Jump to content

Gruppe a coil vs cosworth 4x4 coil


Ghost00

Recommended Posts

Flott at du spør.

 

Nei. Dette er en ren CDI coil ekslusivt designet for kraftige CDI bokser. Den er så tøff at MSD sitt 6 anlegg ikke klarer å drive den.

En vanlig tenningsmodul vil smelte.

 

Hvis man ikke har budsjett til både coil og CDI boks da er det Accel sin Ultra coil som er det rette valget.

 

http://www.summitracing.com/parts/acc-380876

 

 

okei skjønner=) har vurdert denne også http://www.summitracing.com/search/brand/accel/department/ignitions-electrical/section/ignition-components/part-type/ignition-coils/product-line/accel-dfi-pro-7-ignition-coils?autoview=SKU

 

den fungerer vel uten ekstra cdi boks eller?

Link to comment
Share on other sites

Den coilen der er designet til Accel sitt fantastiske PRO7 system.

"Designed for use with the DFI 7 PRO Box. Extruded aluminum enclosure, anodized for a long lasting finish and corrosion resistant. Fully encapsulated for extreme heat and vibration resistance. Provides up to a maximum of 60,000 volts."

 

Jeg ville valgt Ultra coilen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva vil vare en helt grei coil til min ohc is motor og dohc motor. Alt på tenningsanlegget er nytt på begge, bortsett fra fordeler og fordelerlokk på dohc'en.

 

Når det er snakk om best mulig knist.

Hvorfor er det da en bestemt ohm i tennplugg ledningene, og dohc'en har ekstra "småskøyter" med mer ohm i seg. Dette senker spenningen som da igjen blir mindre knist?

 

 

De ekstra støymotstandene til dohcèn var noe vi kastet i haugevis, da de var oppe og gikk. Mer plynder enn virsomhet med dem. For høy motstand og irr var helt vanlig

Link to comment
Share on other sites

Noen som snikfilmet da RS 1000 prøvde det nye tenningsanlegget sitt :

 

http://www.youtube.com/watch?v=yZALRCrLsH8

Hehehe.

 

Dette skal visst og funke bra, uten at jeg hvet noe mer. http://bluephoenixignition.com/

Jeg har sett kritiske tester av plastmatenning systemer, men det var før de begynte. Etterpå var alle overbevist så jeg har både troen og sansen for dette.

 

Her ett greit eksempel.

Minner om at denne motoren ikke passerer 100 hk pr. sylinder, at disse sugemotorene går med ca. 36 grader tenning (altså lavt kompresjonstrykk v/ tenningstidspunktet) og gunstig AFR. Gnisten har altså lette arbeidsforhold.

 

Det er rimelig å tro at en turboladet 4 syl. motor med høy sylindereffekt, lav tenning og lav AFR vil respondere enda mer positivt enn det vi ser i eksempelet.

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hoj. jeg tok å monterte gruppe a coil og testet litt med forkjeldige plugg åpninger.

 

1.2mm = utstabil gange

1.0mm = ustabil gange (litt mindre enn med 1.2mm)

0.85mm = ustabil

0.80mm = ustabil

0.75mm = gikk ikke 100% rent, men fungerer.

0.65mm = perfekt

 

Dette gjorde jeg ene å alene fordi jeg var nyserrig.

Dette er på en så si orginal cosworth, med effektanlegg, -31 og dump. +-

Edited by Ghost00
TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med ustabil gange? På tomgang? Fusk på full gass?

Fint du tester og deler slikt!

Jeg har sånne iridum superduper 1000 plugger i lapskausen. Med gruppe a coil og org kabler har jeg til nå ikke opplevd ett eneste tenningsfusk. Og det med ladetrykk inntil to bar. (Under justering.. Lagt meg på 1,7).

Det er faktisk den sierran som jeg til nå har hatt med penest tomgang. Den er perfekt javn, og jeg merker ikke at motoren går når jeg sitter inni bilen. (900-1000rpm og grådyser)

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

hoj. jeg tok å monterte gruppe a coil og testet litt med forkjeldige plugg åpninger.

