Jump to content

Cosworth i VG


Bdt

Recommended Posts

Gliste godt når jeg.så det illustrasjonsbildet ja.

 

Hva skal nå det tiltaket der være godt for?

Leser du artikkelen så finner du ut det.

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke, men det er nok bare en vridning av tidligerre forslag på å sette samme restriksjoner på 18 åringer som har fått lappen i en angitt periode, for å styre unna de værste farene.

Istedenfor å stramme inn på de som får førerkort, gir de dem som ikke har tatt førerkort en mulighet.

Gjør det til noe positivt. Om det har noen virkning på ulykkesstaistikken på de samme sjåførene er usikkert.

Tror dette har mest med trafikk forståelse og rutine å gjøre, og det kommer ikke av seg selv uansett hvor tidlig eller seint man starter.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Synes det heller bør settes restriksjoner tilsvarende mc lappen.

 

Hva med maks 2000cc eller 130hk og ingen turbo før en er 20 år?

 

haha, hvor mange is turboer er godkjent med turbo?

Sikkert like mange som hadde kjørt med 2000cc og 130 hk :P

Link to comment
Share on other sites

Interesang ide. Det kan jo faktisk komme noe godt utav det der :) Men alle de restriksjonene som nevnes tror jeg bare vil føre til mer kriminalisering av bilkjøring. Man føler seg jo allerede som en kriminell bare man setter seg bak ett ratt, og enkelte myndighetspersoner er jo faktisk av den oppfatningen :blink:

En ung kollega fikk nylig 8k i bot for å ha kjørt snøskuter til hytta, som han har tilatelse å kjøre til, bare at han hadde glemt løyve hjemme. Under forhøret dro politimannen sammenligninger med Anders B. Breivik!

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

org sierra dohc har 2l og 118hk.. hadde LETT klart å daue med mindre under panseret.. :rolleyes:

Snur du på det kan du daue om du ikke har motor i bilen også, så lenge det er nedover bakke.

 

Saken er att en trenger tilvenning for å bli en god bilfører. Og da er det kanskje greit å starte med litt mindre effekt for tilvenning den første tiden.

 

Det gjøres jo slik på mc. Så hvorfor kan en ikke også gjøre slik med bil.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe som heter frihet under ansvar og har man lappen på bil så har man lappen på bil. Jeg tror det er flere som dreper seg i en gammel 240 eller mazda pga ungdom sjelden har økonomi til å handle "sprek" bil..

 

 

 

Det kan godt hende det kommer noe positivt ut av forslaget, men jeg er av en oppfatning at folk er stort sett idioter når det gjelder bilkjøring uansett alder og erfaring.

Å kunne lese trafikkbildet kommer av erfaring, men det å faktisk oppføre seg i trafikken hører nok litt mer til alder og modenhet tror jeg.. Der er det dessverre mange som aldri blir voksne..

Link to comment
Share on other sites

De burde bygget flere skikkelige baneanlegg som var åpent for folk med registrerte biler til å ta seg noen runder ett par ganger i mnd. Lærer mye en sån dag om bilen og dine egene begrensninger.

 

Fotballbaner og ballbinger er det **** nokk av fra før......

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

De burde bygget flere skikkelige baneanlegg som var åpent for folk med registrerte biler til å ta seg noen runder ett par ganger i mnd. Lærer mye en sån dag om bilen og dine egene begrensninger.

 

Fotballbaner og ballbinger er det **** nokk av fra før......

 

Det å bygge nytt motorsport anlegg i tillegg til eikås hadde ikke vert dumt! riv husene og fyll ut vannet som ligger på andre siden der. :whistling: Fotball skulle blitt forbudt ved lov. Går allt for mye penger i det tullet.

Mvh Stian

    78mod Granada 2.3 L "rånebil"

    84mod Granada 2.3 "ghia" Rustvrak som venter på restaurering
X-84mod Granada 2.3 L jubileum

 

Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fotball-/idrettskader er vel ikke akkurat billig for samfunnet det heller..

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

En ung kollega fikk nylig 8k i bot for å ha kjørt snøskuter til hytta, som han har tilatelse å kjøre til, bare at han hadde glemt løyve hjemme. Under forhøret dro politimannen sammenligninger med Anders B. Breivik!

 

:o :o :o Er det mulig!!! Det er slike folk som ble mobbet i oppveksten og som har blitt Politi for å ta igjen..

