Jump to content

Ford Scorpio - Verdiløs, uønsket luksusbil


Dufman

Recommended Posts

Ford Scorpio, helt fra den første kom i 85' har de vært suverene biler. Utstyr som du bare kunne fantasere om i andre biler fra samme årstall.

For ikke å snakke om kjørekomfort, og romslighet.

Den kommentaren som har gått igjen mest i mine år som Scorpio eier er: "Denna var skikkelig god å sitte i!"

Men den kunne vært helstøpt i gull og velsignet av paven selv, det forandrer fortsatt ikke det faktum at ingen gidder å kjøpe Scorpio.

De senere årene har Scorpio blitt en ganske billig bil, og endt opp som rånerbiler for mangfoldige 18åringer.

Den er rett og slett ikke verdt noe lenger. Dette resulterer også i at de ikke blir tatt vare på, og vi skroter rundt 500stk i året(!).

Det dukker av og til opp et prakteksemplar av en gammal Scorpio til langt over hva markedet tillater.

Selv om du har en 91' Scorpio 24v Ghia i samme stand som den forlot fabrikken i Köln, med kun 5 000km på tellern, så kan du ikke regne med å få noe igjen for den.

Du kan legge den ut for 100 000,- om du vil, men det beste budet du får vil fortsatt være 20 000,-.

Jeg håper det tar seg opp når den blir veteran, men jeg tviler sterkt på det. Den øker kanskje i verdi ettersom det snart ikke er fler igjen i landet, men folk kommer fortsatt ikke til å kjøpe.

Jeg har kjørt rundt i en perle av en 92' Scorpio med Ghia skinn interiør, og full RS styling, og ikke én person har lurt på om jeg vil selge den.

To dager i en Sierra, og jeg har tre bud på langt over hva jeg selv ga for bilen.

Scorpio fra 1995 - 1998 gjør det bedre på markedet, men de mangler sjarmen fra forgjengerne. De fleste av disse har levd et hardt liv som bruks/familie biler, og bærer stort preg av dette.

Kjenner selv jeg mister litt troen på denne majestetiske bilen, da jeg ved flere anledninger har forsøkt å selge, men ikke sitter igjen med et skambud engang.

Hadde jeg hatt lagringsplass nok ville jeg aldri kvittet meg med de jeg har selv.

Målet mitt er å ha en strøken Scorpio når jentungen fyller 18år. Dette blir da i år 2029, så vi får håpe det fortsatt er lovlig med bensindrevne biler i Norge når den tid kommer. (Da er 1999 modellene veteran! Tenk noe så sykt!)

Link to comment
Share on other sites

kjøpte meg en scorpio for å ta motor og gir jeg.. det gikk rett vest! bilen er så god på alle måter at den blir "restaurert" og får 2,9 24v motor! betalte svimlende 5k for en 89 mod scorpio 2,9 med rs styling og litt annet snacks og den var eu godkjent! godt kjøp jeg ALDRI kommer til å angre på!!

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Bra sagt Daniel, kunne ikke vært mer enig. Det er en undervurdert bil som for det meste kun er bruk og kast dessverre. håper dette vil endre seg m tia , men vil tro det vil forsvinne mange bra biler innen den tid dessverre :(

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en 87' Scorpio 2.9i med kun 200 000km på tellern. Full RS styling på bilen, og fikk med nylakkerte dører, panser og fangere med på kjøpet.

Bilen var avskiltet grunnet manglende EU kontroll, så må ut med 1200,- for å få tilbake skiltene, men jeg ga 2400,- for bilen så det går nok bra.

Ikke en strøken bil, men veldig bra rustmessig, og mekanisk. Lakken på tak og panser er stortsett eneste minus.

Link to comment
Share on other sites

Ford Scorpio, helt fra den første kom i 85' har de vært suverene biler. Utstyr som du bare kunne fantasere om i andre biler fra samme årstall.

For ikke å snakke om kjørekomfort, og romslighet.

Den kommentaren som har gått igjen mest i mine år som Scorpio eier er: "Denna var skikkelig god å sitte i!"

