Jump to content

Kjøring på utgått prøveskilt


alelys

Recommended Posts

Hvor strengt er det med kjøring på utgått prøveskilt? Veivesende tok skilta mine fordi motorromet ikke så orginalt ut:S

Fikk kjøpe prøveskilt til å kjøre hjem på fredagen, problemet er at jeg trenger bilen dagelig.

 

-Alexander

da burde du fikse bilen din da , kan vell ikke være så mye jobb ? eller kjøp bil med skilt

blir du tatt flere ganger blir nok både bil og førerkort inndratt

Link to comment
Share on other sites

da burde du fikse bilen din da , kan vell ikke være så mye jobb ? eller kjøp bil med skilt

blir du tatt flere ganger blir nok både bil og førerkort inndratt

 

Driv no på å kjøpe dele :P men når han på veivesene meina at i ska få tak i orginale dyse osv er det ikke så veldig enkelt. Alt va gale f.eks. at BTR min har målar hva uaktuelt :S

(cosworth)

 

-Alexander

Link to comment
Share on other sites

Trur faktisk du slipper billigere unna uten skilter enn med utgåtte prøveskilter, pga dokumentforfalsking er strengt som fy...

 

Men kjører du ulovlig med bil som allerede har påvist 2-er feil ved kontroll, så trur jeg du sliter skikkelig uansett...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Å kjøre en bil uten skilter blir sett på på samme måte som å kjøre en bil MED skilter som er begjært avskiltet.

 

Prøveskilt skal etter reglene fjernes med en gang etter gyldighetstidens utløp. Men å kjøre med ugyldige prøveskilt er ikke dokumentfalsk så lenge de ikke er klusset med. I praksis det samme som å kjøre ærlig og redelig uten skilter :D Man får kjøreforbud, og bot ved gjentagelse.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Å kjøre bil med utgåtte prøveskilter resulterte i 1000,- Norske skinnende kroner i 1995. Fikk ingenting utover det, ingen anmerkninger, ikke indratt sertifikat, bare boten. Kjedelig var det uansett... langt hjem var det også.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Å kjøre bil med utgåtte prøveskilter resulterte i 1000,- Norske skinnende kroner i 1995. Fikk ingenting utover det, ingen anmerkninger, ikke indratt sertifikat, bare boten. Kjedelig var det uansett... langt hjem var det også.

Og da har det som kjent ingenting med dagens bøte-/straffenivå å gjøre da ting har blitt mye strengere siden den gang.

Link to comment
Share on other sites

kamerat av meg po0key her på forumet, var litt ivri for litt siden å begynte å kjøre noen timer før han fikk lov til å bruke prøveskiltene, han ble stoppa og fikk bare 2000kr i bot for å ikke ha skilter på bilen, den var forsikkret. måtte bare sette fra seg bilen noen timer å vente til de var lovlig :P hehe

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Regner med at noen ble irritert, og er klar over det med økonomisk erstatning etc.

Uansett så var det bare et spm med tanken på til å fra jobb som er under 1mil, men har klart meg uten bilen.

 

Er det lovlig eller ikke med en BTR som har måler, og er det ulovlig med åpen dumpventil?

 

- Alexander

Link to comment
Share on other sites

Brodern ble stoppet i teknisk for ikke lenge siden. Dumpen måtte vekk.

 

med en Cosworth?

 

Dem skal bare prøve å røre dumpen min :evil:

 

men seriøst, har ALDRI hørt om det før, må no vell gå på et å ut om man kjører dump i resirk eller friluft!

 

merkelig..

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Hvor strengt er det med kjøring på utgått prøveskilt? Veivesende tok skilta mine fordi motorromet ikke så orginalt ut:S

Fikk kjøpe prøveskilt til å kjøre hjem på fredagen, problemet er at jeg trenger bilen dagelig.

 

-Alexander

 

Statens vegvesen har lagt seg hardt ut mot "modifiserte biler" nå.. Det er helt tydelig at de tror dette er et stort samfunnsproblem med fatale følger for bl.a miljøet. Men nok om det..

 

Kjøring med utgåtte prøveskilter, er i praksis som å kjøre uten skilter. Bare at sjansen for å bli stoppet, er mye mindre.

 

Reaksjoner for det om du skulle bli stoppet er anmeldelse for kjøring med uregistert (men registerpliktig) kjøretøy. Du vil få et forelegg på 5-8000,- for en førstegangsforeseelse.

 

2. og 3. gang er det helt andre satser, samt at da kan du miste førerkortet og hvis du skulle slå deg helt "løs" og kjøre massevis vil bilen bli beslaglagt.

 

Når det gjelder punkt 2, ang dumpventil så er jeg noe usikker.

Det jeg kan tenke meg at blir brukt, er kjøretøyforskriften § 1-5 som sier: Kjøretøy/utstyr i bruk skal opprettholdes i slik utførelse/vedlikeholdes slik at de til en hver tid tilfredsstiller de krav som gjaldt ved første gangs registrering, eller ibruktagelse uten registreringsplikt, med mindre annet fremgår i de enkelte kapitler.

 

Om det er et faktum, vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at noen ble irritert, og er klar over det med økonomisk erstatning etc.

Uansett så var det bare et spm med tanken på til å fra jobb som er under 1mil, men har klart meg uten bilen.

 

Er det lovlig eller ikke med en BTR som har måler, og er det ulovlig med åpen dumpventil?

 

- Alexander

Veldig mye som kan skje på ei mil.

 

Veit om folk som har blitt drept i trafikken 500m fra der de bor.

 

Personlig synes jeg ikke dette er noe du burde vurdere overhode. La bilen stå til den er i orden, så får du kose deg med helse effekten av det hele!!

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye som kan skje på ei mil.

 

Veit om folk som har blitt drept i trafikken 500m fra der de bor.

 

Personlig synes jeg ikke dette er noe du burde vurdere overhode. La bilen stå til den er i orden, så får du kose deg med helse effekten av det hele!!

 

Helt enig. Det er ytterst få at trafikkulykkene som var planlagte. Veldig greit å slippe tanken med at du ikke hadde forsikring når alt annet har gått til skogen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...