Jump to content

Vinge bil


Dorfern

Recommended Posts

Tror nok du tar feil når du påstår at det ikke finnes lettere karosseri med tynnere plater fra Ford Motorsport!

Jeg har selv hatt et nytt karosseri fra Ford Motorsport,uten takluke,og det var med tynnere plater,og vekta var ca 100 kilo lettere enn et "vanlig" motorsport karosseri.Rolf Klypen har dette karosseriet nå,og etter hva jeg har hørt så er den bygget opp med en v8 motor.Skal brukes i Gatebil Extreme.

 

denna sikkert?

DSC00060.jpg

 

DSC00058.jpg

Link to comment
Share on other sites

Suppe av en diskusjon..

 

Selv vet jeg jeg har sett en gammal annonse i pdf. format på nettet for noen år siden, hvor det leste at en kunne bestille Mk1 RS Cosworther etter ønsket specs. etter de opprinnelige planlagte var trilla ut i 87'. Etterspørselen var stor og Ford hadde plenty karosseri liggende, samt "innmat" til bilene som også ble spedd ut på de første Sedan utgavene.. Av de senere Mk1 utgavene var alt avhengig av kjøper angående "ekstarutstyr", som da gikk i takluke/sentrallås/el.ruter.. Det leste OGSÅ noe angående tynnere plater i det jeg leste (uten å måtte tråkke på tær her). Dette var en kopi av en gammal annonse fra Ford, har prøvd å lete tak i den igjen uten hell bare for å slå ro i leiren..

Edited by Akselander

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

Suppe av en diskusjon..

 

Selv vet jeg jeg har sett en gammal annonse i pdf. format på nettet for noen år siden, hvor det leste at en kunne bestille Mk1 RS Cosworther etter ønsket specs. etter de opprinnelige planlagte var trilla ut i 87'. Etterspørselen var stor og Ford hadde plenty karosseri liggende, samt "innmat" til bilene som også ble spedd ut på de første Sedan utgavene.. Av de senere Mk1 utgavene var alt avhengig av kjøper angående "ekstarutstyr", som da gikk i takluke/sentrallås/el.ruter.. Det leste OGSÅ noe angående tynnere plater i det jeg leste (uten å måtte tråkke på tær her). Dette var en kopi av en gammal annonse fra Ford, har prøvd å lete tak i den igjen uten hell bare for å slå ro i leiren..

 

http://forums.autosport.com/index.php?showtopic=117622&hl=oakfields&st=280- sjekk post 291- er det denne annonsen du tenkte på ?

Signatur fjernet grunnet størrelse. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.

Link to comment
Share on other sites

Eg tar sikkert feil, det hender stadig.. Grunnen til at eg påsto at du ikkje fikk tynnere plater er at eg snakka med ein godt voksen kar i UK i 2004,

han hadde vært i "Ford motorsport gamet" i mange år å hadde blant annet 2 RS200 han hadde kjøpt nye..

Den eine var ein ekte gruppe B rallybil med navnet hans gravert inn i orginal stolene, å bilen var bygd til han!

Er rimelig sikker på at det var veldig få menesker som hadde såpass god kontakt med Ford motorsport at de går ut og inn å får spesial bestilt ein ny RS200 Evo?

 

I samme hall var det jo "selvølgelig" ett nytt 909 sierra karosseri som vi saumfarte etter rariteter for å spotte forskjeller..

Det er klart eg stoler på han når han sier at 909 kaross ikkje kom med tynnere plater?? Det hadde sikkert dere andre også gjort!

 

Treffer eg han igjen skal eg klage på feilaktig informasjon! :P

 

At ett motorsport karosseri er lettere enn vanlig har vell med div braketter og mangel på asfalt matter å gjøre??

 

 

Men det har vell sklidd nok ut her sikkert.?

Har ein Cosworth uten takluke automatisk motorsport karosseri?? NEI! :lol:

 

 

At det i 2011 er heilt inni gamperæva sjeft med Vingebil uten takluke driter eg i, å eg driter no jææækli!! :lol:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Hehe, om han ikke har ombestemt seg så er vel det allerede i boks med salg :rolleyes:

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lightweight.. tynnere plater da eller? :whistling:

 

One of a batch of 'lightweight' shells specially built at Karmann in 1989, with many of the brackets and studs normally found on the road shells omitted. No sunroof and no underbody protection. Unused in primer with doors and tailgate. £5000

  • Like 1

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Jeg var å henta meg en 3 dørs her om dagen, 86 2.0L uten takluke, komplett kjørbar bil.

