Jump to content

Startproblemer. TFI Coil?


Slåstad RS

Recommended Posts

Tviler sterkt på det. Vanlig coil som brukes med TFI i europeiske modeller er det ikke noe spesielt med. Hadde ikke noe problem med Accel ultra 60kv coil i min Cosworth med Marelli sluttrinn. Ikke med høyeffektcoilen som sto der før den heller.

Gnist skal du få med TFI coil, om enn ikke like god som jeg liker.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kan så klart likevel være sluttrinnet som er deffekt. Fra ecu får det signal som veksler mellom 0 og 12, eller mer sansynlig rundt 10v med motor av, og spenningen kommer faktisk fra sluttrinn om jeg husker rett.

Noen år siden jeg tuklet med MS3 og originalt sluttrinn, men om jeg husker rett så er signalet 12v når coilen lader, altså åpen transistor i ecu, og går lavt, 0v, når coil gir gnist.

Enklest er å måle med osiliskop om du har tilgang til det. Eller en laveffekt 12v led kan kobles til signalledningen for å se om den pulser når du forsøker starte

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Prøvd å justert litt på fordeler/fasesensor? Eventuelt for mye slakke i registerteim slik at fasesensor bommer? Prøvd å bytte om polaritet på fasesensor? Sjekket med tenningslampe at den tenner på 0 grader og ikke 90 grader når du prøver starte?

Ble det for mange spørsmålstegn i dette innlegget?

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja, om fasesensoren er nok feil vil gnisten komme 90 grader feil.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Her er triggermønsteret: 

 

ecupulse1.GIF

 

Hvis du setter motoren ca. 15 FØD tennning syl. 1 og sørger for at rotoren peker rett mot den terminalen i fordelerlokket som leder til pluggledningen til syl. 1 så skal den vel starte?   :)

 

Evt slik: 


Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er timet slik som link viser. Dobbel eller trippesjekket også, så må være fasegiver som tuller det til for meg. Er ny og riktig justert, men har ikke prøvd å bytte polaritet på den. Kan jo være en feil på ny komponent også, selv om det er lite sannsynlig.


Gjorde du noe med bil/motor før dette skjedde?

Er satt sammen med en drøss av deler med forskjellig opphav og usikker tilstand ;-) Bilen har ikke tidligere kjennskap til denne motoren nei....

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Er timet slik som link viser. Dobbel eller trippesjekket også, så må være fasegiver som tuller det til for meg. Er ny og riktig justert, men har ikke prøvd å bytte polaritet på den. Kan jo være en feil på ny komponent også, selv om det er lite sannsynlig.

Hvis polariteten er snudd så endrer tidspunktet seg endel, så da må det være forklaringen. 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat samme symtomer jeg fikk på min, å ja, jeg hadde greid kunststykke å bytte om disse  kontaktene som av en eller annen merkelig grunn ikke er kodet :mad2:

Greide å knekke en 3-4 ECUer før jeg fant ut av det :whistling:

 

Mye som kan skje i kampens hete,jeg klarte bytte om dysekontakt på syl nr 2 med tomgangsmotoren,den ble veldig feit på syl 2 ;-)

 

De er vel merket,fordeler stikket er sort,og veivsensoren hvit?

Edited by cossie power
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...