Jump to content

Bygge om bakstilling på cosworth


tomnsr

Recommended Posts

Camber og spissing du tenker på?

 

For vei, anbefalt av "guru" Mike Rainbird: Framme 1,5grad negativ camber 2mm toe in. Bak 1,5 grad negative camber 3mm toe in.

Målene til 2wd går jeg utifra?????????

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Hadde vert artig å hørt målene som er anbefalt på 4 wd.....

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Hadde vert artig å hørt målene som er anbefalt på 4 wd.....

 

 

Så vidt jeg kan se gjelder det både 4x4 og 2wd. Vingebil har andre spindler så mulig det er annerledes der. Send Mike en mail hvis det er noe. Han er som regel behjelpelig med det meste..

 

Ser at artikkelen ikke kom med første gangen.. er der nå..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Disse målene er værtfall for 4wd,siden mike r kjører med det..

Kjører med track oppsettet her:

 

E0C103AE-FE29-4376-8EBE-D36AFD88C521-3976-00000258D976D7EB_zps346c78ab.jpg

 

Tok bilde for lenge siden,så jeg hadde å justere etter.

Fikk selfølgelig ikke justert bak,men synes bilen ble mye bedre.

Mulig det hadde holdt med fast road,vet ikke.

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Disse målene er værtfall for 4wd,siden mike r kjører med det..

Kjører med track oppsettet her:

 

E0C103AE-FE29-4376-8EBE-D36AFD88C521-3976-00000258D976D7EB_zps346c78ab.jpg

 

Tok bilde for lenge siden,så jeg hadde å justere etter.

Fikk selfølgelig ikke justert bak,men synes bilen ble mye bedre.

Mulig det hadde holdt med fast road,vet ikke.

Hvor mye camber har en orginal 4×4 cosworth?

Normal oppfatning av 4×4 cosworth i høy hastighet er at den er mest stabil med 0 i toe in.

Min 4×4 går med omsveist såkalt "rallyspec" bakstell med 3° toe in. Ikke fornøyd,har handla 6° bakstell fra Harvey som skal på med 1° camber og 0° toe in bak.

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye camber har en orginal 4×4 cosworth?

Normal oppfatning av 4×4 cosworth i høy hastighet er at den er mest stabil med 0 i toe in.

Min 4×4 går med omsveist såkalt "rallyspec" bakstell med 3° toe in. Ikke fornøyd,har handla 6° bakstell fra Harvey som skal på med 1° camber og 0° toe in bak.

 

Her:

 

B04149EF-4113-4394-BA59-1D76A8B08ACD-4841-000002D8D7E2F9FD_zps78f6bafa.jpg

 

Det kan sikkert stemme,synes selv at cosworth'en var litt nervøs opp mot og over 200km/t.

Men da med poly og orginale bærearmer,og endel toe in..

Etter at det ble uniballs i forstilling og fjærbeinstopper,å baneoppsett,så ble det ny bil!

Å blir artig å kjenne forskjell med uniballs å annet oppsett i bakstilling også.

 

Regner med du mener 3mm toe in å ikke 3°..ikke fornøyd,nervøs bak?

Jo mer camber, jo mer sitter det på en svingete bane,å motsatt ved "rett fram",så her må man velge.

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Her:

 

B04149EF-4113-4394-BA59-1D76A8B08ACD-4841-000002D8D7E2F9FD_zps78f6bafa.jpg

 

Det kan sikkert stemme,synes selv at cosworth'en var litt nervøs opp mot og over 200km/t.

Men da med poly og orginale bærearmer,og endel toe in..

Etter at det ble uniballs i forstilling og fjærbeinstopper,å baneoppsett,så ble det ny bil!

Å blir artig å kjenne forskjell med uniballs å annet oppsett i bakstilling også.

 

Regner med du mener 3mm toe in å ikke 3°..ikke fornøyd,nervøs bak?

Jo mer camber, jo mer sitter det på en svingete bane,å motsatt ved "rett fram",så her må man velge.

Stemmer det ikke grader ,men mm bak.

Ville bare vise at de er nesten 1,5° camber fremme orginalt.

Stabilitet i høy hastighet fikk jeg med å øke caster foran

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Mer caster=mer retningsstabilt i høy fart og bedre selv oppretting. Dem sier at som regel at mere caster=bedre, til det punktet du ikke lenger klarer å bryte bilen rundt banen. Jeg prøvde så langt jeg turte i escorten og da var den "farlig". Enormt selvopprettende. Livsfarlig å få sladd for du klarte ikke å holde fast rattet... Tok den litt tilbake og synes det fungerer bra. Veit ikke hvor mange grader den har nå. Bare "garasje-geometri" med målebånd, vater og gradskive.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvordan øker man caster på sierra? Legge skiver mellom stabstaget og bærearmen da eller? Hvor mye blir "lagom"?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe seg en slik en , så kan man se hva som faktisk skjer ved endringer i geometri :

 

http://www.ebay.com/itm/SPC-Alignment-Fastrax-Camber-Caster-Gauge-91000-/400172166948?hash=item5d2c1eaf24&item=400172166948&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr

 

Kan ikke se at det skal være noe problem å endre litt med å gjøre som per olav sier? litt mer belastning på foringene i bærearmen da men..

Har bare positive erfaringer med 1 ekstra skive , men dette bør jo måles etter montering.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe seg en slik en , så kan man se hva som faktisk skjer ved endringer i geometri :

 

http://www.ebay.com/itm/SPC-Alignment-Fastrax-Camber-Caster-Gauge-91000-/400172166948?hash=item5d2c1eaf24&item=400172166948&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr

 

 

Har bare positive erfaringer med 1 ekstra skive , men dette bør jo måles etter montering.

 

Hvor tykk skive?

Mer positiv caster mao hvis du flytter hjulet framover..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har montert scorpio stv stabstag foran på min mk1 to liter å det ga meg mye caster. Ble faktisk litt dårlig plass i framkant av hjulbuene. Sliter med å få på mer enn 195/50/15. Var ett helvete å få på men bilen er kjempemorsom å kjøre. Kan sleppe rattet når bilen veksler side i sladd å bare ta det igjen når jeg er fornøyd. Dette er uten servo selvfølgelig. Veit ikke om det blir det samme med servo. Har ikke merket no økt slitasje på de indre bærebru foringene heller.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Studer en 2wd cosworth contra en 4wd cosworth.(sierra sedan)

Stå vinkelrett fra siden å se hvor forhjulet står i hjulhuset,så skjønner en hvor stor caster forskjell det er på di sse. :whistling:

Edited by kermit racing

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Siste innlegg må vel være tøys? :lol:

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...