Jump to content

Vinterdekkvalget 2013


Stian MH

Hvilket dekkmerke bruker du ?  

56 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Da begynner vinteren å nærme seg med stormskritt, dvs, vinterdekkene skal på igjen.

Hvilket merke har du, og på hvilken bil, pigg eller piggfritt?

 

Også er det jo en liten avstemning så vi kan se hva som er de mest brukte merkene.

 

 

Selv har jeg Conti viking contact 3 på Bilen min og goodyear ultra grip ice + på samboeren sin :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg må mest sannsynlig ha nye vinterdekk, har noen Michelin X-ice North for hånda, men litt usikker på om jeg har lyst på piggdekk...  Noen som har erfaringer med michelin piggfritt på "tunge" biler? Jeg hadde Michelin X-ice 2 på Focusen og de passet den bilen helt perfekt.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører Cooper WSC uten pigg, 235/55R18 på en 08' Tiguan 4Motion ;)

Er glad i pigg, men her nederst på østlandet er'e stortsett bare bløt asfalt å kjøre på, så det blir mer bråk en nytte.

Jeg hadde nok heller kjøpt Nokian enn Michelin, mtp snø. Men det er min mening. Michelin er jo generelt ett bra dekk.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg syns Nokian Hakka R er så forbanna vinglete å kjøre, får litt tankskip følelsen. Hvertfall på tyngre og større biler.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Har Nokian Hakkapelitta R piggfritt på bruksbilen min, Transporter T4 Syncro og er VELDIG fornøyd med det. Har ikke merka at den er noe mere vinglete med de, selv om den er stor og tung.

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Hvilken str er det da ? For har kjørt det i "orginal"str på Nissan Navara, det er heelt håpløst :P hehe

 

Og på bilen min har jeg 225/55-17 så blir mye gummi.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid kjørt piggfritt, føler at det er mer enn nok. For å skape en diskusjon da, så kan jeg si at man fint klarer å kjøre uten pigg, hvis ikke så kan man levere førerkortet :)

I år aner jeg ikke hvilket merke det blir på meg gitt, har kjørt nokian og conti ellers, veldig fornøyd med det.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Michelin X-Ice XI3 piggfrie på Sierraen, kjøpte de ved juletider i fjor. Mektig imponert over de. :)

Var stor forskjell fra de Continental Conti jeg hadde, men de var igjen kjøpt fra Tyskland, som har helt andre egenskaper enn nordiske dekk.

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Hvilken str er det da ? For har kjørt det i "orginal"str på Nissan Navara, det er heelt håpløst :P hehe

 

Og på bilen min har jeg 225/55-17 så blir mye gummi.

Ja, blir litt annen dimensjon enn jeg har det da. Har 195/65-15 på min.

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

første gang jeg kjørt piggfritt på min egen bil var i 07, på 205 50 15 bridgestone blizzak, å var egentli overraska hvor godt dem funka på sierra :) skal nå sies at jeg har diffbrems på den gamle dohc sierran min så den hjelp jo litt på da for fremkommeligheten. kunne gjerne ha kjørt denne dimensjon igjen men finner jo knapt dekk som har denne som vinter dim


etter at blizzaken var oppbrukt så gikk d over på nokian hakapelita R mener jeg dem het, funker godt dem å. men ja er kanskje litt vinglete, ihvertfall med 55 profil,

så vi får nå se hva denne sessongen bringer fram slags dekk for min del.. nye dekk må jeg ha uansett :P

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

dekk valg ville jeg valgt etter hvor i lander jeg bor eks en stor by ville jeg valgt conti piggfritt ellers i landet nokian med eller uten pigg

conti er litt mere stillegående men får mindre km på de nokian funker bedre på snø,is,slaps er min erfaring etter og solgt dekk i 9år

og testet  på blandtannet mye taxier men er veldig forskjellig fra bil til bil men kjøper man et premium dekk i toppsiktet så er de alle gode så ofte er jo hvordan tilbud man får avgjørende på hva man ender opp med

Link to comment
Share on other sites

Bruker Hakka 7 i original dimensjon på Focusen - og det fungerer meget bra. Nå har jeg støydempet bilen - men hadde jeg ikke gjort det - hadde jeg nok byttet til piggfritt. Det var et forferdelig leven i bilen før jeg dempet den.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

For meg står det mellom Michelin X-ice North/Xi3 eller Nokian hakka R neste gang.

