Jump to content

cosworth 24v


gollicen

Recommended Posts

hei.

noen som veit kordan æ kan få litt mere hk ut av en v6 24v boa?

Slik jeg ser det trenger du først og fremst grenrør og ett godt eksosanlegg.

Når dette er på plass trenger du justerbare kamdrev slik at du kan få utnyttet dette.

Hvis dette ikke gir tilfredsstillende resultat, da er det på tide å sende kammene til KMcams for sliping av hvassere profiler.

NB. Husk å sjekke klaring mellom ventiler og stempler når du holder på med dette.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvilken bil dette sitter i, men hvis du fortsatt har 4 katalysatorer og orginalt eksosanlegg er det riktig ende å begynne i.

 

BOA har, etter hva jeg vet, kun én katalysator.

BOB har 2, en på hver side rett etter grenrøret.

Link to comment
Share on other sites

Han har motoren i en Sierra :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Eksosen er vel hjemmelaga, om jeg husker rett fra den korte observasjonen. Både sedna og stasjonsvogn Scorpio er vel lenger enn Sierra, og da passer ikke eksosanlegg rett over uten modding. Mulig det var modda anlegg. Men dette svarer uansett eier best på. I første post står det BOA motor.

Om du vurderer omsliping av kammer så har jeg liggende noen BOA kammer jeg ikke gjør noe med. Du finner de i annonsen min. Gies bort mot henting eller selges høystbedene.

Og for å svare på et sprøsmål i første post så finns det chip moduler til eec-iv ja.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvilken bil dette sitter i, men hvis du fortsatt har 4 katalysatorer og orginalt eksosanlegg er det riktig ende å begynne i.

hehe har fjerna alt som er ner ei potte under:S

 

motoren kommer fra en scorpio 92mod

også har jeg rakarør og det er vel ikke ambefalt på den motoren pga jeg har hørt at den skal ha baktrykk i eksosen?.

tør ikke og bynne å ta ut kammer og sånt pga æ ikke e heilt stødi på sånt ennu:/

har et 2.5" eksos på handa vil dette være bra å ha på? d kjøpes fra br racing v6 hær på forumet

den chippen er det noe som må loddes?

 

grunnen til at jeg spør er fordi at bilen går godt før men nu har den bare bynt og være træg:(

veit ikkje om detta kan ha noe me at jeg fjerna alle potter under? har bare rakarør:(

 

takker for hjelp alle sammen:)

og ja jeg veit at jeg har MASSE skrive feil!

Link to comment
Share on other sites

Litt mottrykk er alltid bra på større momentsterke motorer uten overlading, så hvis du bare har to rake rør under og helt bak så ville jeg ihvertfall vurdert en potte på hvert rør midt under bilen og en lyddemper med bra flow hvor begge røra går sammen helt bak. Turbomotorer er vel de eneste jeg gidder å kjøre "potteløst" siden de allerede har greit mottrykk i turboen og hvor spooltider og sånt noe har litt å si.

 

Mottrykk er bra slik at du får litt "motstand" på blandinga når den entrer sylinderen, istedet for "gjennomtrekk", og har du originalt innsug og filter med raka rør eksos så blir det for skjev fordeling mellom "mating" og eksos.

 

Neste steg vil være kamdrev, chip, grenrør og luftfilter med bedre gjennomstrømning, men stille inn kammer er noe man bør ha peil på før man setter igang. Evt. vassere kammer som andre har nevnt og chip. Innsuget på BOA er heller ikke så mye å skryte av hvis du vil ha mer effekt uten overlading.

Edited by kimosabi

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Litt mottrykk er alltid bra på større momentsterke motorer uten overlading, så hvis du bare har to rake rør under og helt bak så ville jeg ihvertfall vurdert en potte på hvert rør midt under bilen og en lyddemper med bra flow hvor begge røra går sammen helt bak. Turbomotorer er vel de eneste jeg gidder å kjøre "potteløst" siden de allerede har greit mottrykk i turboen og hvor spooltider og sånt noe har litt å si.

 

Mottrykk er bra slik at du får litt "motstand" på blandinga når den entrer sylinderen, istedet for "gjennomtrekk", og har du originalt innsug og filter med raka rør eksos så blir det for skjev fordeling mellom "mating" og eksos.

