Jump to content

Er det virkelig så mye tull med Ford?


Stian MH

Recommended Posts

Focus MK2 trend er jo en kjedelig bil, men med Titanium X pakken, eller ST styling så er det en nydelig bil :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå var det jo ikke utseendet som ble vurdert i dette tilfelle - men kvaliteten og særlig kjøreegenskapene.

 

Men du har helt rett - fra den lille designperlen (når man snakker om den triste kompaktklassen) Focus MKI så var MKII en skikkelig nedtur.

 

Jeg synes heller ikke at den originale stylingpakken ser særlig bra ut - det er altfor tydelig at plasten er klistret på utsiden - kanskje pent fra avstand...

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Skal man rangere utseende på denne listen:

 

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article803800.ece

 

Så har jeg faktisk Focus som nummer 2 - et ørlite hakk foran Audien. Det sier ikke så mye om Focus - men mest om hvor utrolig triste de andre er. Den eneste som se noenlunde ut er Hondaen, BMWen vinner helt klart sisteplassen.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Skal man rangere utseende på denne listen:

 

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article803800.ece

 

Så har jeg faktisk Focus som nummer 2 - et ørlite hakk foran Audien. Det sier ikke så mye om Focus - men mest om hvor utrolig triste de andre er. Den eneste som se noenlunde ut er Hondaen, BMWen vinner helt klart sisteplassen.

 

Kan dessverre si mye ufint om Audi, men designet er i allefall IKKE kjedelig :)

Beintøft, stilreint og lekkert er en dekkende beskrivelse. Ta f.eks A7, som er det designmessig lekreste av nybiler man ser etter veien i dag :wub:

Til sammenligning med alle nyere Audi ser særlig Focus MK1 ut som mislykket "designoverdrivelse"!

Og med MK II kom typisk nok overmodereringen som gjør at den ser ut som hvilken som helst Toyota.

Men nå ser det endelig ut til at Ford har funnet fram til en bestemt og vellykket designretning som går igjen på alle modeller, og som kan spisses i mange år framover.

Altså det samme som Audi har gjort med den største vellykkethet i snart 15 år.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

A7 er en veldig pen bil, helt til man ser den bakfra....

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

A7 er en veldig pen bil, helt til man ser den bakfra....

 

Ja, på de første. Men bakenden ble veldig raskt forandret, slik at den fikk en rettere/flatere design på tvers av hele bakenden. Noe som ble mye mer naturlig i forhold til øvrige proposjoner.

Og det at de forandret designet såpass kjapt gir i min verden et inntrykk av hvor viktig det er for Audi å hele tiden ha et mest mulig perfekt design -_-

Mistenker nesten at de legger så mye penger i dette at det går litt utover kvaliteten et premiummerke som Audi strengt tatt bør ha...

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Kan dessverre si mye ufint om Audi, men designet er i allefall IKKE kjedelig :)

Beintøft, stilreint og lekkert er en dekkende beskrivelse. Ta f.eks A7, som er det designmessig lekreste av nybiler man ser etter veien i dag :wub:

Til sammenligning med alle nyere Audi ser særlig Focus MK1 ut som mislykket "designoverdrivelse"!

Og med MK II kom typisk nok overmodereringen som gjør at den ser ut som hvilken som helst Toyota.

Men nå ser det endelig ut til at Ford har funnet fram til en bestemt og vellykket designretning som går igjen på alle modeller, og som kan spisses i mange år framover.

Altså det samme som Audi har gjort med den største vellykkethet i snart 15 år.

 

Nå snakker vi jo om personlig smak - men noe mer konservativt og kjedelig enn Audi er nesten vanskelig å finne. Du ser nesten ikke forskjell på en ny og forrige modell. Det virker som om de deltar i en konkurranse om å gjøre å forandre minst mulig fra år til år. Ford Focus modellene rekke er et friskt pust i forhold til konkurenten fra Audi. Men Audi er kanskje mest ute etter folk som ikke liker å skille seg ut og vil ha det litt "kjedelig", typisk gamle gubber. Men teknikk, opplevd kvalitet og flott interiør - det kan de.

