Jump to content

Nye regler (19 jan 2013) for trekking av tilhenger


admiralen

Recommended Posts

Alle som kjører opp i dag må også ha lastsikringskurs. Lastsikringskurs til lastebil er mer omfattende enn til BE, så jeg kan ikke forstå om man trenger å ta ett dårligere kurs?

 

Idag så trenger ikke dem som har C1 eller høyere ta lastesikring, det er en av delene dem endrer 18januar.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja ser du skriver det, men har du noen anelse hvorfor? Jeg tror heller ikke formuleringen av utsagnet ditt blir helt rett. For alle som skal kjøre opp til BE allerde i dag må ha lastsikringskurs.

Og det hadde jeg i 2006. Det var ett dyrere og mer omfattende kurs enn de kursene det i dag er krav om for BE.

Så kan det være at gyldigheten blir kortere?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Utrolig dumt spørsmål, men stiller det likevell :) er det noen som vet om du kan frakte hva du vil på en båthenger så lenge det er sikret og rett vekt ?,,,hahaha steike så dumt det høres ut :)

 

Så lenge alt er forsvarlig sikret og lastet, sier vel ingen regler noe om på hvilken type henger det skal fraktes på.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

HJERNESKADD!!!

time er bestilt idag :lol:

så lenge man er registrert med søknad innen 19.jan så er man innenfor, til orientering!

Tror dette er feil.

 

Du må ha gjennomført teorien innen 19 jan for å være innenfor. Og oppkjøring kan da finne sted før 1.juli eller noe i den duren i 2013. Men det holder ikke å kun ha søkt om utvidelse, en må også ha gjenomført det obligatoriske.

 

Så lenge alt er forsvarlig sikret og lastet, sier vel ingen regler noe om på hvilken type henger det skal fraktes på.

Med mindre hengeren er merket med spesialtransport i vognkortet skal det være fritt frem så lenge du holder deg innenfor vekt begrensningene på hengeren.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer forresten. Hvordan følte du oppkjøringen var i forhold til det du forventet?

 

Jeg er litt spendt på hvor strenge de egentlig er.

 

Husk å glem alle uvanene :)

 

Vikeplikt, inn/utkjøring av rundkjøring, fart, nedbremsning er også noe de legger vekt på.. Og, kjører du forbi en bil som står langs veien og det er en person utenfor bilen, følg med i speilet helt til du har kjørt forbi.. Jeg fikk fy på lanken for å ikke gjøre det.. Men stod med glans :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Husk å glem alle uvanene :)

 

Vikeplikt, inn/utkjøring av rundkjøring, fart, nedbremsning er også noe de legger vekt på.. Og, kjører du forbi en bil som står langs veien og det er en person utenfor bilen, følg med i speilet helt til du har kjørt forbi.. Jeg fikk fy på lanken for å ikke gjøre det.. Men stod med glans :)

Jeg besto. Med glans. Har hatt sertifikatet siden 23.01 nå. Trodde ikke jeg skulle stå med tanke på hvor mange teori spørsmål jeg fikk i starten. Klarte ikke svare på alt gitt. Men kjøringen gikk bra.

Selv om det var lite artig å sikre last i 26 minus. Fysj!

Link to comment
Share on other sites

Ja det var feil, men sånn lærer forklarte det til meg, må gjennom alt obligatorisk ja. Det er da ingen teori på BE.!

Sensor hadde ingenting å pirke på :D

Teorien, som i den teoretiske delen av opplæringen :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ganske mange teori spørsmål før jeg fikk kjøre.

 

Først måtte jeg opplyse hva lasteindeksen til hengerens dekk var. OK, står i vognkortet = LETT!!

 

Så skulle han vite hva som var maks belastning på bilens tilhengerfeste. Nok en gang, vognkortet = LETT!!

 

Så skulle han vite på hvilken måte bilens speil oppfyllte kravene til fersel i trafikken med den spesifike hengeren = ????????......... Om noen kan gi meg rett svar på dette så fyr løs, for jeg aner ikke den dag i dag.

 

Til sist så ble jeg bedt om å gjøre beregningen for hvordan jeg hadde oppfylt kravet til lastsikring i hengeren. Nok en gang. What!!! Du overstropper og ferdig med det. Eller???

 

 

Vi lærte jo om friksjonsfaktoren mellom ulike materialer osv på teorien, så fikk da lira tur meg noe svada om att trepall mot kryssfiner gulv gav høy friksjon, og att med tverrstropping samt oppreist pall mot hengerens frontvegg hadde jeg sikret lasten mot forrover forskyvning, samt att det pga kontakt mellom overnevnte materialer ikke var krav til sikring av last bakover, men han virket ikke helt fornøyd med svaret.

