Jump to content

Ikke rart Forden tikka


SierraCL

Recommended Posts

Etter to år med ny kam og vippetøy begynte bilen plutselig å lage mye tikkelyd og her er feilen:

 

P1010087-1.jpg

 

Har ikke sett en så ødelagt vipparm før.

 

Umulig å få fram med 1800-talls kameraet mitt, men kamknasten er faktisk fin

 

P1010086-1.jpg

 

Har kjørt med Castrol fram til i fjord høst, da fylte jeg Felleskjøpet. Oljerøret har fin flow.

Noen som har ei mening om hva som har skjedd her? Antageligvis er dette et resultat av kam som ikke blei innkjørt riktig. Dog kam ser enda fin ut.

Link to comment
Share on other sites

Ca 20 min ved minimum 2000rpm er det vel, ifølge kentcams.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Etter to år med ny kam og vippetøy begynte bilen plutselig å lage mye tikkelyd og her er feilen:

 

Noen som har ei mening om hva som har skjedd her?

Akkurat dette skjer med 10 000 vis av gamle motorer hvert eneste år og hovedgrunnen er feil olje.

Gamle motorer trenger olje som er stappfull av ZDDP og det har ikke dagens vanlig helsyntetiske olje som selges over disk.

http://www.burtonpower.com/zddplus.html

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette skjer med 10 000 vis av gamle motorer hvert eneste år og hovedgrunnen er feil olje.

Gamle motorer trenger olje som er stappfull av ZDDP og det har ikke dagens vanlig helsyntetiske olje som selges over disk.

http://www.burtonpower.com/zddplus.html

om man kjører mineralolje da? trenger man forsatt tilsetting?

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøpte 8 stk vipparmer fra rockauto.com til kr. 500 ferdig i postkassa. Bestilt søndag, mottatt onsdag. Kan vel uten tvil anbefale den siden. 30 kr. vipparmen før frakt :P

jeg finner dem ikke :o trenger jeg den tilsettningen selvom jeg kjører mobil 1 mineral olje?

Edited by rabbit1987

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

jeg finner dem ikke :o trenger jeg den tilsettningen selvom jeg kjører mobil 1 mineral olje?

Det er ALLTID er fordel med ZDDP, ALLTID.

Det er ikke oljemerket eller oljetypen i seg selv som bestemmer om man MÅ!! ha ZDDP eller ikke, det er API ratingen.

 

Se på oljeflasken og finn API. Hvis det står SL eller SM da MÅ du tilsette ZDDP, uansett og hver eneste gang så lenge du kjører gammel Ford motor som OHC eller V6.

 

Hvis du kjøper olje med API rating SG, SH eller SJ så klarer man seg uten å tilsette ZDDP.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv en neve slike løftere med samme sporet i som den du har her, to har jeg ødelagt i en topp med ny originaltype kam og tilhørende nye løftere, etter dette var kammen "nesten" fin, men den spiste opp de nye løfterene den fikk ganske fort.

 

Den neste toppen jeg satte sammen brukte jeg en "super-racing-værsting-kam" i, km cams, ukjent spec, men var ca 12mm løft på kam trur jeg, og begynte ikke å virke før 3500-4000 omdr, den spiste løftere til frokost, løsningen var polering av kammen etter pussing med 1500korn sandpapir, så nitrering, og skiftet mesteparten av løfterne til noe jeg tror var kent cams, som var mer like de originale i utseende. Satte også i to av den typen som du har her, men solgte desverre bilen før jeg fikk sett om det var noe forskjell i slitasjen på de.

I begge motorene ble ventilene justert ganske nøye, og kammen ble satt inn med fett ved montering, samt ble oljetrykket kjørt opp manuelt rett før oppstart.

Her skal det sies at dette var en bil som ble brukt lite men relativt hardt, kjørte castrol helsyntetisk etter innkjøring på den første motoren, og carlube helsyntetisk på den siste, da castrol ga lavere oljetrykk på høy motortemp, igjen grunnet gåen toppakning som gjorde at den mer eller mindre gikk uten vann mange runder på banen på dokka, for de som har vært der. Ufattelig at det gamle stålet holdt, men det er en annen historie... :D

 

Min oppfatning er at de løfterene du har bilde av her er litt diverse hva gjelder kvalitet, i den første toppen jeg nevnte over her ble det brukt kam og løftere (pluss oljerør, når jeg tenker meg om, kan være det som har kludra det til og faktisk) fra samme esken, der noen av løfterene ble spist opp fort, og andre var som nye når jeg plukka motoren ned igjen et par tusen km seinere.

Edited by Nitrofish

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

Har selv en neve slike løftere med samme sporet i som den du har her,

kjørte castrol helsyntetisk etter innkjøring på den første motoren,

og carlube helsyntetisk på den siste,

"Helsyntetisk" er nærmeste helt intetsigende og det kan forklare hvorfor du får så store problemer.

Det er oljens API rating som sier mest om oljens egenskaper i forhold til ventilsystemet, ikke olje type.

MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Har selv en neve slike løftere med samme sporet i som den du har her, to har jeg ødelagt i en topp med ny originaltype kam og tilhørende nye løftere, etter dette var kammen "nesten" fin, men den spiste opp de nye løfterene den fikk ganske fort.

 

Den neste toppen jeg satte sammen brukte jeg en "super-racing-værsting-kam" i, km cams, ukjent spec, men var ca 12mm løft på kam trur jeg, og begynte ikke å virke før 3500-4000 omdr, den spiste løftere til frokost, løsningen var polering av kammen etter pussing med 1500korn sandpapir, så nitrering, og skiftet mesteparten av løfterne til noe jeg tror var kent cams, som var mer like de originale i utseende. Satte også i to av den typen som du har her, men solgte desverre bilen før jeg fikk sett om det var noe forskjell i slitasjen på de.

I begge motorene ble ventilene justert ganske nøye, og kammen ble satt inn med fett ved montering, samt ble oljetrykket kjørt opp manuelt rett før oppstart.

Her skal det sies at dette var en bil som ble brukt lite men relativt hardt, kjørte castrol helsyntetisk etter innkjøring på den første motoren, og carlube helsyntetisk på den siste, da castrol ga lavere oljetrykk på høy motortemp, igjen grunnet gåen toppakning som gjorde at den mer eller mindre gikk uten vann mange runder på banen på dokka, for de som har vært der. Ufattelig at det gamle stålet holdt, men det er en annen historie... :D

 

Synd du ikke fikk se resultatet av nitreringa. I mitt tilfelle er jeg temmelig sikker dette skyldes olja, da den bokstavelig talt var like ru som ei d*se tre dar etter barbering. Kjørt ca 70k på normal olje før dette skjedde, dels høyt turtall. Kjøpte et nytt sett med vippere, pussa lett over knastene og bytta olje, det holder fint foreløpig i alle fall. Mye mulig det her er almennviten, men så det sist jeg dreiv på at vippene har lett for å ligge skjeivt på kula si og da blir det for mye klaring. Tok meg noen år før jeg så det :blush:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...