 

Mercedes derimot - de viser friske takter nå for tiden.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

toyota da. like spennende som en carina fra 80 talle :P

 

De to som er med i ovennevte reportasje er jo forferdelige - men den nye sportskupeen GT 86 er vel noe av det kuleste man kan få for under 500k - og er vel en større fryd for øyet enn det meste som kommer fra Tyskland designmessig uansett pris.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

@Spock. Nå tøyser du :)

Mener du seriøst at dette er kjedelig bildesign? http://www.google.com/search?q=audi+a7&rls=com.microsoft:no:IE-Address&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7RNWN_en

 

Er vel ingen grunn å forandre mye på et slikt design fra år til år. Audi har for mange år siden funnet designretningen sin, og holder seg klokelig til den.

 

Og bildesign er ikke bare personlig smak. Tvert i mot er personlig smak noe man må forsøke å legge til side for å virkelig kunne bedømme godt bildesign. Fordi det handler om proposjoner. Noe som teoretisk både kan forklares og begrunnes. Men det er svært mange som kun legger personlig smak til grunn uten å ha peiling på hva som menes med riktige proposjoner. Eller man har i beste fall smak som en skjevøyd koreaner :D

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

@Spock. Nå tøyser du :)

Mener du seriøst at dette er kjedelig bildesign? http://www.google.com/search?q=audi+a7&rls=com.microsoft:no:IE-Address&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7RNWN_en

 

Er vel ingen grunn å forandre mye på et slikt design fra år til år. Audi har for mange år siden funnet designretningen sin, og holder seg klokelig til den.

 

Og bildesign er ikke bare personlig smak. Tvert i mot er personlig smak noe man må forsøke å legge til side for å virkelig kunne bedømme godt bildesign. Fordi det handler om proposjoner. Noe som teoretisk både kan forklares og begrunnes. Men det er svært mange som kun legger personlig smak til grunn uten å ha peiling på hva som mense med riktige proposjoner. Eller de har i beste fall smak som en skjevøyd koreaner :D

 

Jeg er enig med Spock. De vanlige Audiene er kjedelige..

VW må være værstingen. Makan til å kalle en facelifta modell NY må man lete lenge etter. Golfen er da minimalt forandret hver eneste gang..Og for et kjedelig interiør.. Jeg kjenner entusiasmen forsvinner helt når jeg kjører vw..

Link to comment
Share on other sites

Apropos Audi som ikke forandrer designet mye hver gang det kommer f.eks en ny A6. Faktisk er det et kunsttykke det de gjør. Fordi når man sammenligner en ny modell med en som er fem år gammel så ser man at designet ikke er så ubetydelig forandret som det først kan virke som alikevel. Og sammenlignet med konkurrentene så ser en Audi aldri umoderne ut i forhold.

 

Bilmerker som forandrer veldig mye på designet hver gang de kommer med en ny modell gir et inntrykk av å være i en identitetskrise. Blir noe panikkaktig over det. Og særlig premium-merkene kler det imaget veldig dårlig. Er jo mye det også, image. Og ingen har klart å bygge opp merkevaren sin bedre enn Audi, hovedsaklig på grunn av en meget bestemt og vellykket designretning over mange år. Tror neppe Audi hadde opparbeidet seg den statusen de har i dag hvis de til stadighet hadde forandret designet veldig mye...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

@Spock. Nå tøyser du :)

Mener du seriøst at dette er kjedelig bildesign? http://www.google.com/search?q=audi+a7&rls=com.microsoft:no:IE-Address&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7RNWN_en

 

Er vel ingen grunn å forandre mye på et slikt design fra år til år. Audi har for mange år siden funnet designretningen sin, og holder seg klokelig til den.

 

Og bildesign er ikke bare personlig smak. Tvert i mot er personlig smak noe man må forsøke å legge til side for å virkelig kunne bedømme godt bildesign. Fordi det handler om proposjoner. Noe som teoretisk både kan forklares og begrunnes. Men det er svært mange som kun legger personlig smak til grunn uten å ha peiling på hva som menes med riktige proposjoner. Eller man har i beste fall smak som en skjevøyd koreaner :D

 

Nå var det A3 som ble diskutert her - men kan ikke si at hjertet akkurat slo fortere av den saken du linket til - 4 dørs kupeer er ikke min favoritt.

 

Vi får heller være uenige om Audi og design - for jeg synes de rett og slett er kjedelige. Ellers synes jeg at du tar feil når det gjelder hvordan utvikling og design fungerer. Det er de innovative som tar sjangser og driver utviklingen videre - og som resulterer i fantastiske biler. Blant de tyske premium merkene så er Audi det klart mest uintressante - designmessig.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Og jeg mener at meningen om en bil er fin eller ikke, skal komme med første blikk, ikke etter å ha lest bøker om design og linjer. Det skal si pang.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Nå var det A3 som ble diskutert her - men kan ikke si at hjertet akkurat slo fortere av den saken du linket til - 4 dørs kupeer er ikke min favoritt.

