Jump to content

Polering trenger ikke å være avansert og dyrt!


Recommended Posts

Etter å ha lest og spurt, tenkt og grublet har jeg gjort et forsøk på polering av min 1992 Sierra CLX 4x4. Jeg har etter å ha lest en del på nett fått en følelse av at det hos noen er litt snobberi rundt bilpleie og at man kan gjøre det mye enklere enn mange skal ha det til og fortsatt få et tilfredsstillende resultat. Jeg er ikke ute etter å tråkke entusiaster på tærne. For de som er ute etter 100% perfekte resultater må man nok ty til litt mer faglig kompetanse enn det nivået jeg legger meg på. Selvfølgelig er det kvalitetsforskjell på bilpleieprodukter, men min konklusjon er at en bruksbil fra 90-tallet som aldri har vært omlakkert ikke trenger crystal rock voks til flere tusen kroner for å få et greit resultat. 
 
Forrige setning er satt litt på spissen, men jeg har sett flere plasser at nybegynnere blir anbefalt utstyr og voks til priser som lett skremmer vanlige folk uten erfaring med bilpleie. Legg merke til at jeg  snakker om bilpleie, ikke detailing. Dette er mange nivåer under skikkelig grundig detailing og jeg ønsker ikke å kalle det jeg holder på med for detailing. 
 
 
Så til mitt eksempel:
 
En Ford Sierra Sedan lakkert i Radiant Red, en lakk som ikke har klarlakk og derfor oksyderer veldig lett. Den blir klassisk rosafarget av å stå i sola. Bilen er over hodet ikke perfekt i lakken. Det er en del steinsprang her og der og noen småbulker. 


 post-17740-0-40784200-1433229276.jpg

 

Jeg har stått utendørs, så har vært veldig væravhengig. Heldig vis har det vært tørt og vindstille med litt sol inn i mellom. Jeg jobbet kun på skyggesiden av bilen og snudde den når det var nødvendig. Ideelt sett sies det vel at det skal være en plass mellom 15 og 20 grader for at kjemien skal fungere optimalt. Direkte sol og for høye temperaturer er ikke bra.
 
Produktvalgene mine er litt basert på det jeg har lest på nettet og litt vilkårlig som jeg har hatt liggende. 
 
Standard cyclo polermaskin fra Biltema. Den fungerer og er så godt som idiotsikker, men jeg kunne tenke meg en større DA maskin med litt mer krutt i siden jeg polerer oksydert lakk. Putene til maskinen er litt standard biltema og litt Sonax. 

post-17740-0-49270600-1433229282.jpg

 

Jeg har behandlet lakken i fire steg. Først en ganske kraftig polish som er beregnet på å polere våtslipte detaljer i ny lakk. Den virker veldig godt for å fjerne den rosa overflaten på lakken. 3M Denib polish 50665 heter den. Jobbes godt inn med polermaskin og polerer på full hastighet i små områder i slengen. Tørker av med mikrofiber etter polering. 
 
Deretter bruker jeg en fargepolish 36648 fra Biltema. Sikkert noe dritt, men den gjør ikke resultatet noe dårligere. Denne skal byttes ut med Autoglym Paint Renovator. Samme fremgangsmåte her som forrige steg. 
 
Autoglym super resin polish lagt på for hånd og polert bort med en fluffy mikrofiberklut. 
 

 
Til slutt la jeg på to runder med Autoglym Extra Gloss Finish lakkforsegling. Denne legges enkelt på for hånd med applikator og poleres bort etter 30min - 1 time med en god mikrofiberklut. Resultatet er at lakken holder glansen mye lenger og at vann og skitt bare preller av bilen. 
 
All sort plast og gummi har jeg behandlet med Autoglym Bumper & Trim Gel. Se 50/50! Detaljer som speil, lister og spoiler som blir ganske grå av å stå i sola ser helt nytt ut etter behandling. 
 

 post-17740-0-76029200-1433229285.jpgpost-17740-0-15248000-1433229259.jpgpost-17740-0-57904700-1433229267.jpg

 

Jeg syntes Autoglym har greie produkter hvor prisen er representativ for hva man får. Dette er det sikkert noen som liker å diskutere, men det er ikke hensikten med tråden. Jeg skal prøve meg på Swissvax etter hvert, men produktene er kostbare i innkjøp og for meg som går skole går ikke det. Det jeg har blitt fortalt er at standardproduktene til Swissvax ikke er dyrere enn f.eks Autoglym selv om de er dyre i innkjøp, siden holdbarheten er bra og produktene er ganske drøye. 
 