Men den kunne vært helstøpt i gull og velsignet av paven selv, det forandrer fortsatt ikke det faktum at ingen gidder å kjøpe Scorpio.

De senere årene har Scorpio blitt en ganske billig bil, og endt opp som rånerbiler for mangfoldige 18åringer.

Den er rett og slett ikke verdt noe lenger. Dette resulterer også i at de ikke blir tatt vare på, og vi skroter rundt 500stk i året(!).

Det dukker av og til opp et prakteksemplar av en gammal Scorpio til langt over hva markedet tillater.

Selv om du har en 91' Scorpio 24v Ghia i samme stand som den forlot fabrikken i Köln, med kun 5 000km på tellern, så kan du ikke regne med å få noe igjen for den.

Du kan legge den ut for 100 000,- om du vil, men det beste budet du får vil fortsatt være 20 000,-.

Jeg håper det tar seg opp når den blir veteran, men jeg tviler sterkt på det. Den øker kanskje i verdi ettersom det snart ikke er fler igjen i landet, men folk kommer fortsatt ikke til å kjøpe.

Jeg har kjørt rundt i en perle av en 92' Scorpio med Ghia skinn interiør, og full RS styling, og ikke én person har lurt på om jeg vil selge den.

To dager i en Sierra, og jeg har tre bud på langt over hva jeg selv ga for bilen.

Scorpio fra 1995 - 1998 gjør det bedre på markedet, men de mangler sjarmen fra forgjengerne. De fleste av disse har levd et hardt liv som bruks/familie biler, og bærer stort preg av dette.

Kjenner selv jeg mister litt troen på denne majestetiske bilen, da jeg ved flere anledninger har forsøkt å selge, men ikke sitter igjen med et skambud engang.

Hadde jeg hatt lagringsplass nok ville jeg aldri kvittet meg med de jeg har selv.

Målet mitt er å ha en strøken Scorpio når jentungen fyller 18år. Dette blir da i år 2029, så vi får håpe det fortsatt er lovlig med bensindrevne biler i Norge når den tid kommer. (Da er 1999 modellene veteran! Tenk noe så sykt!)

 

 

AMEN!

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg har rukket å hatt mange biler, både gamle og nye. Den bilen jeg har hatt som var best å kjøre, og som jeg angrer mest på at jeg har solgt er scorpioen jeg hadde. Det var en 89modell 2,9i ghia. Det var desverre bensinforbruket som til slutt tvang meg til å finne noe annet å kjøre med. Men skulle allikevel aldri solgt den. Hadde en liten tråd om den. Link i signaturen min.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Savner Scorpio... Og kommer garantert til å kjøpe meg en i nær fremtid.

-2013 Ford Focus 1,6i EcoBoost (150hk)

x-Ford Mondeo MKII + MKIII, 2x Scorpio, Escort
-Ford Anglia 105E
-Ford Escort MKII (Bilcross)
-Ford Escort MKII (prosjekt)

Link to comment
Share on other sites

hvis noen har en scorpio de skulle blitt kvitt så er det bare å kjøre den til meg å sette nøklene i låsen å ferdig utfylt salgsmelding i setet så ordner jeg resten :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

enig :)

 

av alle bilene jeg har hatt er det scorpio'ene jeg savner mest.

 

og er synd at så mange bra biler blir importert og slaktet for 24v motoren sin.

har en strøken med stor "S" stående utafor verkstedet, fins ikke rust eller bulker på den, og den gjennomgikk akkurat det å bli slaktet for sine bra biter :(

 

har en 90 mod sedan som jeg ikke tror jeg klarer å kvitte meg med, originalt med dohc motor, sammen så overrasket de meg, svære bilen holdt følge med det utrolig og kom fram over alt!

har i dag satt 2.0 cosworth i den bilen, angrer bitte litt på det en gang i blandt, men du verden så gøy det er med cosworth i slik bil også :D

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

 

har en strøken med stor "S" stående utafor verkstedet, fins ikke rust eller bulker på den, og den gjennomgikk akkurat det å bli slaktet for sine bra biter :(

 

 

