Jump to content

Escort Cosworth kutter ved pådrag


BjørnV

Recommended Posts

Har du t34 på nye motoren? Visst chipen ikke stemmer med oppsettet, så kan selvsagt det lage krøll. Gammelt ledningsnett kan og være problem. Sjekk kontaktene til motorledningsnett på venstre innerskjerm, kommer lett fuktighet i de.

Link to comment
Share on other sites

Ukjent chip, men har det vært slik hele tiden ? Dette er vel noe som har dukket opp nylig, og bilen har vel fungert tidligere uten problemer? Eller har det vært gjort noe før feilen dukket opp ? 

 

Har du byttet plugger og justert gapen ? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Knitring eller spraking ifrå stereo pleier som regel og komme av dårlig dynamo eller dårlig jording.

 

Hørtest meir ut som tenningskutt eller dårlig bensintrykk.

 

Vist Chipen har sokkel skal den kun vere og lirke ut med skrujern

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er helt på jordet her, men kan det være bensinfilteret? 

Sjefen min hadde det på sin 2,2 Mondeo. Det var ikke knitring i pop anlegget, men motoren kuttet med middels/kraftig akselerasjon. 

Etter mye feilsøking uten å finne noe feil på noe elektrisk, viste det seg at dieselfilteret var tett.

Link to comment
Share on other sites

Ved slike feil så er bare å begynne feilsøking i en ende.

Siden den jukser mindre ved sakte pådrag så kan det være TPS'n som kødder det til. Mål verdiene(Ohm) på TPS. Sjekk også om du har 5V på signalstrømmen på TPS'n. Trolig ligger feilen i en sensor som gir eller får feil spenning. Jordingsforbindelser bør tas løs, pusses, og monteres med kontaktfett. Regner med at BTR/bensintrykket ditt er riktig. Har du sjekket sprøytebildet på dysene?

Er det komplett Weber Marelli T34 på den?

http://www.bigturbo.co.uk/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode tips ☺ Finnes det noen på østlandet/østfold som er gode på elektronikk, evt oppgradering av dyser/chip? Har egentlig ikke peiling på hvilken ende jeg skal begynne for å få bilen til å gå helt feilfritt. Det har vært mange hender på den bilen her tidligere, så tror neppe jeg skal begynne med det også

Link to comment
Share on other sites

Hovedgrunnen til SierraCoswortenes og T34 Escosenes  store suksess var det originale motorstyresystemet som blir omtalt som det beste motorstyresystemet som noensinne er levert til en serieprodusert originalbil. 

 

HTT Escosene med T25 turbo fikk samme type motorstyresystem som bilene med 2,9L V6 motor som er blandt det minst trimvennlige på markedet. (Som du jo merker.) Den gode lösningen  er å bygge om datasprut, gjerne ved å tömme en EEC-ECU og legge datasprutet inni denne.    

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen å anbefale så du må bare spörre deg frem. :)

Personlig er jeg opptatt av at det monteres ett nytt höykvalitet ledningsnett for motorstyresystemet. Det er meget kompetente folk i England som har spesialisert seg på dette og kan levere nöyaktig det du önsker til akkurat det datasprutet du vil bruke. https://www.autodynamix.co.uk/performance-is-looming/

Her mer spesifikt: https://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Cosworth-YB-Wiring-Loom-Haltech-Sprint-ECU-Engine-Loom-/222897227318?hash=item33e5b5c636

https://www.autodynamix.co.uk/performance-is-looming/yb-cosworth-fuel-pump-looms/

Utelukker ikke at dette er billigere enn å la en sjappe her i landet forsöke å gjöre samme jobben. 

 

Det er mange mange forskjellige datasprut å velge mellom, men Haltech har nå alltid värt en favoritt. 

 

Hvis budsjettet rekker kan 100% "bolt in" / "Plug and play" Kentcams AB07 kammer og nye, moderne dyser med U.S.CAR /  EV6 / EV14 kontakt og kapasitet fra ca. 600 ccm vurderes. 

http://fuelinjectorclinic.com/MustangGT05-16/IS403-0650H

http://fuelinjectorclinic.com/ISC-0775H-4

https://www.fiveomotorsport.com/ls9-630cc-60lb-lsa-ls3

Evt: http://injectordynamics.com/injectors/id1050x/

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det smalt i anlegget mitt da bilen min kutta også, dette skyltes dårlig jording / tilkobling på batteri.

