Jump to content

Diskusjon på 200sx forumet


96mondeo4x4

Recommended Posts

Eneste problemet ES får ut av dette er vel at det ble første, og siste bremsing med BT som kunde. :D Slik sett så bør ES takke 200sxeieren for den baluban han har laget.

 

ser ingen grunn til at ES skal slutte å bremse biler for BT, er jo betalende kunder de som alle andre.

 

Etter å ha sett dette klippet:

http://www.adressa.no/tv/index.jsp?cat=72

foreslår jeg at eier bare lar dette forbigå i stillhet frem for å prøve å skylde på alle andre.

Det er reint idioti det han har drevet med

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ser ingen grunn til at ES skal slutte å bremse biler for BT, er jo betalende kunder de som alle andre.

Regner med at noen i etaten har internett, og har vel snappet opp dette nå, og de håpet nok på mer enn 370hk. Bilen er jo god for en årslønn mer.

ICtrikset kan du dra bare en gang.. Er noe som heter NAF i trondheim som i oslo.

Link to comment
Share on other sites

ser ingen grunn til at ES skal slutte å bremse biler for BT, er jo betalende kunder de som alle andre.

 

Etter å ha sett dette klippet:

http://www.adressa.no/tv/index.jsp?cat=72

foreslår jeg at eier bare lar dette forbigå i stillhet frem for å prøve å skylde på alle andre.

Det er reint idioti det han har drevet med

 

Uff da.. Tror ikke ES Tuning er fælingen her.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så også det klippet, og det viser seg vel at saken har flere sider ja. Det største problemet var vel egentlig ikke om EST er i seng med BT, men det faktum at bilen ikke var i henhold til autosys, og farten ikke i henhold til fartsgrensen. Hvem som bremser bilen synes jeg er irrelevant, alle skjønner at bilen har over de originale 200Hk. Hestekrefteantallet ville komme frem uansett, en eller annen ville tatt på seg bremsing.

Utrolig kjedelig sak for eier iallefall. Tap av bil, forsikring, fengsel, og tollmyndighetene på nakken.

Det viser vel bare at en bør ha sakene på stell, lett for å bli gjeldsslave om en er litt uheldig.

Får håpe det ikke var noen som kom seriøst tilskade under krasjen iallefall.

 

Men litt OT. Må en alltid betale for trimming? Er ikke det en regel med bilens alder? 13 år og eldre eller noe sånt så slipper en?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Men litt OT. Må en alltid betale for trimming? Er ikke det en regel med bilens alder? 13 år og eldre eller noe sånt så slipper en?

 

Hvis bilen er nyere enn 96-97 modell så må du betale effektavgift.

Om du tar inn en 85 sierra fra tyskland i år, så er den ifølge papira 2007 modell og du må betale effektavgift.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;parentid=44781

 

Her står alt om avgiftsberekning.

 

Og eg må jo få legge til at sjølv om alle av oss har nok nokre svin på skogen, så er det på sin plass at han får si straff.

Er nok ein del bilar til folk her inne som ikkje er heilt etter forskriftene og, men denne saka her får vel gjerne folk til å "våkne opp" litt.

 

Er også litt stolt over å tilhøyre "fordgjengen" no, når eg ser på meiningane til folka her inne kontra på foruma til dei andre bilmerka.

Edited by GulenPower
Link to comment
Share on other sites

er nok hva oppsettet maks kan yte som gjelder. slik er reglene.

 

 

 

da er jo ikke orginal cosworth lovlig da, siden du kan stille opp trykket til 1 bar med alt orginalt.. da får du jo litt over 204 hk

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best

Link to comment
Share on other sites

Litt FAKTA!.

Vil poengtere at på de samtlige tidspunkt som ble nevnt på Tv, både politijakten og ulykken, så var det IKKE eieren selv som kjørte bilen, noe som DESSVERRE IKKE KOM FREM på tv!!!.. Så -TENK FØR- dere skriver!

Eier har HELLER ikke blitt informert under etterforskningen eller blitt forespurt om samtykke vedrørende bremsinga av bilen, Noe som kan være meget betenkelig med tanke på at dette er et DYRT bygg og at bilen faktisk har ligget på taket.. :unsure:

Legger også til at boostkontrolleren ikke har vært i bruk under kjøring på gata, men at denne nå har blitt koblet til i forbindelse med effektmålinga!.. :blink:

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Litt FAKTA!.

Vil poengtere at på de samtlige tidspunkt som ble nevnt på Tv, både politijakten og ulykken, så var det IKKE eieren selv som kjørte bilen, noe som DESSVERRE IKKE KOM FREM på tv!!!.. Så -TENK FØR- dere skriver!

Eier har HELLER ikke blitt informert under etterforskningen eller blitt forespurt om samtykke vedrørende bremsinga av bilen, Noe som kan være meget betenkelig med tanke på at dette er et DYRT bygg og at bilen faktisk har ligget på taket.. :unsure:

Legger også til at boostkontrolleren ikke har vært i bruk under kjøring på gata, men at denne nå har blitt koblet til i forbindelse med effektmålinga!.. :blink:

 

 

jada det var IKKE eieren som har kjørt ALLE de gangene poltiet har fått målinger på den, for en sånn bil må man jo låne bort til alle man kjenner...

herregud..