Det burde vært straff for slikt. Fins altfor få scorpioer i bra stand.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte for 2 uker siden en bortimot strøken 94 sedan av en verkstedskunde som vurderte å skrote den for eit par foringer og noe grådig oljeforbruk (har ikkje fått sjekket det enda, men rekner med ventiltetninger er en standard på 2.0 doch 8 ventileren). Bilen har gått 212000 og har strøkent interiør og en parkeringsplassbulk som eneste skade eg har sett, helt fri for rust under! Herlig bil å kjøre på tur med, overaskende godt bunndrag fra kun 118 gamle hester :) Føler får å gi den en full motoroverhaling nesten for bare for moroskyld, men er ikkje kjent med deletilgang enda bortsett fra merkeverksted, tenkte eg kunne finne mye info her ;)

Link to comment
Share on other sites

Høyt oljeforbruk på disse kommer gjerne av at ventilstyringene på eksos siden løsner og glir ut av posisjon og står gjerne langt ned på ventilstammen. Dette er normalt noe du ikke fikser selv. Toppen på motoren må av og ventiler demonteres.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hatt 2 scorpioer, først en `88 Ford Scorpio 2.4 i GL

 

4elvinduer, fungerende AC, fungerende diffbrems, sentrallås, 4trinns automat med lockup, skikkelig god bil å kjøre, gikk godt og jeg mistenker at det var bytta til 2.9 i motor i den. Bilen var import fra belgia om jeg husker rett(evt, nederland), Bilen var ekstremt god og komfortabel å kjøre, kom seg fram over alt på vinterføre tross kumho piggfrie dekk med 1,5 mm mønster, var veldig lettkjørt og lett kontrollerbar og den savnes av og til.

 

 

 

Så hadde jeg tak i en `87 Ford Scorpio 2.8i Ghia 4x4

Den var helt sjukt utstyrt, men dessverre pil råten.

 

MT75 kasse, 4x4, diffbrems bak, elektrisk justerbart baksete, elektrisk justerbare forseter, el vinduer, AC, El rullgardin, og masse mere, husker ikke alt... Mener at det eneste den manglet i følge instruksjonsboka var den fancy kasettspilleren med equalizer, og evt. skinn.

 

Vannpumpa havarerte dessverre skikkelig på den og etterpå kokte den uansett, sikkert toppakninger, men solgte den igjen uten tap(bortsett fra bensin ogvannpumpe) siden den var så krokan og motor uansett ikke gikk skikkelig, impulskjøp.

 

 

 

At scorpio er en undervurdert bil er jeg helt enig i, syns de dessverre er litt stygge, men vurderte å hendte en `94 stv i Vossestrand for litt siden, men kjerringa nekta totalt siden ho skulle ha kjørt den.

 

 

 

Men fremdeles så kan den dessverre ikke måle seg mot Granada etter min mening, men ett godt alternativ, utvilsomt.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Utstyr som du bare kunne fantasere om i andre biler fra samme årstall.

Har prøvd flere scorper og de er fine og behagelige biler. Men jeg vil gjerne høre litt mer om det jeg har quotet fra teksten din.

Hvilket utstyr mener du de var overlegne med?

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti ettpar Scorpioer sjøl.. De var alt "ferdige" ihel rusta/rundbulka etter familie liv så vi sveisa diffene å brukte dem opp på øde Telemarksveger på natterstid..

Fantastisk gode sladde biler!! De tålte skikkelig hardkjøring i lange tider og var overaskende gode på vinterføre!

God svingradius har de også, å stødige som F!

 

Scorpio var vell tidlig ute med justerbare bakseter, varme i frontruta osv men noe meir svimlende utstyr enn det huskar eg ikkje noe te?

Eg husker ekstremt godt når 2,8i 4x4´n kom! det var absolutt ein av drømmebilene mine i lang tid!

Sjekk ut denne:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd flere scorper og de er fine og behagelige biler. Men jeg vil gjerne høre litt mer om det jeg har quotet fra teksten din.

Hvilket utstyr mener du de var overlegne med?

 

Det menes vel at Scorpio hadde mye utstyr som standard, som mange andre biler kun hadde som ekstra, og knapt nok det.