 

Eneste grunnen til at jeg kunne tenkt meg pigg er fordi det er mye bakker her jeg bor, og når 90% har piggfritt så pleier det å bli ganske festlig i rundkjøringer og i kryss.. Og der må jeg si at Michelin X-ice Xi2 jeg hadde, imponerte meg VELDIG.. :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Kjører en del av jobbens bilpark, hvor de har valgt piggfritt på alle biler og jeg må endre kjørestill fullstendig i forhold til den piggskodde Focusen. Er det spesielt glatt kjører jeg heller min egen bil. Særlig SUV på piggfritt er veldig skummelt, har seilt igjennom et par kryss og rundkjøringer - da jeg har glemt å ta hensyn til mye lenger bremselengde enn med pigg. 

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Kjører en del av jobbens bilpark, hvor de har valgt piggfritt på alle biler og jeg må endre kjørestill fullstendig i forhold til den piggskodde Focusen. Er det spesielt glatt kjører jeg heller min egen bil. Særlig SUV på piggfritt er veldig skummelt, har seilt igjennom et par kryss og rundkjøringer - da jeg har glemt å ta hensyn til mye lenger bremselengde enn med pigg. 

Jeg syntes det er så rart at det er folk som bare kjører piggfritt, med store og tunge biler og klarer det helt fint, mens noen ikke klarer det i det hele tatt. Er jo da jeg tenker at det må være noe annet enn dekkene sin feil. Jeg selv har bare kjørt piggfritt siden 97. Grunnen til det er at jeg da kjøpte en transporter som ble levert med pigg. Når jeg da byttet til piggfritt året etter, pga et tilbud jeg ikke kunne si nei til, så ble bilen plutselig mye bedre på vinterføre, på alle måter.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er så rart at det er folk som bare kjører piggfritt, med store og tunge biler og klarer det helt fint, mens noen ikke klarer det i det hele tatt. Er jo da jeg tenker at det må være noe annet enn dekkene sin feil. Jeg selv har bare kjørt piggfritt siden 97. Grunnen til det er at jeg da kjøpte en transporter som ble levert med pigg. Når jeg da byttet til piggfritt året etter, pga et tilbud jeg ikke kunne si nei til, så ble bilen plutselig mye bedre på vinterføre, på alle måter.

Har nok mye med kjørestil og biltype og gjøre.

Klarte meg fint med piggfritt på bimmern men erfaringsmessig fungerer pigg bedre her jeg bor, spesielt da det kan slå om fra sprengkulde til blankis over natta nærmest.. så det ble hakka5 nå da de piggfrie var slitne.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid kjørt med piggdekk. Bilene jeg har brukt til jobb vinterstid må ha piggdekk ettersom føret noen få dager da det slår om til regn krever det, før sålen i veibanen har smeltet. Siste ca milen til jobb har aldri sett salt så derfor blir det rimelig tykk såle. Det skjer hvert år at biler som ikke har ferske piggdekk sklir i grøfta langs den veien, og det er heller ikke uvanlig at de kan gjøre det mens de ellers står stille.

Hadde det ikke vært for de få dagene, kanskje 3-7 dager hver vinter i snitt, så hadde jeg nok prøvd piggfritt.

På Sierra er de beste dekkene jeg har kjørt med Hakka5 i 15". Sist jeg kjøpte 14" dekk fantest det ikke Hakka i passende dimensjon, så da prøvde jeg noen Yokohama som jeg synet faktisk ikke lå langt bak Hakka5 dekkene.

Pajeroen har varebildekk av merke Kingstar, med alt av ulemper det følger med seg. Berger meg heldigvis med firhjulstrekk de værste dagene.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Pirelli Winter carving pigg blir ikke nevnt her.

Kjørt 4 vintre med de samme dekkene på Mondeo og er strålende fornøyd!

Tror de fint går en vinter til uten å bli glatte.

 

Hadde Conti med pigg på den tidligere, men ble farlig glatte etter 2 vintre..

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hadde Hakka R på den E46 320d da, jeg hadde den, og det er det beste vinterdekket jeg har kjørt på. Har sikkert med kombinasjonen bil/dekk og gjøre, men da var jeg imponert!

Nå kjører jeg Nokian Suv 7 pigg på LC 120. De er også veldig gode.

Synes Nokian jevnt over er ett sikkert valg uansett bil eller type dekk.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøre "Nokian hakkapeliitta sport utilit 5" denne sesongen, på Patrolen. Piggdekk spesielt laget for suv/store biler. Blir også kalt hakkapeliitta suv 5. Gleder meg til å teste dem.

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Etter anbefaling fra Dekklåven kjøpte jeg Vredstein piggfritt i fjor på min Mondeo. Veldig godt fornøyd med disse. Har kjørt piggfritt de siste 7 årene nå, kunne aldri vurdert å gå tilbake til pig.

 

Kjører halve strekka til jobb på salt og halve uten salt hver dag. Saltet ødelegger veldig for prestasjonene når jeg går over til usaltet vei.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...