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Litt FAKTA!.

Vil poengtere at på de samtlige tidspunkt som ble nevnt på Tv, både politijakten og ulykken, så var det IKKE eieren selv som kjørte bilen, noe som DESSVERRE IKKE KOM FREM på tv!!!.. Så -TENK FØR- dere skriver!

Eier har HELLER ikke blitt informert under etterforskningen eller blitt forespurt om samtykke vedrørende bremsinga av bilen, Noe som kan være meget betenkelig med tanke på at dette er et DYRT bygg og at bilen faktisk har ligget på taket.. :unsure:

Legger også til at boostkontrolleren ikke har vært i bruk under kjøring på gata, men at denne nå har blitt koblet til i forbindelse med effektmålinga!.. :blink:

 

 

aaah... DET forklarer jo ALT!! Dersom DU forteller BT, Politi osv.dette, henlegger de sikkert saken med en gang.

*edit* pluss at han får sikkert igjen alt på forsikringa, inklusive utgifter på trimminga.

Edited by 96mondeo4x4

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Litt FAKTA!.

Vil poengtere at på de samtlige tidspunkt som ble nevnt på Tv, både politijakten og ulykken, så var det IKKE eieren selv som kjørte bilen, noe som DESSVERRE IKKE KOM FREM på tv!!!.. Så -TENK FØR- dere skriver!

Eier har HELLER ikke blitt informert under etterforskningen eller blitt forespurt om samtykke vedrørende bremsinga av bilen, Noe som kan være meget betenkelig med tanke på at dette er et DYRT bygg og at bilen faktisk har ligget på taket.. :unsure:

Legger også til at boostkontrolleren ikke har vært i bruk under kjøring på gata, men at denne nå har blitt koblet til i forbindelse med effektmålinga!.. :blink:

 

Jaja, da slipper han vel å miste lappen og snekre paller da, men han har vel trimmet bilen uten å få det godkjent eller?

Han har vel heller ikke betalt avgiften for de ekstra kreftene han har trimmet opp til? Ser på det som lite sannsynlig at alt som er gjort ikke gir litt ekstra pepper. Så helt uskyldig er han vel uansett ikke.

En kan diskutere mye om BT og EST sin rolle her, men BT gjør strengt tatt bare jobben sin, litt ekstra grundig i dette tilfellet, men det er sånn en må ta med i regnestykket. EST har også bare gjort en jobb her, kjedelig for eier av bil, men bremsepapirer ville nok BT fått uansett.

Jeg tar iallefall denne saken til etteretning, og kommer til å være litt mer obs på det jeg gjør med bil i fremtiden. Har ikke lyst å havne i samme situasjon.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Litt FAKTA!.

Vil poengtere at på de samtlige tidspunkt som ble nevnt på Tv, både politijakten og ulykken, så var det IKKE eieren selv som kjørte bilen, noe som DESSVERRE IKKE KOM FREM på tv!!!.. Så -TENK FØR- dere skriver!

 

Bilen var kjent av politiet fra tidligere sa de.... kun fordi bilen lånes bort??? neppe.......

 

Forstod jeg tv klippet riktig har bilen blitt målt til 130km/t i en 30 og 50 sone tidligere men klart og stikke av.. Og at farten når bilen kjørte ut er beregnet til rundt 130km/t også dette i en 50 sone!!!

 

Ikke kom her å prøv å unnskylde bileier, er han så forbanna dum å låner vekk bilen til folk som kjører som fullstendige idioter er det bare til pass for eieren!!! 30 soner brukes spesielt der hvor det er mye barn i veien, feks ved skoler, byggefelt og gangfelt.. 50 brukes hvis det er dårlig vei,dårlig sikt eller mange av/på kjøringer, i byer osv.. man er passe dum når man grisekjører slike steder...

 

Og det er jo bilføreren som må betale boten for råkjøringen og sitte i fengsel. Eieren "slipper jo unna" med en regning fra tollvesenet, og muligens en tvist med forsikringsselskapet sitt..

 

Litt FAKTA!.

Eier har HELLER ikke blitt informert under etterforskningen eller blitt forespurt om samtykke vedrørende bremsinga av bilen, Noe som kan være meget betenkelig med tanke på at dette er et DYRT bygg og at bilen faktisk har ligget på taket.. :unsure:

Legger også til at boostkontrolleren ikke har vært i bruk under kjøring på gata, men at denne nå har blitt koblet til i forbindelse med effektmålinga!..

 

Blir bilen beslaglagt av politiet/biltilsynet for en teknisk kontroll etter en ulykke (brukes ofte i dødsulykker og uforklarlige ulykker uten vitner) har ikke eier noe med hva biltilsynet gjør og ikke gjør. De gjør det de må for å fastslå ulykkesårsaker..

Litt spesielt at de bremser bilen, men det er jo for å fastslå hvor mye bilen virkelig er trimmet, og samtidig kunne dokumentere hva riktig bot/straff (hk avgift) for bileier er..

