Jump to content

Explorer 4.0


Count

Recommended Posts

Hmm... Skal lure på hvordan en 24v topp hadde hatt det på toppen av den blokka jeg.. Eller hvordan en 4.0 veiv hadde oppført seg i en 2.9 blokk. Noen som vet? Eller om det finnes noen internetsteder om emnet? Jeg kan da umulig være den eneste i verden med denne syke ideen..? :D

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

mulig det står noe i How to Build and Modify Ford 60 Degrees V-6 Engines (Motorbooks International Powerpro)

by Sven Pruett ISBN: 0879389141

Boka skal omfatte både 2.9 og 4.0

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gammelt, men forsatt interessant? Uansett se 4Liter V6 info

Kjør nedtil enginedelen.

Er "samme" som 1.7V4... Kan bli en hissig Saab 96 av dette :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Noen som vet noe om denne motoren?

Hvor like er disse og 2.9 motorene?

Etter det jeg har hørt og lest er blokka basert på Cologneblokka...? (2.8 2.9 osv...)

Den er basert på 2.9 ja, men er litt høyere og bredere etter det jeg har funnet ut. Boltmønstre til clutchhus skal være like :D Har blitt nøye vurdert som byttemotor til min sierra 2,9 4x4. Utfordringen her er bunnpannen som må bygges om, disse passer ikke om hverandre på grunn av bredden på motoren. Hadde tiden vært bedre så..... Til opplysning er det folk som har bygget 4x4 4.0 twin turbo Sierra med denne motoren...

 

Fordi om motoren er mye større en den nok bygget for et annet formål enn feks cosworth 2.9 og jeg regner med den vil egne seg bedre i en tung sterk sliter enn en kvikk racer. Men det fins jo trimdeler ;) Men tror det er en god motor til sitt formål, en V6 har jo en grunnkonstruksjon som gjør den mer egnet som en sterk sliter enn som en kvikk racer.

 

Har ingen erfaring med denne motoren i bruk men får ganske snart en for hånden og kan prøve ut litt (i Explorer).

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Skal lure på hvordan en 24v topp hadde hatt det på toppen av den blokka jeg.. Eller hvordan en 4.0 veiv hadde oppført seg i en 2.9 blokk. Noen som vet? Eller om det finnes noen internetsteder om emnet? Jeg kan da umulig være den eneste i verden med denne syke ideen..? :D

Toppene hadde nok kjedet seg ganske mye siden 4.0 er støtstangmotor med kamaksel i senter og kammene i 2.9 cosworth dermed ikke hadde hatt noe til å drive seg rundt ;) Men det er sikkert mulig å få til :)

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Men den 4Litern var også å få som en SOHC fra 97-. Alle norske Explorer hadde denne motoren, og der er det kamdrev?

Link to comment
Share on other sites

Men den 4Litern var også å få som en SOHC fra 97-. Alle norske Explorer hadde denne motoren, og der er det kamdrev?

Heia, du har helt rett! Hvordan denne passer sammen med cosworthtoppene vet jeg ikke, men større sjanser i alle fall! Tipper man på se litt på størrelsen på forbrenningskammer etc hvis toppene og kamkjeder i det hele tatt går på. Men kan jo være mulig :)

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 7 months later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...

den motoren havnet hos meg. fra finn.no

 

blir montert i sierra stv 4x4. med en del modifikasjoner.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Rockford76

Hvordan passer en 4.0 Explorer i en Granada da? Er det mye som må gjøres på motorfester og kan girkasse fra Scorpio brukes? Noen som har prøvd dette før? BR_Racing : Hvordan har prosjektet ditt med Sierra gått?

 

Hilsen Atle S.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har lest masse om å bygge om 4.0 explorer motoren med Coswort 24V BOA/BOB topper på http://www.fordpower.org.uk/forum/

Der er det en svenske som holder på med dette, og det er egentlig ikke noe å tenke på for en "normal" person.

Man må ha god peiling på motor og mekanikk, samt ha tilgang på mye utstyr/verktøy for at det skal gå.

4.0 motoren ER bygd med utgangspunkt i 2.8/2.9 cologne motoren, men det er alikevel STOR forskjell på disse.

 

Så å si alt må modifiseres for at dette skal være mulig. Det er ingenting som passer "rett over" fra den ene motoren til den andre.