 

1.2mm = utstabil gange

1.0mm = ustabil gange (litt mindre enn med 1.2mm)

0.85mm = ustabil

0.80mm = ustabil

0.75mm = gikk ikke 100% rent, men fungerer.

0.65mm = perfekt

 

Dette gjorde jeg ene å alene fordi jeg var nyserrig.

Dette er på en så si orginal cosworth, med effektanlegg, -31 og dump. +-

Forsøkte å formidle at Gr.A ikke er noe særlig. Den gir riktignok en kraftigere gnist enn en snart 30 år gammel originalcoil, men den er ikke noe særlig.

 

Det du har avslørt her er at Gr.A coilen gir så kortvarig gnist at den egentlig ikke takler større pluggåpning enn 0,65 mm.

 

Quoter denne fra en tidligere post.:

 

"A: Check your plugs after 100 miles of driving. The white porcelain around the electrode of a properly gapped plug should have khaki tan coloration. If the plugs look black, close the gap by .005 to .040. If the porcelain is white, open the gap by .005 to .050 to cool the operating temperature of the plug."

 

Hvordan kan større pluggåpning kjøle pluggen i forhold til mindre pluggåpning?

 

Det er gnisten som varmekilden og brenntiden til gnisten reduseres med større pluggåpning.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med ustabil gange? På tomgang? Fusk på full gass?

Fint du tester og deler slikt!

Jeg har sånne iridum superduper 1000 plugger i lapskausen. Med gruppe a coil og org kabler har jeg til nå ikke opplevd ett eneste tenningsfusk. Og det med ladetrykk inntil to bar. (Under justering.. Lagt meg på 1,7).

Det er faktisk den sierran som jeg til nå har hatt med penest tomgang. Den er perfekt javn, og jeg merker ikke at motoren går når jeg sitter inni bilen. (900-1000rpm og grådyser)

 

Ustabil gange er at den bobler veldig når jeg gir gass og går lavt og utsabilt på tomgang. ristet litt også. :) min går også veldig fint nå. fornøyd.

 

Forsøkte å formidle at Gr.A ikke er noe særlig. Den gir riktignok en kraftigere gnist enn en snart 30 år gammel originalcoil, men den er ikke noe særlig.

 

Det du har avslørt her er at Gr.A coilen gir så kortvarig gnist at den egentlig ikke takler større pluggåpning enn 0,65 mm.

 

Quoter denne fra en tidligere post.:

 

"A: Check your plugs after 100 miles of driving. The white porcelain around the electrode of a properly gapped plug should have khaki tan coloration. If the plugs look black, close the gap by .005 to .040. If the porcelain is white, open the gap by .005 to .050 to cool the operating temperature of the plug."

 

Hvordan kan større pluggåpning kjøle pluggen i forhold til mindre pluggåpning?

 

Det er gnisten som varmekilden og brenntiden til gnisten reduseres med større pluggåpning.

 

Hehe ja, du sier noe der, men jeg merket faktisk forskjeld fra den gamle runde (orginalen) til gruppa a coil. jeg byttet jo også til såkalte gruppe a pluggledninger også.

i mitt tilfelle så ble det bedre og finere tomgang. sånn rent penge messig så er det ikke verdt å bytte til gruppe a coil. like greit å kjøre på med noe som er litt bedre med engang.

Edited by Ghost00
TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

Litt utenom topic nå, siden eg ikkje snakker YB, men innenfor tema.

 

Eg har tenkt på å skifte ut coil på 2.9`n min for litt betre gnist og forhåpentlig litt jevnere gange og betre forbruk.

 

 

 

Det eg tenkte å bruke var coil frå MB 124(eks. 300E), M102 og M103 i W124 har coiler oppgitt til 40 kV orginalt, visuelt er det same type coil som den frå Biltema. Dette er Bosch coil om eg husker rett.

