Jump to content

Bygge om bakstilling på cosworth


tomnsr

Recommended Posts

Etter at jeg så denne bildet på en annonse på finn fikk jeg veldig lyst til å prøve å bygge om en bakstilling...

95_-434839168.jpg

 

Er det noen som har info på disse? Hvem lager de osv?

Hvor kan det kjøpes delene som trengs for å bygge de om?

 

 

 

Mvh Tom.

Link to comment
Share on other sites

Den som ligger på Finn.no er vel en Adrenaline Race & Performance steg 2 bakstilling. Jeg har kjøpt fra SCS/Harvey Gibbs, disse går for og være de beste sier de som har hatt flere forskjellige.

 

Ett par bilder av SCS sin:

 

Aug2010205.jpg

Bakstilling.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den som ligger på Finn.no er vel en Adrenaline Race & Performance steg 2 bakstilling. Jeg har kjøpt fra SCS/Harvey Gibbs, disse går for og være de beste sier de som har hatt flere forskjellige.

 

Ett par bilder av SCS sin:

 

Aug2010205.jpg

Bakstilling.jpg

Hvordan køre bilen med den på? AB' s er vel meget ens med den?

Link to comment
Share on other sites

JHS hvet du hvilken dim det er på unibalene på din?

 

Er ikke sikker har ikke målt...

 

 

Hvordan køre bilen med den på? AB' s er vel meget ens med den?

 

Vet ikke enda, men de som har montert skryter mye så måtte jo prøve. AB sin tror jeg er ca identisk som SCS sin.

 

 

Hva koster slikt for tiden? Racefix har også produsert noen slike her i nydelige Stavanger.

 

Tror det er ca £1100 på byttedel basis nå.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg si at det er. Du slipper skjeiv slitte dekk, du har mer grep ved pådrag. Bilen oppfører seg bedre rett og slett

 

Ombygd bakstilling med uniballs er en meget dyr måte å fjerne camber problemet på. Dette fikses lett med shims til et par hundrelapper. Men til å optimalisere bilen til banebruk er det nok genialt. Men til vanlig gatebruk ville eg ikke vurdert en slik.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Ombygd bakstilling med uniballs er en meget dyr måte å fjerne camber problemet på. Dette fikses lett med shims til et par hundrelapper. Men til å optimalisere bilen til banebruk er det nok genialt. Men til vanlig gatebruk ville eg ikke vurdert en slik.

 

Til vanlig fin kjøring på vei er ikke dette veien å gå nei.

Men på en bil som skal beholde en del fjæringsvei selv om den skal være lav, så er ombygd bakstilling helt sjefs :D

Unngår jo den store forandringen av cambervinkelen ved inn- og ut-fjæring.

 

For å få en Cosworth man virkelig kan kjøre fort med og få best mulig grep, er ombygd bakstilling et must.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei tilsvarende bakstillling jeg kjøpte fra Rapid Ford i England, som jeg monterte på forrige vingevogna mi- ble vanvittig mye bedre å kjøre, sammen med Quaife diffen ble det en helt annen bil å kjøre:D Kan anbefales på det varmeste.....

Signatur fjernet grunnet størrelse. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.

Link to comment
Share on other sites

bakstilling er vel ein av nedgraderinger som blei gjort pga komfort... eg selv har lurt på den steg 3 bakstillinga

Er mange misfornøyde Adrenaline kunder rundt om hvis du ser på f.eks passionford og escortrscosworth.com ;) Bakstillinger som sprekker f.eks.

Link to comment
Share on other sites

såpass... da er det vel ikkje så mye å ha da... er det andre som er bedre... men har lurt litt på wrc og men er vel mye ombygging og DYRT rekner eg med da må det vel bygges om med innfestinger og alt, og eg prøver egentli å endre minst mulig så er mulig og bygge std igjen senere vis aktuelt...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

det var ikke en produksjonsfeil. men er laget med 18graders for "passiv sporkorrigering". hvis du ikke vet hva og hvorfor det finnes: Google søk: passive rear steering

rs 500 travers hadde montert ekstra braketter for homogelisering med hull i 9 graders forskyving, men orginale 18 graders bruer i vanelige hull.

95c43809.jpg

webtarrsrs500alternativuq9.jpg

Noen av de raskeste gruppe a sierrane var Eggenberger bilene. de hadde 6graders forskyvning som bla adrenaline. dette var nok ganske nerme den idielle forskyvingen for gode camber og sporingskurver, mens bakre statiske rollcenter ble brukbart.

hvis du ikke vet hva det dreier seg om, kan du lese mere om forskyving av innfestninger for bakstilling og bakre rollcenter forrandringer her: http://www.e30m3proj...enter/index.htm

ikke likt som sierra, men akuratt samme prinsippet. veldig fin side.

 

(ps: cambershims er søppel. )

 

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

Det kræver vel stadig andre bærearme i bag for at udnytte de andre fæste punkter på en rs500.

For man kan vel ikke vride de orginale 9cm ind. Baghjulet kommer også til at stå mærkeligt.

 

"rs 500 travers hadde montert ekstra braketter for homogelisering med hull i 9 graders forskyving, men orginale 18 graders bruer i vanelige hull."

 

ja, jeg skreiv det. det framgår også av bildet.

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...