4.0 er høyere og bredere. Den har støtstenger og drev, ikke kjede. Veiva må tilpasses kjededrift, oljepumpa går motsatt vei, registerkjede må tilpasses (for kort), kjedestyringene passer ikke, registerdekslene er for lave, oljekanaler må forandres, vannkanaler må tilpasses, innsugsmanifolden passer ikke, osv osv

 

Svensken virker som en flink person med tilgang på mye flott utsyr, alikevel har han slitt med å få alt til å passe..

 

Fant ikke tråden til svensken i farta, men de som ønsker å lese mere om dette kan se på: http://fordpower.org.uk/forum/index.php?sh...pic=300&hl=

 

 

 

 

 

En annen ting de har skrevet om er høyden på innsuget. Har lest at det ofte blir problemer med å få lukket panseret når denne motoren brukes i andre biler..

 

Hmm... Skal lure på hvordan en 24v topp hadde hatt det på toppen av den blokka jeg.. Eller hvordan en 4.0 veiv hadde oppført seg i en 2.9 blokk. Noen som vet? Eller om det finnes noen internetsteder om emnet? Jeg kan da umulig være den eneste i verden med denne syke ideen..? :D

 

4.0 veiva passer heller ikke i en 2.9 da den er for bred. Skinkene vil gå imot sidene på blokka.. (Det er derfor 4.0 literen er bredere)

 

Tenkte det var på sin plass å nevne at det jeg har skrevet i dette innlegget har jeg kun lest meg til, ikke forsøkt - in real life...

Edited by KIB
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hvordan passer en 4.0 Explorer i en Granada da? Er det mye som må gjøres på motorfester og kan girkasse fra Scorpio brukes? Noen som har prøvd dette før? BR_Racing : Hvordan har prosjektet ditt med Sierra gått?

 

Hilsen Atle S.

 

hei. jeg holder på å skal montere blokka med råder og stempler nå., jeg ser at ene motorfestet passer på ene siden av blokka.

 

andre siden ligger festehulla for langt frem. så her mp det lages en adapterplate og evt maskinere av litt på motorfestearmen mot blokka.,for å få lik avstand.

 

pratet med en 2 svensker som har hver sin 4.0l i ford. en twin turbo sierra. og en granada cupe.

 

jeg har en utfordring med å få laget til th700-r4 autom,automatkasse med konverter og dill. samt extern fordelingskasse som jeg må modif.

 

tenkte å montere hele motoren i en ramme og fyre den der. med megasquirt.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Guest BossCat

Hvorfor bruke Truck blokk da ? hadde vel vært mye bedre å bruke blokk fra personbil, og ja der er forskjell på truck og personbil blokk.

 

Du Mr. BR Racing V6. hvorfor bygger du om en GM kasse til å passe på motoren ?? er det ikke enklere og bedre å bruke en Ford kasse ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

går ikke denne motoren også i MAzda Pick up. Mener å huske at jeg ha sett at disse motoene leveres i mange forskjellige utgaver. Kanskje også som SOHC?

 

Når man stroker 2,8 og 2,9 liters motorene til 3,7 liter så mener jeg at de modifiserer 4,0 L veiven. I praksis oppnår man da voldsomme fordeler og forbedringer. Dette er måten å får ut potensialet i Ford sine V6 motorer på. Dette er kanskje bedre enn å satse på 4,0 L, men sikkert dyrere, dessverre.

Om dette også er mulig på 24 V motoren vet jeg ikke.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

tar man en helt enkel 91 4.0 ohv motor. og modder den.toppenen har store kanaler orginalt. lite å porte på. kun finpuss. plane toppa en del,

 

få bytta ut den trege kamakselen med noe bedre. fra eks. comp cams. de har 2 trimkammer. evt få slipt om den orginale. slik jeg gjorde. men ble ganske dyr.ca 5000kr.

 

en comp cams koster kansje en 3500kr hjem.

 

oljepumpa går lik vei på allle tyske Cologne motorer. folk tror den snurrer gal vei på de med reg kjede. men det er heller drevet på kammen som er annerledes.og så drevet på fordeleren

 

som gjør at dette går lik vei.

 

jeg har en 24v 2,9 oljepumpe på min 2.8 motor. men har måttet maskinere en aksel med å slipe ene siden til unbraco. som fordeleren på 2.8 har .og så er det 6 kanta til oljepumpa til 2.9.

 

vet også noen har fått til en 2.8i k-jet innsprut på en 2.9 motor. ble det modda en del. mye jobb. tror det ble 2.8 oljepumpe.og 2.,8 fordeler. med 2.9 drev fra 2.9 fordeler

 

på 2.8 fordeleren. det funka da. husker jeg ble overasket at fordelerene gjekk samme vei på 2,8 og 2.9 den gang.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...