 

Si en orginalcoil gir 20 kV, og denne gir 40 kV, så vil (litt for) enkel matematikk si at strømmen vil auke også.

 

Kan jo og si, at eg har hatt MB230E som gikk veldig fint, men i forbindelse med feilsøking av at den ikkje ville gå på under full gass målte eg pluggledninger, ikkje målbar gjennomgang på 2 kabler, skiftet ut disse og forbruket sank betraktelig, og den gikk enda finere og betre. Dette mener eg at er pga den høye spenninga i systemet "skjuler" feilen.

 

Kva tror dere om å montere en slik coil på en 2.9, utan andre modifikasjoner? Vil TFI-modulen tåle dette, bør man endre pluggåpning? Kjører orginale motorcraftplugger.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Tror orginalcoilen er mer i retning 25KV. Men 40KV vil jo uansett være en liten oppgradering.

60KV Accel coil har gått bra med orginalt sluttrinn på Cosworthen min, med orginalt sluttrinn på ohc gasser Sierraen min, og på en IS(TFI) til en kompis. Mulig at TFI vil bli slitt ut tidligere, men noe umiddelbart havari kan jeg ikke tenke meg til om den ikke allerede er dårlig.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Håper eg ikkje ødelegger tråden deres med maset mitt.

 

8013441003_fa26b62e97_b.jpg

 

Hva tror dere om en slik type coil?

 

Primærvikling: 0,3-0,6 ohm

 

sekundærvikling: 8-13 kOhm

 

Sekundærspenning: 8-20 kV ved start(10V)

 

 

 

Dette er den type coil jeg snakker om fra MB, vet ikke hva reell spenning vil være ved kjøring og 14V på coilen, og dataene jeg fant var jo til feilsøking, men har hørt 40kV tidligere, uten noen videre dokumentasjon.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Håper eg ikkje ødelegger tråden deres med maset mitt.

 

Hva tror dere om en slik type coil?

 

Primærvikling: 0,3-0,6 ohm

 

sekundærvikling: 8-13 kOhm

 

Sekundærspenning: 8-20 kV ved start(10V)

 

 

 

Dette er den type coil jeg snakker om fra MB, vet ikke hva reell spenning vil være ved kjøring og 14V på coilen, og dataene jeg fant var jo til feilsøking, men har hørt 40kV tidligere, uten noen videre dokumentasjon.

Spenning og ohm betyr i grunnen lite. Det som er av interesse er hvor kraftig gnisten er og dette bestemmes av strømmen. De aller fleste originalmonterte coiler er like kraftige med ca. 50mA. Jeg vil tro at det gjelder denne originale Mercedes coilen også selv om slagordet er "Das beste oder nichts."

 

Amerikanske motorer har de største tenningsutfordringene for de tar nå ut 3000 + hk på gatebilsmotorer med......javisst...ÉN coil og fordeler.

Amerikanerene har derfor de beste coilene og tenningsanleggene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

RSTuningBergen hadde en bil med multicoiler i Dynapacken. Det gikk selvsagt ikke lang tid før tenningsfusk gjorde seg gjeldene. Bedre strømtilførsel og høyere dwelltider løste problemet midlertidig, men tenningsmodulene ble varme - og da fusket motoren igjen.

Forskjellen på kalde og varme tenningsmoduler var 20 hk uten fusking og selvsagt mye mer når de ble så varme at motoren fusket.

Eieren fikk noen tips - og når folk overdriver i riktig retning så er det en fryd.

 

tn_Ignition%20modulecooling.jpg

 

Full oppløsning.: http://www.raceinfo.no/temp/Ignition%20modulecooling.jpg

 

Søkeord. ignitionmodulecooling tenningsmodulkjøling kjølepasta mustang drifting cpuvifter cpukjøling

 

De oppskrytte Audi1,8Tcoilene. Den blå trekanten viser "størrelsen" på gnisten.

tn_Audi%2018T%20coil%20scoop.jpg

Accel Ultracoilen:

tn_Jacobs%20Ultra%20Coil.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...