 

Vi får heller være uenige om Audi og design - for jeg synes de rett og slett er kjedelige. Ellers synes jeg at du tar feil når det gjelder hvordan utvikling og design fungerer. Det er de innovative som tar sjangser og driver utviklingen videre - og som resulterer i fantastiske biler. Blant de tyske premium merkene så er Audi det klart mest uintressante - designmessig.

 

Nei. Og et godt eksempel på det er den vidunderlig skjønne Scorpio frosken. En gedigen fiasko ene og alene på grunn av designet.

Et annet og godt eksempel er kvalitetsbiler som Honda, som til tross for dette for tiden har store økonomiske problemer. Ikke så rart, når bilene de lager nå til dags har et design som er så innovativt at det skremmer **** ta flatmark :ph34r:

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Og et godt eksempel på det er den vidunderlig skjønne Scorpio frosken. En gedigen fiasko ene og alene på grunn av designet.

Et annet og godt eksempel er kvalitetsbiler som Honda, som til tross for dette for tiden har store økonomiske problemer. Ikke så rart, når bilene de lager nå til dags har et design som er så innovativt at det skremmer **** ta flatmark :ph34r:

 

Du har helt rett i at designavdeling (og kvalitetsavdelingen) til Ford har en svart periode på 80 og 90 tallet, første gang jeg så Scorpio frosken ble jeg nesten redd :lol: Så kom heldigvis Focus mkI - som rettet opp en del av inttrykket. Focus mkI som forresten jeg synes ser mye bedre ut enn konkurrenten Audi A3 fra samme tid. Er ikke uenig i at Honda har en del modeller i dag som ikke ser bra ut.

 

 

Siden du kom med A7 som eksempel på god design - så kommer jeg med denne:

 

http://www.tv2.no/underholdning/broom/peugeot-406-coupe-bilen-til-christian-er-mer-sjelden-enn-den-ser-ut-til-3819350.html

 

Av "normale" biltyper synes jeg denne er veldig stilig.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Nå snakker vi jo om personlig smak - men noe mer konservativt og kjedelig enn Audi er nesten vanskelig å finne. Du ser nesten ikke forskjell på en ny og forrige modell. Det virker som om de deltar i en konkurranse om å gjøre å forandre minst mulig fra år til år. Ford Focus modellene rekke er et friskt pust i forhold til konkurenten fra Audi. Men Audi er kanskje mest ute etter folk som ikke liker å skille seg ut og vil ha det litt "kjedelig", typisk gamle gubber. Men teknikk, opplevd kvalitet og flott interiør - det kan de.

 

Mercedes derimot - de viser friske takter nå for tiden.

 

Hvis du virkelig ikke klarer å skille de forskjellige modellene fra hverandre så bør du skjekke synet ditt.

Ta f.eks Audi A4, Overgangen fra A4 B7 (2005-2008) til B8 (2008-2012) er den største forskjellen A4 har fått siden den gikk fra å hete Audi 80 til A4 på -90 tallet.

 

Men når det kommer til smaken så har jeg samme oppfatning av Ford som du har av Audi.

Og BTW, du finner flere gamle +60 i både Ford og Merchedes enn i Audi.

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Spock over her. Audi har ett ganske kjedelig design sammenlignet med andre. Derrimot har de ett design som appelerer til de fleste, så det føles trygt å kjøpe Audi design.

 

Vi leter etter ny STV nå. Og skulle jeg kjøpt kun etter design ville jeg trolig valgt en Peugeot 407SW. Dette synes jeg er ett fantastisk spennende design som virkelig appelerer til meg. (men jeg er redd for å velge noe så annerledes)

 

peugeot-407-sw-2.2-03.jpg

 

Synes veldig mange av de merkene vi ser ned på kommer med bra design for tiden. Kia Ceed er er en kjempe fin bil. Og hadde det ikke vært for den litt gjeipende grillen på Hyundai i40 så ville stasjonsvogna av den vært tilnærmet perfekt. Bakfra og fra siden er den super kul.

 

Den nye Skoda Octavia ser også svært lovende ut. Kanskje ikke verdens mest innovative design. Men for meg er denne det fineste som har kommet fra Wag familien på lenge.