Topputgavene hadde til og med ABS bremser allerede fra 85 mod. Og slikt noe var det vel til sammenligning kun de største BMW og Mercedes som hadde.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Det menes vel at Scorpio hadde mye utstyr som standard, som mange andre biler kun hadde som ekstra, og knapt nok det.

Topputgavene hadde til og med ABS bremser allerede fra 85 mod. Og slikt noe var det vel til sammenligning kun de største BMW og Mercedes som hadde.

Chrysler hadde vel dette på 70-tallet, så "allerede i 1985" er jo ikke så tidlig.

Link to comment
Share on other sites

ABS var ford først ute med, som standardutstyr, og jeg innbiller meg at alle hadde det i 1985.

 

Oppvarmet frontrute var vel Scorpioen en av de første med, om ikke den første.

 

Elektrisk justerbart baksete, , elektrisk rullgardin i bakruta, justerbar sidestøtte, lavt lasteinnsteg, 4-hjulsdrift i en stor "sedan", AC, el vinduer, 4 trinns automatkasse med lock-up, servostyring, elektrisk bagasjeromsåpner, Motorutvalg fra 2.0 8V 115hk til 2.9i 24V 220 hk(????) på bensinsiden, og 2.5 turbodiesel på dieselsiden.

En del av dette utstyret var jo uvanlig i det hele tatt, noe kanskje alene om, en bil som er så lettkjørt at bestemor kan kjøre den til sverige, og så komfortabel at kongen kunne ha en.

 

Tror nok Scorpioen var en seig konkurent for flere av de såkalte premiummerkene, og dette med ABS som standardutstyr tror jeg kanskje var den hardeste for MB å svelge, de hadde det, men standardutstyr ble det vel ikke før midten av 90-tallet.

 

Dessverre var den vel ikke like stor suksess som granadaen, mine teorier er vel at den ble litt simpel, litt for lik sierra, både mekanisk og utseendemessig, litt billig plastpreg(det var vel moten), og foruten 24V og 8V DOHC ett motorutvalg som var velprøvd men eldgammelt, ble vel litt mere moderne med 2.0/2.3 16V DOHC senere, og ikke minst tidene som kom har skylda for at det gikk nedover med Den store sedanen til ford, og Forsåvidt Opel også.

 

 

Den skulle ta over for en modell som konkurerte med premiummerkene, og Ford prøvde, men de datt kanskje av lasset når det gjaldt spesielt kvalitetsfølelse, spesielt utvendige og innvendige plastdetaljer, og litt for store likheter med mindre modeller.

 

 

 

Jeg tror at kjøperne av Scorpio fikk veldig mye bil og Komfort for pengene, men de som ville ha det var villig til å betale for en Mercedes eller Bayer, eller kanskje noe Engelsk også.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Husker godt den tida når de kom.. å far min hadde "bare" Sierra.. Scorpio var liksom ein dyr bil som firmaer å rikinger kjørte rundt i.. De fleste Scorpioene på brukt markedet var enten svin dyre eller hadde gått 250000.. å da kom jo problemene..

Ryktet som bestandig har florert er at:

2.0 er dau

2,4´n er like dau med ett høyere forbruk

2,8 og 2.9 var dyre å forsikre..

dette er nok til å knekke kjøpelysten til folk..

 

Såg ett klipp på Youtube her om dagen..

2,0 doch og Sierra Doch som kappkjørte, å de gikk jo nesten helt likt!!

 

Tanta mi er vell på sin tredje Scorpio trur eg, å ho mener bestemt at det ikkje finnes makan te gode biler!

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

ABS var ford først ute med, som standardutstyr, og jeg innbiller meg at alle hadde det i 1985.

 

Mercedes var vel de første som var ute med ABS i Europa på S-klasse, men ikke som standard. BMW 7-serie var den første som hadde ABS som standard i 1982. (ikke drep meg om jeg tr feil, er ganske sikker på at jeg har leste dette et sted :P)

Edited by 86Sierra

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

 

Tror ikke denne forskjellen er så merkbar i det daglige..

Absolutt ikkje! Har scorpioen annen utveksling eller er de ikkje så tunge som de føles/ser ut? :huh:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...