 

Uansett fikk jeg nesten sjokk, for lastsikringskurset var mye mindre detaljert enn spørsmålene til sensor.

Link to comment
Share on other sites

 

1: Så skulle han vite på hvilken måte bilens speil oppfyllte kravene til fersel i trafikken med den spesifike hengeren = ????????......... Om noen kan gi meg rett svar på dette så fyr løs, for jeg aner ikke den dag i dag.

 

2: Til sist så ble jeg bedt om å gjøre beregningen for hvordan jeg hadde oppfylt kravet til lastsikring i hengeren. Nok en gang. What!!! Du overstropper og ferdig med det. Eller???

 

 

1: Med en henger som er like bred eller bredere en trekkbilen skal du kunne se både tilhengeren og vegbanen. Og du skal kunne se en bredde av 2,5 meter på venstre side, 10 meter bak speila og så langt øye ser. Og en bredde av 2 meter på høyre side.. ;)

 

Her er utklipp ofra lovdata:

 

Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap uten at minst ett speil gir slik synsfelt at tilhengeren eller tilhengerredskapen kan sees. Er tilhengeren eller tilhengerredskapen like bred eller bredere enn den trekkende motorvognen, skal minst begge sider av tilhengeren eller tilhengerredskapen kunne sees i de utvendige speil og speilene skal gi slikt synsfelt at føreren kan se vegbanen

- på venstre side i en bredde av minst 2,5 m på en avstand av 10 m bakenfor speil og videre så langt bakover som øyet rekker.

- på høyre side i en bredde av minst 2 m på en avstand av 10 m bakenfor speilet og videre så langt bakover som øyet rekker.

 

2: Når du sikrer last i tilhenger skal du tenke på at lasta skal være sikret 100%!! forover og 50% på hver av sidene og bak. Dvs at lasta skal ikkje kunne flytte seg forover uansett hva som skjer.. :o Og selv oppfatter eg dem 50% slik at du kan for stroppe fast lasta uten noen stopper til sidene eller bak.. Da er det rene friksjonen som holder. :)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Jakob.

 

Da skjønner jeg att jeg sto :whistling: for det var omtrent slik jeg rodde med lange åretak gjennom forklaringen på smørsmålet om speil i forhold til tilhengeren :lol:

 

hehe :D null problem :smartass:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ja, sånn blir verden. Man må bruke en online kalkulator for å finne ut om man kan trekke en henger eller ikke. Lese i vognkortet på bil og henger, bruke hjernen og tenke selv er ut......

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Bil & henger appen til SVV er heeeeeelt genial :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Vegvesenet har jo laget en egen app for dette nå, så du trenger ikke bruke pc en gang lenger.

 

Ok, men det jeg ville fram til er at nå virker det som folk ikke klarer å kjøre bil og henger uten å sjekke med kalkulatoren først.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Ok, men det jeg ville fram til er at nå virker det som folk ikke klarer å kjøre bil og henger uten å sjekke med kalkulatoren først.

Forsto hva du ville frem til.

 

Desverre har det blitt slik i Norge att vi har mer fokus på å overholde lover og regler omkring kjøring av henger enn ferdighetene til å føre henger generellt.

 

Det er jo helt latterlig egentlig, for jeg ser ofte folk ute med henger som absolutt ikke burde hatt henger overhode. Etter min mening burde tilhenger vært forbudt å trekke uten opplæring uansett vekt. Så får de heller legge inn muligheten for å ta tilegg for henger opp til 750kg i det normale førerkortet når en tar dette.

 

Noe annet artig er jo også att det er langt enklere å føre en boggie henger som en må ha BE lappen for å dra enn en vanlig varehenger.

Link to comment
Share on other sites

Nuuuvel, nå kan jeg ikke akkurat si at opplæringen på kjøring med henger er den meste avanserte opplæringen da.. Lastsikring er nå en ting, og teorien. Men, tar man lappen på BE om sommeren, så er det jo tørt og fint føre, er når is & snø kommer det blir riktig så spennende.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Nuuuvel, nå kan jeg ikke akkurat si at opplæringen på kjøring med henger er den meste avanserte opplæringen da.. Lastsikring er nå en ting, og teorien. Men, tar man lappen på BE om sommeren, så er det jo tørt og fint føre, er når is & snø kommer det blir riktig så spennende.

Nå tok riktignok jeg BE lappen på vinteren, men allikevell måtte en jo vise att en klarte rygge 50 meter i rett linje. Klarte å rygge rundt en 90 grader sving og rette opp igjen uten å korrigere. I tilegg måtte en klare å rygge inpå tilhenger kula uten å justere selve hengeren og en måtte klare å lukeparkere selve hengeren.

 

Så var det teori om sikkerthet og lastsikringskurs da, som er ett eget tema. De fleste virker til å drite i lastsikring selv om de har sertifikat.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...