 

Neste steg vil være kamdrev, chip, grenrør og luftfilter med bedre gjennomstrømning, men stille inn kammer er noe man bør ha peil på før man setter igang. Evt. vassere kammer som andre har nevnt og chip. Innsuget på BOA er heller ikke så mye å skryte av hvis du vil ha mer effekt uten overlading.

 

 

kan du utdype dette litt bedre? jeg vil nok heller si at "gjennomtrekk" er bra for fyllinga av sylindren. hvis eksosen har motstand vil jo rester av eksos kunne ligge igjen i forbrenningskammeret å da vil det ikke bli plass til all den friske luften å bensinen som vil inn :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Enkelt forklart så er det viktig å dimensjonere systemet slik at du får "fylt på" like mye og fort som du får "kasta ut" i forhold til hva motoren er dimensjonert for. Sugemotorer er følsomme dyr sånn sett. Men jeg er enig i at "gjennomtrekk" er bra så lenge det er gjennomtrekk på begge sider, ikke bare ene. Nå vet ikke jeg helt sikkert hvor mye overlap en BOA har men det hadde helt sikkert blitt fint å fått eksoskammene til å åpne og lukke litt tidligere med justerbare drev.

 

@gollicen: Du kunne kansje prøvd helt først med å montere et effekt-luftfilter? Åpne litt mer i andre enden også. :)

Edited by kimosabi

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

joda. skjønner hva du mener. men det må fortsatt være bedre å suge ut mer enn man klarer å ta inn fordi man vil få plass til mer. så midt forslag er drit i eksosen å få åpnet i andre enden. akkurat som du skriver nederst :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Teorien bak eksosanlegg er nok litt mer komplisert enn bare baktrykk. Enkelt forklart på motorer med mye kamoverlapp benyttes pulsene i ett avstemt eksosanlegg til å trekke litt luft og bensinblanding ut i eksosanlegget med undertrykk, og på en godt avstemt motor/eksos konstruksjon kan gi en liten form for overladning i ekstreme tilfeller pga gasstregheten. Denne effekten er enda mer betydelig på en 2takere enn på en 4takter, og kan på en 2takter faktisk besørge for over 50% av motoreffekten. Lengder på rør, volum i eksorør, og hvordan rørene føyes sammen er veldig betydelig for dette.

Men på en motor som BOA har du soppas milde kammer at denne pulseffekten er mye mindre enn på en trimma motor. For mye baktrykk i eksosanlegget har da enklere mer betyding for hvor mye eksosgass du får pumpa ut av motoren, og hvor mye luft og bensin det det er plass til under innsugstakten. Dette er jeg ikke ekspert på, så jeg tar forbehold om feil i forklaringa.

EEC-IV hjernene eprom chippes ikke slik som mange andre hjerner. Chipmodulen festes i bakkant av hjernen, igjennom en luke du har der. Det finn ferdigprogrammerte chiper, og det fins chipmoduler som fungerer mer som ett datasprut. Så nei, du trenger ikke å lodde inn noen chip.

Om motoren har begynt å gå dårligere etterhver så er det nok pga noe er galt. Sjekk for feilkoder og mekaniske feil.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det er det som er greia. Uten mottrykk så får du dårlig med pulser så jeg vil si det er ganske viktig med riktig mottrykk. Overså det at den har begynt å gå dårligere over tid, så trådstarter bør vel heller feilsøke litt mer før potter henges opp. :)

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

hehe har fjerna alt som er ner ei potte under:S

 

motoren kommer fra en scorpio 92mod

også har jeg rakarør og det er vel ikke ambefalt på den motoren pga jeg har hørt at den skal ha baktrykk i eksosen?.

tør ikke og bynne å ta ut kammer og sånt pga æ ikke e heilt stødi på sånt ennu:/

har et 2.5" eksos på handa vil dette være bra å ha på? d kjøpes fra br racing v6 hær på forumet

den chippen er det noe som må loddes?

