Jump to content

Skifte pinnbolter fremme på Sierra


eivi91

Recommended Posts

Hei!

 

Plages med demontering av demperene på Sierraen. Begynte fremme på venstre side, men er usikker på hvilken fremgangsmåte som er best. Det jeg tenkte først var å løsne demper i topp og få demper og fjør ut av hjulbuen, og deretter løsne nede. Så dro for å kjøpe fjærklemmer, men fikk det likevel ikke til. Ga meg på det nå. Er det enklere å løsne i bunn først? Prøvde å løsne der med meisel og hammer tidligere idag, men satt som pokker.

 

Så det jeg egentlig lurer på er hvilken fremgangsmåte som er lettest, og evt andre tips til å få dette av så lett som mulig.

 

Var så trangt at jeg ikke fikk fjærklemmene til å sitte på hver side av fjæra, så ser noe merkelig ut.

IMG_20101229_015624.jpg

 

EDIT: Se side 2

Edited by eivi91

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Løsne i bunn først ved å skru ut bolten som klemmer bunn på fjørbeinet. Kile ut/presse fra hverandre sporet med en kile e.l. Lea ut fjørbeinet/banke pent med gummihammer. Løsne fjørbeintoppen og slipp ned hele sullamitten.

Så bruker du fjørklemmene for og avlaste fjøra før du skrur av dempertoppen så den ikke skyter faanivoll..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aha, skjønner. Da begynte jeg i litt feil ende gitt. :P Takker for svar. :)

Snu klemmene dine du slik at sekskant hodene peker nedover slik det blir letter og nå til :) , så bruker du muttertrukker, men husk og kompensere på begge klemmene :P

Edited by Granada28GL84

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å gjøre det slik, går veldig fort og greit.

 

1. Skrur ut bolten nede på demperen.

2. Bruker et spett og drar navet av demperen

3. Bruker muttertrekkeren til å skru ut fra støtdempertårnet... fiks ferdi. Da får du ut hele sulamitten i èn enkel enhet.

logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

du trenger ikke fjørklemmene før du har tatt ut demperen av bilen. den mutteren på toppen holder bare demperen fast i bilen, sitter en mutter til under der som holder fjæra på plass. ellers er rekkefølgen som i posten til Kenneth over her bortsett fra at jeg ikke har muttertrekker så jeg må bruke umbrako og fastnøkkel.

 

prøv å huske hvilken rekkefølge delene skal sitte over fjæra:) jeg glemmer det hver gang:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ja fant ut det me fjærklemmene når jeg kom til andre sida. :P Løsna først begge mutterene fra toppen av jeg på første :S

 

Boltene på begge sidene var ikke noe annet å gjøre med enn å knekke av hodet og borre ut. Er endelig ferdig fremme nå! Å montere på de nye gikk som en lek iforhold til å få av. :D Så nå gjenstår bare bak. :)

 

IMG_20101229_173759.jpg

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Dempere bak var jo lett å få av, men verre med fjørene. Noen tips her? Kunne helst tenkt meg å demontert minst mulig. :P Ser ut som jeg kunne fått de relativt lett av om drivakselen ikke hadde vært der, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg fjerner denne. :blush:

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Av med trommel, ut med de 4 boltene som holder spindel til bru, ut med drivaksel. Det kan være nødvending med en jekk under brua for å ikke ødelegge bremseslange.

Bruk spett og/eller kubein for å løfte og dra fjæra ut bakover. Husk å bruk noen gode tykke hansker, da fjæra gjerne kommer løs med ett lite smell.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Av med trommel, ut med de 4 boltene som holder spindel til bru, ut med drivaksel. Det kan være nødvending med en jekk under brua for å ikke ødelegge bremseslange.

Bruk spett og/eller kubein for å løfte og dra fjæra ut bakover. Husk å bruk noen gode tykke hansker, da fjæra gjerne kommer løs med ett lite smell.

 

Hm, ja, men jeg får **** ikke opp boltene som holder spindelen. Er redd for å knekke hodet av dem om jeg tar i for mye. Har prøvd nå i timesvis å få fjøra ut fremover, og har vært veldig nære på, men får det **** ikke til det heller. Er rimelig forbanna nå, lurer på å bare finne kappskiva og sende fjøra til helvete....

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Nei tok å kappa dritten. Angrer på jeg ikke gjorde det til å begynne med. :P Var fort gjort da. Endelig ferdig nå, men måtte space hele 8mm fremme for å komme klar fjøra. :blink: Noen som har erfaringer med å space så mye? Følte ikke at boltene fikk så mye gjenger som de burde. Bak var det god klaring.

 

Noen bilder:

IMG_20101230_193309.jpg

IMG_20101230_193252.jpg

IMG_20101230_193227.jpg

 

EDIT: Om felger/dekk: 195/50-15 7,25" ET35

Edited by eivi91

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye lengre er boltene til transit da? Og er det vanskelig å bytte disse? Trenger kun fremme. ;)

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Bolter til Transit fremme var kortere, men bak var de ca. 15mm lengre, så bestilte 8 slike. 54,- stk ink mva.

 

For å skifte disse er det bare å ta av bremseskive, og banke de ut å sette i nye? Eller må jeg av med hele navet?

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Bolter til Transit fremme var kortere, men bak var de ca. 15mm lengre, så bestilte 8 slike. 54,- stk ink mva.

 

For å skifte disse er det bare å ta av bremseskive, og banke de ut å sette i nye? Eller må jeg av med hele navet?

 

Trenger ikke av med navet nei, sett på mutter å gi bolt en klask så den løsner, vri til du kan ta ut bolten, er i posisjon "framover" om jeg ikke husker feil.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Regner med du forstår det selv, men for å få festa nybolta igjen, så setter du bare på mutter å bruker langkopp å mutter-trekker.

 

:)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...