 

Leste om de Røde Kors folkene som hadde vært ute med skuter å lett etter en savnet person. Skituristene hadde nektet å flytte seg og vist finger til letemanskapene. Det er temmelig drøyt bare fordi folk "forventer" at det er ulovlig kjøring..

 

På slutten av nitti tallet hadde jeg snøskuter. Det jeg bor (sørlandet) er det uvanlig med snøskuter og det var rett som det var folk ristet på hode, viste finger eller forsøkte å stoppe meg fori dette måtte jo være ulovlig.

 

Skuteren var registrert med hvite skilter og var fullt lovlig å bruke på vei....

 

DET ER SÅ TYPSIK NORSK: DET SOM ER GØY ER FORBUDT!

OG DET SOM ER GØY OG HAR MOTOR ER STRENGT FORBUDT! (Eller har strenge bruksbegrensninger)

Link to comment
Share on other sites

Opplæring til MC er noe av det beste man får. Der er man såppas sårbar at man lærer å passe på i trafikken. På sykkel blir man most dersom man ikke ser bilen i blindsona eller på vei inn i en rundkjøring; tidlig overblikk kalles det og det er LANGT ifra god nok opplæring av dette på billappen. 90% av befolkningen har skylapper inn mot en rundkjøring f.eks.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste noen av kommentarene under saken, og siden jeg selv kjører lastebil så synest jeg absolutt alle burde hatt seg noen turer med tyngre kjøretøy, såklart helst med en sjoførlærer. Når man kjører ett tyngre kjøretøy må man tenke på en annen måte, og er tvunget til å tenke lengre fram enn i en personbil. Og blant mykere traffikanter må man være forsiktig, ettersom selv en liten feil kan drepe en fotgjenger, syklist/motorsyklist eller personbilsjøfør, og i værste fall nesten uten at det merkes. Og de mykere traffikantene som ikke har kjennskap til tyngre kjøretøy er ofte ikke engang klar over de farene, og man må være forberedt på att andre setter seg i fare til deg uten at de selv er bevist på det. Og ja, jeg har selvsagt vært der selv.

Men heldigvis følger kunnskapene med overalt når man først har lært de, slik at jeg bruker mer av kjørevanene fra storbil når jeg også kjører personbil.

Ett innblikk i MC opplæring høres ut som en lur ting av samme årsak.

 

Han politimannen jeg sikter til lenger opp er faktisk gift med ett søskenbarn av meg. Det skal sies at han er veldig flink i jobben sin, og gjør en veldig god jobb. Men det kan føles en smule overdrevet i blant ja. Alt i alt er det jo bra at vi har myndigheter som holder kontroll, og at vi har grundig kjøreopplæring.

Men jeg er glad for at jeg kjørte opp til lastebil før prisen ble det tredobbelte pga mer pliktig opplæring...

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Opplæring til MC er noe av det beste man får. Der er man såppas sårbar at man lærer å passe på i trafikken. På sykkel blir man most dersom man ikke ser bilen i blindsona eller på vei inn i en rundkjøring; tidlig overblikk kalles det og det er LANGT ifra god nok opplæring av dette på billappen. 90% av befolkningen har skylapper inn mot en rundkjøring f.eks.

Jeg tør i hvertfall påstå att alle med mc lappen i kombinasjon med bil lappen er langt bedre til å lese trafikk bildet enn bilførere flest..

 

Jeg leste noen av kommentarene under saken, og siden jeg selv kjører lastebil så synest jeg absolutt alle burde hatt seg noen turer med tyngre kjøretøy, såklart helst med en sjoførlærer. Når man kjører ett tyngre kjøretøy må man tenke på en annen måte, og er tvunget til å tenke lengre fram enn i en personbil. Og blant mykere traffikanter må man være forsiktig, ettersom selv en liten feil kan drepe en fotgjenger, syklist/motorsyklist eller personbilsjøfør, og i værste fall nesten uten at det merkes. Og de mykere traffikantene som ikke har kjennskap til tyngre kjøretøy er ofte ikke engang klar over de farene, og man må være forberedt på att andre setter seg i fare til deg uten at de selv er bevist på det. Og ja, jeg har selvsagt vært der selv.

Men heldigvis følger kunnskapene med overalt når man først har lært de, slik at jeg bruker mer av kjørevanene fra storbil når jeg også kjører personbil.

Ett innblikk i MC opplæring høres ut som en lur ting av samme årsak.