 

grunnen til at jeg spør er fordi at bilen går godt før men nu har den bare bynt og være træg:(

veit ikkje om detta kan ha noe me at jeg fjerna alle potter under? har bare rakarør:(

 

takker for hjelp alle sammen:)

og ja jeg veit at jeg har MASSE skrive feil!

Det er slik at alle motorer fungerer klart best uten noe som helst mottrykk i eksosen.

Sånn er det bare.

Hvis man i praksis opplever noe annet så er det pga at motorstyresystemet ikke klarer å gi motoren riktig AFR nå når den puster bedre og tar inn mer luft fordi "baktrykket" er borte.

 

Motorer med katalysator og lambdasonde er ganske avhengig av å få tilbakemelding fra disse så når du fjerner katalysatorene så reduseres eksostrykket. Da puster motoren bedre og tar inn mer luft. Hvis ikke lambdasondene gir ECU beskjed om at motorne går magert så .......

akkurat - da går motoren magert og dårlig.

 

Ingen motor TRENGER eller ønsker motrykk i eksosen med unntak av i de tilfeller hvor man skal kompensere for noe som f.eks feilspec. eller andre utilstrekkeligheter.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

I følge gutta på Fordpower som har "forsket" litt på dette går en BOA bedre med en eksos med noe mindre mottrykk en originalt, men ved å bruke for stor eksos med veldig lavt mottrykk mister motoren effekt..

 

Så lang jeg har forstått er det flere ting som spiller inn her, men hovedproblemet er motorens mapping. En original BOA er mappet for bruk sammen med automatkasse og derfor er tenningstider og fuelmappen tilpasset dette. Når man da setter på manuell kasse og forsøker å hente ut mer hester funker ikke dette godt uten mottrykk.

 

En BOA med datasprut responderer mye bedre på større eksos..

 

Høres det riktig ut RS1000?

 

 

Når det gjelder grenrør er det lite å hente her.. De originale grenrøra er gode nok, og kan kappes av rett før fremste katalysator (jeg mener alle har to katalysatorer på hver side).

 

Når jeg hadde standard BOA i Caprien brukte jeg originalt 2.8i eksosanlegg. Det har en diameter på ca 1 3/4". Jeg følte dette ble litt lite og tror motoren hadde pustet bedre med dobbelt 2" anlegg.

 

En normal oppskrift på mer futt i en BOA er BOB kammer, dyser fra Vectra V6, sportsluftfilter, eksos med bedre flyt og en chip/chipmodul. (kanskje justerbare kamdrev for å få timingen spot on)

 

Litt forskjellige historier om hvor mye dette hjelper, noen merker god forskjell andre ikke. De som har liten effekt av disse tingene får nok ikke det fordi det ikke har noe virkning, men fordi motorens tilstand ikke var topp før trimming..

Link to comment
Share on other sites

Datasprut hadde helt klart vært noe å foretrekke på 24v. Dét, og ordentlig eksos, ville nok gjort susen med min BOB maskin iallfall. Jeg har litt dårlig downpipes og kjører med BOA nett. Absolutt ikke det beste.

Link to comment
Share on other sites

I følge gutta på Fordpower som har "forsket" litt på dette går en BOA bedre med en eksos med noe mindre mottrykk en originalt, men ved å bruke for stor eksos med veldig lavt mottrykk mister motoren effekt..

 

Så lang jeg har forstått er det flere ting som spiller inn her, men hovedproblemet er motorens mapping. En original BOA er mappet for bruk sammen med automatkasse og derfor er tenningstider og fuelmappen tilpasset dette. Når man da setter på manuell kasse og forsøker å hente ut mer hester funker ikke dette godt uten mottrykk.

 

En BOA med datasprut responderer mye bedre på større eksos..

 

Høres det riktig ut RS 1000?

Jeg er enig med du der ja.

I tillegg er det slik at folk med betydelig dynoerfaring har uttalt at de har ALDRI sett NOEN motor som gir best resultat med genuint retardert kamtiming. BOA og BOB motorene har dette i massevis.

Toppene på disse motorene fløder til 300 hk så det er mye effekt å hente ved å sette disse motorene opp på nytt med performance som mål.

