Jump to content

Stoppet av UP pga manglende nærlys


Steffen

Recommended Posts

Hei

 

Forrige uke ble jeg stoppet av UP, pga at høyre nærlys var gått. Jeg fikk kontrollseddel og beskjed om å vise dette for et verksted innen 3 virkedager, ellers ville det bli begjært avskilting.

 

Jeg må spørre, er dette normalt? Virker altfor drastisk for meg, men jeg har ikke allverdens erfaring med UP. Har blitt stoppet en gang tidligere pga at et nærlys hadde gått, den gang fikk jeg bare beskjed om å ordne det så fort jeg hadde mulighet.

 

Beklager om dette er feil forum, har ikke posterettigheter i Off-Topic :)

 

Steffen

Link to comment
Share on other sites

Ett verksted? Skal dem liksom måtte ringe statens vegvesen og fortelle at en eller ana har to nærlys på bilen sin da ell?

Det der hørtes noe pussig ut.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Merkelig beskjed, dei har no ikkje lov og avskilte bilen uten gyldig grunn. Du har vel ikkje kjørt provoserende ei god stund og tirra dei litt vel?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Satt på med kompis som kom ut for samme problemet, bare at vi fikk ikke kjøre videre før vi kjøpte ny pære på bensinstasjon der vi blei stoppet... Idioter...,

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

hva for bil var det a? cosworth? :whistling:

 

En helt vanlig bil, Peugeot-stasjonsvogn :P

 

Merkelig beskjed, dei har no ikkje lov og avskilte bilen uten gyldig grunn. Du har vel ikkje kjørt provoserende ei god stund og tirra dei litt vel?

 

Nei, og det hadde de ikke kunne sett heller, siden de sto i en busslomme med kikkert. Merkelig sak...

Link to comment
Share on other sites

 

 

Forrige uke ble jeg stoppet av UP, pga at høyre nærlys var gått. Jeg fikk kontrollseddel og beskjed om å vise dette for et verksted innen 3 virkedager

 

 

Etter min mening så er dette akuratt slik det skal være! Lysa skal være iorden ;)

Litt drøy den avskiltinga men..

 

Mvh Jakob

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening så er dette akuratt slik det skal være! Lysa skal være iorden ;)

Litt drøy den avskiltinga men..

 

Mvh Jakob

 

Helt enig i at lysa skal være i orden, men for alt de visste så kunne den pæra ha gått etter jeg satte meg i bilen og kjørte. Så å true med avskilting var i overkant, det hadde holdt med en beskjed om å fikse det :) Skal de først begynne å skrive ut kontrollsedler for hvert nærlys som er gått, så kommer det til å bli mye skriving på dem fremover...

Edited by Steffen
Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at lysa skal være i orden, men for alt de visste så kunne den pæra ha gått etter jeg satte meg i bilen og kjørte. Så å true med avskilting var i overkant, det hadde holdt med en beskjed om å fikse det :)

 

Skal de først begynne å skrive ut kontrollsedler for hvert nærlys som er gått, så kommer det til å bli mye skriving på dem fremover...

 

Ja, avskilting va i overkant.. men noe må dem vel true med? :P

 

Er nettopp derfor dem skulle begynt å gjøre slik som dem gjor med deg. Folk som har ei defekt pære gir ofte blanke blaffen..

 

 

Biler med lys på bare den ene siden ser jo ut som mopeder... :rolleyes:

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Nærlys som mangler er vel 2er feil mener jeg, parklys er 1er eller? Er det ikke påbudt å ha med seg reservepære for nær/hovedlys? Mener å ha lest at en plikter å ha med seg en reservepære. Synes vel at å forevise bil til verksted er litt i overkant, muntlig beskjed om å ordne opp i sakene er vel det som er vanligst. Jeg måtte ha puffehjelp av lovens lange arm en gang, fikk hjelp til å få bilen inn på bensinstasjon. Jeg hadde da grønne parklys og fikk beskjed i forbifarten om å få de vekk når jeg først holdt på med bilen. Enkelt og greit, ingen truing.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Nærlys som mangler er vel 2er feil mener jeg, parklys er 1er eller? Er det ikke påbudt å ha med seg reservepære for nær/hovedlys? Mener å ha lest at en plikter å ha med seg en reservepære. Synes vel at å forevise bil til verksted er litt i overkant, muntlig beskjed om å ordne opp i sakene er vel det som er vanligst. Jeg måtte ha puffehjelp av lovens lange arm en gang, fikk hjelp til å få bilen inn på bensinstasjon. Jeg hadde da grønne parklys og fikk beskjed i forbifarten om å få de vekk når jeg først holdt på med bilen. Enkelt og greit, ingen truing.