 

Han politimannen jeg sikter til lenger opp er faktisk gift med ett søskenbarn av meg. Det skal sies at han er veldig flink i jobben sin, og gjør en veldig god jobb. Men det kan føles en smule overdrevet i blant ja. Alt i alt er det jo bra at vi har myndigheter som holder kontroll, og at vi har grundig kjøreopplæring.

Men jeg er glad for at jeg kjørte opp til lastebil før prisen ble det tredobbelte pga mer pliktig opplæring...

Har en god kompis som kjører semi. Har hatt gleden av å være med han noen ganger og jeg kunne ikke vært mere enig med deg i det du skriver..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør i hvertfall påstå att alle med mc lappen i kombinasjon med bil lappen er langt bedre til å lese trafikk bildet enn bilførere flest..

På generell basis så får man vel bedre forståelse for trafikkbildet jo flere bokstaver man har, det vil si jo flere forskjellige kjøretøy man har kjørt :)

 

Er enig med Truckdriver, de fleste hadde hatt godt av litt kjøring i større kjøretøy. Mange som hadde fått noen a-ha opplevelser da...

Link to comment
Share on other sites

Hender man ser lastebiler i litt uhendige situasjoner au syns jeg. Lite gøy å ha 30 tonn+ få meter bak seg...

Det var en av tingene jeg reagerte mest på første gang jeg var med i en semi. Om semien kjørte så tett inn til rumpa på bilen min som mange av disse sjåførene gjerne gjør på motor veien. Da må føreren se rett ned, i stede for fremmover for i det hele tatt å se bilen min, og selv da ser han bare så vidt front lyktene mine.

 

Skummelt

Link to comment
Share on other sites

Hender man ser lastebiler i litt uhendige situasjoner au syns jeg. Lite gøy å ha 30 tonn+ få meter bak seg...

 

Det som skjer når man ikke tenker langt nok, og gjerne har en agressiv kjørestil. Det som er fakta er at man tjener ingenting på å leke tilhenger til en personbil når man kjører ett stort vogntog. Heller tvert om. Det er en grunn til at det er strengt ulovlig å ligge så nært, og at straffen om man blir tatt er som en kraftig fartsovertredelse, gjerne med beslag av førerkort. Når man kjører personbil har man en 3 sekundersregel man følger som minimumsavstand, men med tyngre kjøretøy sier denne regelen minimum 5 sekunder. Jeg bruker å praktisere 5sekunder reglene selv med personbil når jeg ikke har til hensikt å kjøre forbi, pga dette skaper en jevnere og mer økonomisk kjørestil, og mindre irritasjon for alle parter.

Lastebilsjofører og MC sjofører er vanlige mennesker, man finner også idioter og gærninger blant de. Med litt overlast så kan vogntoget bak deg raskt overstige 60tonn i totalvekt, og det er noe som desverre alt for mange firmaer praktiserer for å tjene inn litt ekstra penger.

Selv kjører jeg lastebil svært sjeldent etter offentlig vei, og de gangene jeg er på offentlig vei så må jeg omstille meg litt. Jeg vil på ingen måte påstå at jeg er noe bedre sjofør enn andre, eller verdensmester til å kjøre noe som helst. Men tankemønstret er annerledes når jeg beveger meg i trafikken, og jeg ser enkelte potensielle farer og problemer jeg ikke ville lagt merke til uten den opplæringen og den lille erfaringen jeg etterhvert har fått. Om man bruker dette til noe positivt eller ikke er jo selvsagt inviduelt.

Poenget med å få lov å erfare dette er at det kan forandre tankemønster og handlingsmønster til det bedre, spesielt om man får kombinert det med mengdetrening.

 

De fleste husker sikkert at først etter kjøreopplæring og oppkjøring når man får lov å kjøre alene så begyner man å lære kjøring skikkelig, og lærekurven ble bratt. Selvsagt har mange funnet på mye dumt i den perioden også. Men mengdetrening under kontrollerte forhold fra yngre alder har jeg mere tro på enn at alderen skal heves. Siste alternativet har jeg tro på vil flytte problemet slik at man blir eldre før man blir en god sjofør.

 

Det vil selvsagt også få andre konsekvenser som dårligere rekruttering til alle grupper yrkessjofører, slik at forgubbingen og andelen utenlandske arbeidere blir enda større. I enkelte andre yrker der man også er avhengig av å kjøre vil det jo også ha innvirkning, og i rekruttering i svært mange yrker ute i distriktene der kollektivtransport er mangelvare blir mer problematisk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...