 

Skoda-Octavia_2013_800x600_wallpaper_02.jpg

 

Og bare for ikke å skrinlegge Audi helt. Skulle jeg først valgt en Audi ville denne soleklart tronet på topp i min liste.

 

audi-a5-03.jpg

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig ikke klarer å skille de forskjellige modellene fra hverandre så bør du skjekke synet ditt.

Ta f.eks Audi A4, Overgangen fra A4 B7 (2005-2008) til B8 (2008-2012) er den største forskjellen A4 har fått siden den gikk fra å hete Audi 80 til A4 på -90 tallet.

 

Men når det kommer til smaken så har jeg samme oppfatning av Ford som du har av Audi.

Og BTW, du finner flere gamle +60 i både Ford og Merchedes enn i Audi.

 

De to Audi eksemplene du viser til er jo i prinsipp identiske - litt endring på lykter - jeg ville ikke kalle det for en facelift en gang. Uansett er begge deler veldig triste og kjedelige biler - når det gjelder utseendet. Du finner nok flere pensjonister i Ford enn i Audi - særlig Focus MKII virker å ha en stor tiltrekningskraft på honnørgjengen :)

 

Edit: Den nye Skodaen kan du jo bare sette et VW eller Audi merke i grillen på - det er jo samme karosseriet.

 

Du kjøper deg selvsagt en Alfa 159 stasjonsvogn - det hadde vært noe :)

 

Hva slags Audi er det nederste? 2 dørs coupeer er bestandig spennende.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Alfa ville jeg veldig gjerne hatt. 159 er ett smykke, men den blir for sportslig for daglig bruk for min del.

 

Synes den ny Skodaen har noen litt rettere linjer som skiller den fra audi og wv. Synes den er veldig pen i hvertfall.

 

Den nederste er en Audi A5.

 

Vi provekjorte 06 focus titanium på tirsdag i forrige uke. Og det var uten tvil en veldig god bil, men det ble ikke noe kjøp på oss av en enkelt grund. Bilen er ei gedigen romlekasse. Vi ville ikke holdt ut med ett slikt støynivå i en bil. Veldig synd, for det ville vært en perfekt bil til oss.

Link to comment
Share on other sites

Føler heller at det er mere tull med bmw feks. min mor har en 528 fra 1997. der har det vert minst 3 større feil hvert år siden hun kjøpte den for 5år siden...

 

Hehe, ja, je føler at Ford generelt er mye bedre, mer solid, og billigere. Har sjekka opp litt, og fant ut at hvis man får en bulk som itte trenger og værra så stor, på bakluka på en BMW, så koster det like mye å fikse som en sidedør på en 98' Escort. Det sier jo litt om prisen i hvertfall... :-)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja, je føler at Ford generelt er mye bedre, mer solid, og billigere. Har sjekka opp litt, og fant ut at hvis man får en bulk som itte trenger og værra så stor, på bakluka på en BMW, så koster det like mye å fikse som en sidedør på en 98' Escort. Det sier jo litt om prisen i hvertfall... :-)

på hvilken måte kan det bli noe dyrere? Om en ikke trenger bytte døra er jo jobben for å fikse det eksakt det samme. Finnes ingen logikk i att det skal være prisforskjell for noe sånt på bakgrunn av merke

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye det koster å reparere avhenger fullstendig av plassering.

 

Godt folk har forskjellig mening, det er kun 2012 Mondeo som appellerer til meg når det gjelder Ford.

Alt annen av Ford kan kun kalles ett fremkomstmiddel.

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

Alfa ville jeg veldig gjerne hatt. 159 er ett smykke, men den blir for sportslig for daglig bruk for min del.

 

Synes den ny Skodaen har noen litt rettere linjer som skiller den fra audi og wv. Synes den er veldig pen i hvertfall.

 

Den nederste er en Audi A5.

 

Vi provekjorte 06 focus titanium på tirsdag i forrige uke. Og det var uten tvil en veldig god bil, men det ble ikke noe kjøp på oss av en enkelt grund. Bilen er ei gedigen romlekasse. Vi ville ikke holdt ut med ett slikt støynivå i en bil. Veldig synd, for det ville vært en perfekt bil til oss.

 

Ja Focusen er en skranglekasse. Men den blir veldig bra med et par dagers jobb og 16m2 dempeplater :lol:

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...