Link to comment
Share on other sites

Litt FAKTA!.

Vil poengtere at på de samtlige tidspunkt som ble nevnt på Tv, både politijakten og ulykken, så var det IKKE eieren selv som kjørte bilen, noe som DESSVERRE IKKE KOM FREM på tv!!!.. Så -TENK FØR- dere skriver!

Eier har HELLER ikke blitt informert under etterforskningen eller blitt forespurt om samtykke vedrørende bremsinga av bilen, Noe som kan være meget betenkelig med tanke på at dette er et DYRT bygg og at bilen faktisk har ligget på taket.. :unsure:

Legger også til at boostkontrolleren ikke har vært i bruk under kjøring på gata, men at denne nå har blitt koblet til i forbindelse med effektmålinga!.. :blink:

Synes nesten det at det ikke var eieren som kjørte, som du så fint poengterer gjør saken enda verre for bilens eier jeg. Tross alt, jeg nekter å tro att ikke eier i det han lånte bort bilen sin var klar over at han som lånte den kom til å kjøre slik med den bilen.. Det finnes nok av personer som alltid kjører gris uansett type bil og effekt, selv om jeg da ikke skal påstå de innblandede i denne saken alltid gjør det så vil det uansett være en naturlig anntagelse att dette ikke var første gangen, og at dette mest sannsynelig heller ikke var værste trafikk overskridelsen.

Hvordan skal en også kunne bevise at boostkontrollen ikke er benyttet under gate kjøring. Det er jo helt umulig å påstå, og da må en nesten annta at den er blitt benyttet. Blir omtrent som å si at håndbrekk ikke ble benyttet sist gang jeg snurret med fremmhjulstrekker på vinteren det. Tror ikke noen ville gått på den heller!

 

Her får eier som fortjent, og alle innstanser som er med i denne saken gir økt fokus, publisitet og oppmerksomhet til denne saken av den enkle grund att de er klar over at det finnes mange biler som denne og også værre. De ønsker å skremme og statere ett eksempel slik at folk forstår hvor alvårlig slik er. Og dette er veldig bra!

 

Håper alle som hører om saken og konsekvensen for eier tenkter nøye gjenneom hvordan det hadde påvirket deres hverdag om de mistet sertifikatet, måtte inn å sone en dom i fengsel, mistet en bil til en halv mill og må betale 300 000kr i avgifter. Ikke veldig artig å skylle staten 300 000 når en i tilegg høyes sannsynelig har lån på bilen som da er vrak å betale.

Link to comment
Share on other sites

angående det jeg nevnte om hva hk som gjelder så fikk jeg bekreftet i dag bt at det er hva oppsett maks kan yte som gjelder. men resten av bilen måtte stå i stil til effekten som bremser og understell som også måtte dokumenteres av produsent.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

Regelen er at man må UANSETT ALDRI klare og blande inn politi, biltilsyn i noe som helst!

Her var jo han som kjørte bilen uheldig og hadde motorsykkel snuten etter seg.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes justeringer om det ikke står TurboXS eller Greddy på det.

 

Orginal Escort Cosworth som lader 1.3 bar i noen sekunder, lovlig eller ikke?

Litt av poenget er vel att alt må godkjennes av endringer som en har gjort selv. Å så lenge deler er byttet så måler en effekten i forhold til hvor mye systemet kan prestere. Derrimot på biler som er typegodkjente av produsent så måler en med produsentens justeringer da de har typegodkjent det med hva som da er best for motoren. Om den kan skus opp turbo trykket på har ikke noe å si da så lenge alt er orginalt. Er derrimot deler uorginale har en ikke en typegokjenning å forholde seg til! Anntagelser må da settes

Link to comment
Share on other sites

For ei stund siden var det et program om en fyr fra Malvik som hadde bygd opp en hielvetes Mercedes. Tror det gikk på Nrk. De var med han på BT til godkjenning og alt. Han ga klar beskjed om at han hadde to oppsett, et moderat oppsett til vei (typisk tett oppunder 300 hester) samt et baneoppsett i overkant av 600. Dette hadde ikke BT noen problemer med å svelge. I TRONDHEIM... Har skumlest litt i kjøretøyforskriften ang dette og jeg finner ikke noe spesifikt om max effekt eller whatsoever.

 

Vil bare legge til at jeg mener eier av bilen har driti seg ut. Punktum.

Svelg kamelene, innrøm det og bli heller ferdig med det.

Har man blodtrimmet en bil, ikke godkjent dette, grisekjørt (selv om det ikke var han selv som satt bak rattet denne gangen har jeg tilgode å se en 200sx i byen som kjører "pent") og blitt tatt for dette har han dessverre ingen andre enn seg selv å skylde på.

 

EST har etter min mening forholdt seg profesjonelt til dette, ferdig med saken.

 

Ser nå også at det var en 94 modell.. Jeez...

Godkjenning av bilen (den hadde tydeligvis uptodate bremser og understell) hadde mest sannsynlig bare vært en formalitet, han hadde sluppet å betale HK-avgift fordi den er registrert før 1.1.96.

 

Hvis den ikke er bruktimportert og registrert i norge etter 96 såklart.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...