Jump to content

Bruksbilmareritt!


Slåstad RS

Recommended Posts

Skulle ta en hurv på den japanske hoppetussa mi føre PKK, og fant da div brun kjeks i hele bakenden på bilen.

Jaja, hatt den i fem og ett halvt år, og det er jo en gammal japse så skitt happens. skroten neste.

 

MEN!! så var det å finne ei ny bruksbørse da.......

 

Krav:

Ikke over 60 laken grunnet fattig Kjetil som HATER å bruke penger på noe så dølle som en bruksbil.

God teknisk stand med nylig pkk godkjenning.

IKKE rust. 

Kolisjonsikker

Helst 4x4, da jeg kun har kjørt det di siste 12-13 vintrene

Bensinmotor (diesel er for traktor og lastebil!)

 

Dette har vist seg å være ca. umulig å finne.

 

Sett på en haug med biler som er "strøkne" og "velholdte" i følge annonsen, men da jeg har kommet for å se på bilene, så ser jeg rustblemmer og flekker føre jeg har gått ut av bilen!

 

Hva **** tenker folk på da de skriver strøken og rustfri???  Har de hvit stokk alle som en??

 

Tenkte da at jeg fikk fire litt på kravet om 4x4 og se på Ford i riktig prisklasse.... Jadda....

Hvor ble det av de gode sliterbilene i fra dette merket??

Max 10år og max 160"km er tydligvis det som fabrikken har siktet seg inn på , for makan til skabbete 03-05 biler skal man jaggu leite lenge etter. SKUFFET!

 

Tydligvis ingen som gidder å ta vare på bilene sine lenger, selv om bilprisene i Norge ikke henger på greip.

Bilen som jeg skal skrote er jo vakker i forhold til mange av disse "strøkne" bilene som står til salgs!

 

Mye surmaga oppgulp her , men er det noen som kan komme med kreative tips?

 

Hva skal jeg se etter?? Hvilket merke?  (IKKE toyota takk, da kjøper jeg hjulspark og varmedress istedet!)

 

Hilsen nervøs Sør-odøling

 

 

 

 

  • Like 1

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

liker at du må tenke deg godt om ang wag hehe er vel heler ikke mange wag med 4x4 som er noe og ha på til 60 laken heller

eneste bilen jeg kan tenke meg du finner til den prisen og er bra og fin og bensin og 4x4 er jeep gran cherokiee  4,7/5,2 v8 en sånn som er bra paset på og lav km er lite tull med og stort sett billige deler med bruker litt bensin

 

lykke til med bil jakten :D

Link to comment
Share on other sites

4x4 begrenser jo utvalget litt da. Subaru er jo gode biler men de er kostbare å reparere. Om du finner en bil som er godt tatt vare på så er jo tjangsen for at kostnadene kan holdes nede, større enn en långmilare med samme alder.

VAG, tja Passat 3B Syncro/Fourmotion, Audi A6 C5 Quattro eller A4 B5 Quattro med 1,8 litern som er godt holdt er ingen dårlig bil, bare en får byttet nedre fremre/bakre bærearmer foran hvert annet år :)

Eller en MB E220 m/124 karossen. Disse går og går. Det tyske Taxiforbundet streiket vist nok når Mercedes la ned produksjonen av disse. Riktignok kun som 2wd disse da 4maticen ikke kom på 220én meg bekjent.

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Vw/audi biler er gode, komfertable og moderne biler å kjøre. Og de er oftest veldig godt utstyrt, noe som også fører til at det er mye feil på dem. Men som oftest så starter og går dem.

Jeg har hatt et par dieselbiler fra vag (golf) og jeg skal inrømme at når bruksen skal byttes ut så står en godt utstyrt golf 5/6 med sterk diesel høyt på ønskelisten. Draget fra en slik motor kan ikke sammenliknes med en trøtt bensinmotor. Du burde prøve! Bakdelen er at de ikke liker temperaturer kaldere enn 17 minus, og bråker en del.

 

Den liana'n er sikkert en grei bil, men jeg har problemer med å forestille meg en kjedeligere kjøreopplevelse..

 

Hva med en ny (brukt) subaru forester da? Eller du er kanskje lei det nå og vil prøve noe annet?

Om du tør, kan dette være et meget godt kjøp!: http://www.finn.no/53792747

 

Audi a6 1,8tq: http://www.finn.no/53698803

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Hva med V70 awd?

Har ikke noe erfaring med Volvo nyere enn 940, men aldri sett en V70 bli herjet med eller grisekjørt om det ikke er en politibil. Så bør jo være litt bil igjen selv om det blir langkjørt og gammelt når grensen er max 60K.

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert A4 B6 1,8 tq , 97-99 Volvo V70 awd og nyere Subaru.

Er så vanskelig å finne noe bra, så jeg satser på en periode til i den sorte fare. 