 

Hvis bilen er en 94 så har du T34 motorstyring selvom du har nye motoren i. Det gjør at du har den "riktige" motorstyringa som det skrytes av over her.

 

Det viktige nå er å finne ut hva du har av komponenter, identifisere bensintrykk, ladetrykk og ta en lambdamåling. Etter min mening er det med ditt oppsett kun feilsøking som trengs og evt. et bytte av chip. 

 

Pukkelrygg evt Jan300 her inne kan brenne chip til deg. Evt. en MSD-chip.

 

 

Datasprut på denne med alt det medfører høres for min del helt overkill ut.

  • Like 1

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Starter med å gå over alle jordingspunkter og kontakter, for så å gå videre med den chippen. Skulle det ikke hjelpe kunne jeg tenke meg å prøve å bytte turbo til T-25 som det opprinnelig er i den motoren.

 

Hadde jo en Escort Cosworth 95 noe for ca 8 år siden også, helt original og den gikk som en klokke tilbod med med tomgangs regulatoren tilkoplet Har ett håp om å få den her like bra etterhvert også

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er et sted å begynne ja.

Jeg har fortsatt ikke helt fått med meg hva slags oppsett du har på motorstyringen. Slik jeg forstår det så har du Weber Marelli motorstyring men selve motoren er fra siste genrasjon?

T34 er et slengutrykk for de med Weber Marelli motorstyring mens T25 er slengutrykk for Ford sitt eget ECC-V motorstyringsystem. Lett å se forskjell da T25 har luftmassemåler. Har du et bilde av motorrommet så ser vi lett hva du har om du er i tvil.

Feilsøkingen er noe annerledes på de to motorstyringssytemene så om vi skal hjelpe deg så må vi ha fakta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Starter med å gå over alle jordingspunkter og kontakter, for så å gå videre med den chippen. Skulle det ikke hjelpe kunne jeg tenke meg å prøve å bytte turbo til T-25 som det opprinnelig er i den motoren.

 

Hadde jo en Escort Cosworth 95 noe for ca 8 år siden også, helt original og den gikk som en klokke tilbod med med tomgangs regulatoren tilkoplet Har ett håp om å få den her like bra etterhvert også

En bekjent hadde også en T-25 Escort, men etter en stund så raste den originale T-25 turboen. (TB2807) Lösningen ble å montere en Sierra Cosworth 4x4 T3 turbo og bortsett fra redusert bunndrag, respons  og spool up så fungerte dette helt perfekt. Jeg husker ikke om han hadde chip eller ikke. 

(Hvis du har mulighet til å endre boltmönster på T-25 manifolden og sveise om downpipen, så kan EFR6258A/R0,64 med fordel vurderes.  :))

TB2807 turboen er ikke noe särlig. 

 

Chip til EEC bokser som T-25 Escosene har, monteres utvendig og sikres med tape. 

21rroeRemBL._SL500_AA300_.jpg

 

image002.jpg

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er vel liten turbo/T25 motor og Ford EEC IV motorstyring på denne, med påmontert T34 turboen.

Er det ikke 3 varianter av styreenhet til disse, med noe kode på?  Må ha riktig chip i forhold til kode og greier så vidt jeg har fått med meg.

Med ukjent chip så ville jeg trolig kjøpt ett nytt fra en kjent leverandør (Graham Goode eller lignende) :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For öyeblikket er det tydeligvis ingen som VET. :) 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er vel liten turbo/T25 motor og Ford EEC IV motorstyring på denne, med påmontert T34 turboen.

Er det ikke 3 varianter av styreenhet til disse, med noe kode på?  Må ha riktig chip i forhold til kode og greier så vidt jeg har fått med meg.

Med ukjent chip så ville jeg trolig kjøpt ett nytt fra en kjent leverandør (Graham Goode eller lignende) :)

Stemmer det med 3 ulike koder på P8. Pukkelrygg lager chip til de. Spørsmålet her er vell hva denne bilen har P8, EECIV eller noe annet

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...