 

Hvis xenonpæra på bilen min ryker så har jeg absolutt ingen planer om å skifte den selv :P

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Polti tar helt av om dagen :blink: Jeg vart stoppa to uker sida. Tok meg for skiltlys og klaring mellom dekk og innerskjerm! :mellow: Sjøl laga eksosannlegg som høres på mils avstand og en halv bakfanger sa de ikke noe på :P fikk 15 dager på meg før visning.

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

viste du bilen til verksted då? vist ikkje har du fått lapp om avskilting?

 

Blei litt nyskjerrig for blei stoppa forgie helg....

 

Dro på verksted i dag, de rista på hodet over UP og stempla kontrollseddelen, så leverte jeg den på trafikkstasjonen. Så da satser jeg på at alt er i orden.

 

 

defekt pære er kun 1 er feil på både nærlys og langlys på pkk.

 

Så den hadde bestått en pkk? Isåfall er det jo rett og slett håpløst at de skriver ut kontrollseddel.

 

 

Polti tar helt av om dagen :blink: Jeg vart stoppa to uker sida. Tok meg for skiltlys og klaring mellom dekk og innerskjerm! :mellow: Sjøl laga eksosannlegg som høres på mils avstand og en halv bakfanger sa de ikke noe på :P fikk 15 dager på meg før visning.

 

Virker ikke som om de er helt enige innad i politiet om hvordan slikt skal foregå.. :P

Link to comment
Share on other sites

er jo gelt vanlig at politi og biltilsyn deler ut mangellapp på lys og dekk etc, vis de hadde sagt "dette fikser du når du får tid" så hadde de fleste sagt "jo jo selfølgelig" og aldtri gjort noe med det, at bilen blir begjert avskiltet viss du ikkje gjør noe med en mangellapp som bt eller politiet deler ut er jo vert slik i alle år, å ha nærlys og bremselys er jo litt viktig da derav den korte fristen, hadde det vert et parklys el lign hadde du normakt fått tre uker

 

er jo ikkje verre en å skifte pæra å dra å vise bilen på et verksted eller på bt ved drop in...

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

Enig med bart. Men "problemet" er at myndighetspersoner som er ute å kontrollerer opptrer veldig ukonsekvent.

Et eksempel, når jeg var ute å cruiset med Grandisen i fjor sommer ble jeg stoppet i beltekontroll av en "veiarbeider". Plutselig vippet han opp kikkerten, og jeg rakk ikke å nappe tak i beltet, og ble derfor vinket inn.

En person går bak bilen og scanner reg.nummeret, mens en kvinnelig betjent ber om vognkort og førerkort. Før hun går mot tjenstebilen henvender hun seg til personen bak bilen, som sier at alt er i orden, hvorpå hun konstanterer at det bare er bilbeltet.

Jeg forbanner meg selv over at jeg ikke reagerte litt raskere. Men så skjer det merkelige. I stedet for at hun kommer med forelegget som jeg venter som den største selvfølge, sier hun i stedet at alt er i orden, og god tur videre..... :blink:

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

tenkte du på meg?

Ble ikke gjort noe mer ut av saken enn at jeg måtte få ordnet problemet raskest mulig. Var ikke noe diskusjon om hva som kom til å skje om jeg ikke fikset feilen

Bilen skulle/måtte ikke vises eller noe slikt :)

 

 

Heldig du :P

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enig med bart. Men "problemet" er at myndighetspersoner som er ute å kontrollerer opptrer veldig ukonsekvent.

Et eksempel, når jeg var ute å cruiset med Grandisen i fjor sommer ble jeg stoppet i beltekontroll av en "veiarbeider". Plutselig vippet han opp kikkerten, og jeg rakk ikke å nappe tak i beltet, og ble derfor vinket inn.

En person går bak bilen og scanner reg.nummeret, mens en kvinnelig betjent ber om vognkort og førerkort. Før hun går mot tjenstebilen henvender hun seg til personen bak bilen, som sier at alt er i orden, hvorpå hun konstanterer at det bare er bilbeltet.

Jeg forbanner meg selv over at jeg ikke reagerte litt raskere. Men så skjer det merkelige. I stedet for at hun kommer med forelegget som jeg venter som den største selvfølge, sier hun i stedet at alt er i orden, og god tur videre..... :blink:

 

For manglende belte får du gebyr 1500 kr - ikke forenklet forelegg..

 

Heldig du var

Link to comment
Share on other sites

Sånn er snuten, spes mot smårånere, men det er til det beste. De er tross alt de som møter når smårånere ligger mosa inni bilen etter e. Krasj etter litt kjøring uten hensyn til lover og regler. Merk, jeg er selv en småråner, men holder meg unna snutedyrn

2008 Mondeo mk4 stv Titanium 2.0Tdci 96kw Tonic Blue - uten noe spennende egentlig

2001 Fiesta mk4 4dørs zetec s 1.25 75PSI

Daddy by night

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...