Har blitt lovet hjelp til å rep. rust, så da får jeg hoppe rundt i den til jeg finner noe jeg synes er verdt å betale for.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

A6 Allroad :)

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

A6 Allroad :)

Nja, men C5 har vel ikke det beste ryktet. Fryktelig dyrt å reparere kompressor og tilhørende dempere, og de må skiftes i tide og utide. Og når det gjelder V6 med turbo, bensin og diesel, motor må ut for turbobytte!

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert A4 B6 1,8 tq , 97-99 Volvo V70 awd og nyere Subaru.

Er så vanskelig å finne noe bra, så jeg satser på en periode til i den sorte fare. 

Har blitt lovet hjelp til å rep. rust, så da får jeg hoppe rundt i den til jeg finner noe jeg synes er verdt å betale for.

 

Jeg hadde styrt unna B6 1,8TQ. Kun basert på erfaring mtp. "dårlig" holdbarhet (krever mere enn normalt vedlikehold ved tidvis entusiastisk kjøring...)

97-99 V70 AWD trenger ikke å være noe dårlig valg. Har ikke testet noen med AWD, men har kjørt/har kjennskap til 2wd utgaver som har gått som bruksbiler over lengre tid uten større problemer.

Subaru er litt i en kategori for seg selv mtp Boxer motorene. Alt uten turbo (spesielt kombinert med automat..) oppleves som veldig late/kjedelige biler. Høye delepriser gjør dette også til

et dyrt alternativ i lengden.

 

Dette er kun basert på ting jeg enten har opplevd selv, eller igjennom kjennskap til nære venners biler. Så ikke ta dette som noe faset på hvordan noen av biltypene er i praksis/er å eie :)

 

Forøvrig; Lykke til med kjøp av bil :)

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill her.

Reiste for å kjøpe en Forester turbo i dag, men endte opp med en uten turbo..

 

Turbobilen var rotten, men de hadde en vanlig 2,0 02. mod med 159" km på meteret. Alle serv, bra hjul og lite rust.

Akkurat hva jeg trengte, både tilstand og pris.

 

Får satse på turbo i hobbybil i stedet.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kanskje selge arbeidstraktoren(Pajeroe diesel) som strøken og rustfri :P Tenker å bytte den ut neste år, så håper kanskje markedet er bedre da.

Hadde førstetype V70(grevling) som arbeidstraktor før Pajeroen, og kan ikke akkurat kalle den feilfri. Fikk vel ca alle vanlige feil på den. 2.0 turbomotoren var lat på lavt og høyt turtall, med fantastisk høyt forbruk når den bare ville.

Har blitt fortalt at Forester turbo av den typen du har kjøpt er veldig allergisk mot lite olje i motoren. Sansynligvis først og fremst på turboutgavene.

Kjenner til en som havarerte ett par motorer pga. oljenivå kom nesten ned til minimum uten etterfylling.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kanskje selge arbeidstraktoren(Pajeroe diesel) som strøken og rustfri :P Tenker å bytte den ut neste år, så håper kanskje markedet er bedre da.

Hadde førstetype V70(grevling) som arbeidstraktor før Pajeroen, og kan ikke akkurat kalle den feilfri. Fikk vel ca alle vanlige feil på den. 2.0 turbomotoren var lat på lavt og høyt turtall, med fantastisk høyt forbruk når den bare ville.

Har blitt fortalt at Forester turbo av den typen du har kjøpt er veldig allergisk mot lite olje i motoren. Sansynligvis først og fremst på turboutgavene.

Kjenner til en som havarerte ett par motorer pga. oljenivå kom nesten ned til minimum uten etterfylling.

Er noen puker å peile olja på de bila.Har hørt det samme som deg, og boxern' har lett for å bruke litt olje. Riktig ettersyn og vedlikehold er vel svaret på mange biler.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Er noen puker å peile olja på de bila.Har hørt det samme som deg, og boxern' har lett for å bruke litt olje. Riktig ettersyn og vedlikehold er vel svaret på mange biler.

Jepp, og pass på drivverket. Ryker det noe der, gud hjelpe deg. Da må du selge både Tanus og forhud for å få råd til nye deler(så vi får håpe det ikke ryker noe deler) :)

Link to comment
Share on other sites

Slikt blir ikke kjøpt nytt i alle fall. 

 

Kan bare glemme å kjøpe Subarudeler i Norge:

Regremsett uorg.

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=1563037&CarReference_ID=3535&CategoryType_ID=1

+ for vannpumpe selvf...

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=2603755&CarReference_ID=3535&CategoryType_ID=1

 

Kjøpte i fra US , komplett Gates sett med vannpumpe og alt. 1940,- Inkl. mva og frakt!

 

Prisen på originalt sett i Norge tør jeg ikke tenke på en gang.

Edited by Slåstad RS
  • Like 1

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...