted December 30, 2010 Author Share Posted December 30, 2010 Dempere bak var jo lett å få av, men verre med fjørene. Noen tips her? Kunne helst tenkt meg å demontert minst mulig. Ser ut som jeg kunne fått de relativt lett av om drivakselen ikke hadde vært der, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg fjerner denne. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 mangen topicer om det, her er en av dem, http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/62026-fj%C3%A6rer-cosworth/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Av med trommel, ut med de 4 boltene som holder spindel til bru, ut med drivaksel. Det kan være nødvending med en jekk under brua for å ikke ødelegge bremseslange.Bruk spett og/eller kubein for å løfte og dra fjæra ut bakover. Husk å bruk noen gode tykke hansker, da fjæra gjerne kommer løs med ett lite smell. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted December 30, 2010 Author Share Posted December 30, 2010 Av med trommel, ut med de 4 boltene som holder spindel til bru, ut med drivaksel. Det kan være nødvending med en jekk under brua for å ikke ødelegge bremseslange.Bruk spett og/eller kubein for å løfte og dra fjæra ut bakover. Husk å bruk noen gode tykke hansker, da fjæra gjerne kommer løs med ett lite smell. Hm, ja, men jeg får **** ikke opp boltene som holder spindelen. Er redd for å knekke hodet av dem om jeg tar i for mye. Har prøvd nå i timesvis å få fjøra ut fremover, og har vært veldig nære på, men får det **** ikke til det heller. Er rimelig forbanna nå, lurer på å bare finne kappskiva og sende fjøra til helvete.... '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyp Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 kjør på med 5-56 eller lignende og bruk luftverktøy på lavt trykk. da pleier det som regel å gå greit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted December 30, 2010 Author Share Posted December 30, 2010 (edited) Nei tok å kappa dritten. Angrer på jeg ikke gjorde det til å begynne med. Var fort gjort da. Endelig ferdig nå, men måtte space hele 8mm fremme for å komme klar fjøra. Noen som har erfaringer med å space så mye? Følte ikke at boltene fikk så mye gjenger som de burde. Bak var det god klaring. Noen bilder: EDIT: Om felger/dekk: 195/50-15 7,25" ET35 Edited December 30, 2010 by eivi91 '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complexity Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Tja, har kjørt med 5mm spacere på fremhjulene i over ett år nå tror jeg..Har gått bra hittil Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted December 30, 2010 Author Share Posted December 30, 2010 Ja, men jeg måtte ha en 5mm spacer og en 3mm spacer på hver side. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Det er mulig å få tak i lengre bolter, er usikker på hvor.. Mener Escort RST WRC her på forumet har kjøpt det, sjekk prosjekttråden hans 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Kollevold har lengre pinnebolter. Har kjøpt der selv 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
GranadaMK1 Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Ford har lengre bolter. Bare å kjøpe bolter som skal være til en transit. Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001modChevy Corvette Stingray L82 1976mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted January 5, 2011 Author Share Posted January 5, 2011 Hvor mye lengre er boltene til transit da? Og er det vanskelig å bytte disse? Trenger kun fremme. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 Bolter til Transit fremme var kortere, men bak var de ca. 15mm lengre, så bestilte 8 slike. 54,- stk ink mva. For å skifte disse er det bare å ta av bremseskive, og banke de ut å sette i nye? Eller må jeg av med hele navet? '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Bolter til Transit fremme var kortere, men bak var de ca. 15mm lengre, så bestilte 8 slike. 54,- stk ink mva. For å skifte disse er det bare å ta av bremseskive, og banke de ut å sette i nye? Eller må jeg av med hele navet? Trenger ikke av med navet nei, sett på mutter å gi bolt en klask så den løsner, vri til du kan ta ut bolten, er i posisjon "framover" om jeg ikke husker feil. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 Fantastisk. Takker for svar. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted January 9, 2011 Share Posted January 9, 2011 Regner med du forstår det selv, men for å få festa nybolta igjen, så setter du bare på mutter å bruker langkopp å mutter-trekker. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted January 9, 2011 Author Share Posted January 9, 2011 Jepp. Regner med bolta kommer i posten imorgen. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now