 

Med grenrør og ett korrekt eksosanlegg med 0 mottrykk + 2 nyeslipte innsugskammer så tipper jeg at 265 hk er oppnåelig med korrekt tenning og AFR.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"Best resultat" varierer jo på bruken men i dette tilfellet så har jeg liten tro på at det er noe annet enn full gass som gjelder. Retarderte kammer har mange fordeler på bl.a båtmotorer og 4x4 biler, som ikke akkurat kjøres flatt jern ekstremt ofte og lenge. Bra poeng med mapping og mottrykk, tenkte jeg ikke på en gang, er mye vant til gassermotorer og hver eneste en har gått "dårligere" med mer åpent eksos, særlig fra bunn. Chip kan jo løse det meste her(regner med du glemte å nevne det RS1000), i tillegg til filter, skal man kjøre typisk BPU og fortsatt vid åpent eksosanlegg.

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Kunne sikkert ha blitt interessant med et omslip av kammer, montert med justerbare kamdrev, endret kamtiming og remappet tenning. Har jo fra før Emerald datasprut, MagnaFlow framrepotter (uten motstand) og en Supertrapp bakdemper der man selv kan øke/minske motstand. Grenrør kommer. Og da er vel et kamomslip å anbefale? Men hvor får man kjøpt justerbare kamdrev til BOA motoren?

 

Truckdriver@ Er interessert i å kjøpe kammene dine hvis du fortsatt har de:)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Da stjeler jeg tråden :)

 

Har undersøkt litt angående justerbare kamdrev, men finner ikke noen som har dette til 2,9 24V. Åkkesom hadde nok 4 drev kommet på kansje ca 6000,- så er vel kansje ikke verdt det? Men kan noen forklare hvilke fordeler man får med justerbare drev? RS1000? Skjønner såpass at det har noe med kamtiminga å gjøre :blush:

 

Åsså blir man jo litt fristet når det viser seg at KM Cams nå tilbyr omslipte kammer til 2,9 24V for 6000 kr. Blir effekten av dette ok i forhold til pris, eller er justerbare kamdrev noe man "må" ha?

 

Setter pris på innspill :)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Da stjeler jeg tråden :)

 

Har undersøkt litt angående justerbare kamdrev, men finner ikke noen som har dette til 2,9 24V. Åkkesom hadde nok 4 drev kommet på kansje ca 6000,- så er vel kansje ikke verdt det? Men kan noen forklare hvilke fordeler man får med justerbare drev? RS1000? Skjønner såpass at det har noe med kamtiminga å gjøre :blush:

 

Åsså blir man jo litt fristet når det viser seg at KM Cams nå tilbyr omslipte kammer til 2,9 24V for 6000 kr. Blir effekten av dette ok i forhold til pris, eller er justerbare kamdrev noe man "må" ha?

 

Setter pris på innspill :)

Kr. 6000,- for noen drev er bare tull. Man tar i stedet og studerer hvordan drevet er festet til kammen og hvor man må file lett for å få litt slakk og derfor justeringsmuligheter. ;)

Min personlige favoritt er "offset Wooodruff keys" der hvor de kan brukes.

 

Enhver motor har en gitt kamtiming hvor den fungerer best. Mange mange år med testing har vist at dette er ett ganske snevert område.

Med det samme man kommer utenfor dette "sweet-spot" området så blir resultatet dårligere.

Man taper minst på å feile på "liten" og "tidlig" siden enn på "stor" og "sen" side.

 

I Cosworthsammenheng vil jeg personlig begynne med 112/112 så prøve 110/110 og til sist 114/114.

Det verste man kan gjøre er å kjøre retardert kamtiming som 117/110 som er det jeg mener å huske at 24V Cosworth går med originalt.

 

Omslipte trimmkammer på lett filte drev som så blir justert til 112/112 vil sammen med grenrør, effektanlegg og stempler som gir 13+ BAR kompresjonstrykk med stor sannsynlighet resultere i dette:

:o :D :lol: B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja. Må si jeg liker svarene dine RS1000 :) I tillegg blir man jo en del klokere også. Da blir det med andre ord å gå for et kamomslip, litt modding på kamdrevene, og få noen med gode kunnskaper om dette til å sette kamtiminga til 112/112 B)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...