 
Håper dette kan hjelpe noen til å tørre å prøve seg på polering. Det er slettes ingen heksekunst å gjøre det mest grunnleggende, men det kan som sagt gjøres ganske mye mer avansert enn det jeg gjør.

post-17740-0-69076600-1433229255_thumb.jpg

post-17740-0-15248000-1433229259_thumb.jpg

post-17740-0-49007300-1433229261_thumb.jpg

post-17740-0-35499700-1433229264_thumb.jpg

post-17740-0-57904700-1433229267_thumb.jpg

post-17740-0-03500600-1433229272_thumb.jpg

post-17740-0-40784200-1433229276_thumb.jpg

post-17740-0-83244400-1433229278_thumb.jpg

post-17740-0-49270600-1433229282_thumb.jpg

post-17740-0-76029200-1433229285_thumb.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Når jeg gikk VK1 kjøretøy i Bodø så hadde jeg bilpleie som valgfag. Og der brukte vi bare Autoglym produkter. Siden da har jeg brukt mest Autoglym og i grunn vært fornøyd med det.

Har rubbet flere biler som ikke har vært vokset på en del år med paint renovator med bra resultat.

Av andre merker har jeg prøvd Meguairs tech wax 2.0. Synest den har vell så god holdbarhet som super resin polish med extra gloss oppå, men lettere å polere av om lakken var litt okysdert før påføring, og litt mindre hvite produktrester om man er uheldig å komme borti plast.

Dyrere enn Super resin polish ja, men om den blir dyrere enn den og extra gloss tror jeg faktisk ikke. Og sammenlignet med de produktene detaling entusiaster bruker er den vel fortsatt rimelig.

Bumper care synest jeg gir greit resultat med farge, men blir veldig klissete og trekker til seg mye støv sel etter overflødig produkt et polert bort.

Har prøvd Bilextra plast og gummifornyer på brukstraktoren, Pajero, og synest den gir bra resultat på bla speilhusene og dørhåndtakene. Påfører den til plasten ikke vil ta til seg mer, lar den tørke noen minutter, og polerer av. Er det vanskelig å polere av så påfører jeg litt mer. Resultatet blir omtrent som en voks til lakk. Og det er ett billig produkt :)

Og røde mettede farger er i grunn ganske morro å holde på med når de er veldig falmet. Stor forskjell fra rosa til rød bil når man er ferdig :D

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tror nok sandblåsing er mer det rette for den :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tenkte at på hovedtreffet så vil det bli avholdt 1-2 kurs med grunnleggende bilpleie, blant annet med maskin, :)

  • Like 2

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Synest Polytrol er konge på lister og andre plastdeler. :)

Scorpio 2.3 aut -98

Gammal moro - Consul 2.0 -72, Consul 2.0 -73, Taunus stv 1.6 -74 Granada 2.0 -76, Granada 2.3 -77, Granada 2.3 -79, Mondeo 1.8Td -99
Støttekontakt for papsens Granada 2.3 -81

Link to comment
Share on other sites

Eksempel på pris og hvor man får kjøpt det?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp en helt grei DA poleringsmaskin på Mekonomen til 749kr. Polerte nettopp S4'n med den og jeg synes jeg har fått mye maskin for pengene!

Vanligvis koster sånne rundt 3000kr.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

tok litt av i ferieforberedelsene :P iflekk av steinsprang på panser, våtsliping av panser, lakkrense hele bilen med Scholl Concepts S03 og S20black med flex DA maskin, forseglet med Coating fra Carbon Collective :)

 

Ikke så veldig kostbart mtp resultat og varighet på beskyttelsen, men litt arbeid var det. Lette produkter å jobbe med

 

2015-07-18%2016.50.34_zpsqofylmjs.jpg

 

2015-07-18%2018.00.15_zpssq8xzo0k.jpg

 

2015-07-18%2018.00.36_zpsusrm0alc.jpg

 

2015-07-18%2018.00.53_zpsbbzsndiz.jpg

 

2015-07-18%2018.01.04_zpsx8b12vtj.jpg

 

2015-07-18%2018.01.11_zpsafqnpsxh.jpg

 

2015-07-18%2018.02.05_zpseshuqhno.jpg

Edited by dogcity
  • Like 1

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

For de som er ute etter lette produkter å jobbe med og et bra resultat/holdbarhet (snakker nå om lakkrens/polering/beskyttelse for den vanlig mann i gata som ikke bruker MANGE TIMER på grundig detailing), så er Duagloss sine produkter midt i blinken. Dette er rimelige og holdbare produkter, som er lette å jobbe med. 

 

Duragloss 101 (lakkrens, IKKE for korrigering av "lakkdefekter", men for rens av lakken)

Duragloss 105 (AIO produkt. Renser også lakken, men ikke like "sterk" som 101.)

 

Disse to produktene slår sjeldent feil. Med en billig DA maskin (f.eks en 2-hodet fra biltema, Clas Ohlson osv), så er mye gjort.

Edited by MadsBL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Polerte en bleik rosahvit Taunus for en del år siden som egentlig var Radiantrød eller Rossorød. Brukte Autosol crompolish 

på hele bilen :D Ble ordentlig blank i lakken med en dyp ripefri rødfarge. Tuben kosta vel 60 spenn og var alt som skulle

til, så enig i at polering hverken er dyrt, avansert eller vanskelig :)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...