 

På vekta på Stav utafor Trondheim veide vi den, å den veier faktisk bare 950KG.

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Rolf Klypen påstår det er tynnere plater i noen av Motorsportkarosseriene.Han kan vel "litt" om vingebilens historie vil jeg tro?

Absolutt.. Tviler ikkje på kunnskapen hans om disse bilene..

 

Eg har hvertfall "kjent" på platene på slike karosser kontra vanlige å eg fikk aldri den veng, hengekøye feelingen på disse Karmann karossene..

Eg er platearbeider, å er over snittet interessert i disse bilene , å ikkje minst historien sjøl..

 

Å eg har laga egne press verktøy for å lage diverse stålprofiler.. slapp av folkens, eg prøver febrilsk å ikkje drive å skryte om ting eg i utgangspunktet ikkje er så voldsomt stolt av..

Men erfaringen min sier at det er bortimot umulig å bruke annen type stålplater (les tynnere) i ett pressverktøy som er laget for ein gitt platetykkelse. Dette er så nøye utberegna at eg orker ikkje å gå i dybden..

 

Tenk på linja bortover heile sida på Sierraen, å bretter rundt dørblad, takrenner, ruterammer, alt av knekker/bøyger osv.. Alt hadde blitt heilt feil pga strekkfastheten på ei tynnere plate hadde reagert feil på behandlingen i det samme verktøyet!

 

Er rimelig sikker på at Ford ikkje laget opp egne pressverktøy for å lage tynnere plate karosser i ett lite opplag!

Men for enkelhetens skyld/ å sparing av tid og vekt så er det ganske logisk at de presset opp Karmann karossene fort å gæli uten det ekstra arbeidet som eg regner med er gjort med menneske hender: sveise på alle disse brakettene og sprøyte på understellsmassa å legge på støydemping osv..

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Hva er det så som er så grisegromt med tynnere plater i et 3dørs karosseri???

 

Med tidenes viskelærkonstruksjon , ville det være det siste jeg jaktet vekt på.

Må jo ha full gruppe A spec , skal den unngå å bølge seg etter veien! :shutup:

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det så som er så grisegromt med tynnere plater i et 3dørs karosseri???

 

Med tidenes viskelærkonstruksjon , ville det være det siste jeg jaktet vekt på.

Må jo ha full gruppe A spec , skal den unngå å bølge seg etter veien! :shutup:

 

enig.

 

Ville mye heller spart på vekta med og byttet til karbon deler.

Link to comment
Share on other sites

Det fantes et motorsport kit med lengre vanger til gulvet i sierra. Det sammen med bur og sømsveis duger nok helt fint om platen er litt tynnere.

 

Hvis du ser i motorsportboka , så ser du at det er mere som trengs.

 

Hvis jeg skulle ha bygd vingebil , ville jeg ha kappet opp en Froskescorpio , og brukt forsterkingene i fra denne.

Self. hvis ikke 909 satsen finnes lengere.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Det fantes et motorsport kit med lengre vanger til gulvet i sierra. Det sammen med bur og sømsveis duger nok helt fint om platen er litt tynnere.

Merkur xr4ti har disse vangene. Bare å kjøpe en å sette inn enkle sideruter bak :lol:

Link to comment
Share on other sites

Absolutt.. Tviler ikkje på kunnskapen hans om disse bilene..

 

Eg har hvertfall "kjent" på platene på slike karosser kontra vanlige å eg fikk aldri den veng, hengekøye feelingen på disse Karmann karossene..

Eg er platearbeider, å er over snittet interessert i disse bilene , å ikkje minst historien sjøl..

 

Å eg har laga egne press verktøy for å lage diverse stålprofiler.. slapp av folkens, eg prøver febrilsk å ikkje drive å skryte om ting eg i utgangspunktet ikkje er så voldsomt stolt av..

Men erfaringen min sier at det er bortimot umulig å bruke annen type stålplater (les tynnere) i ett pressverktøy som er laget for ein gitt platetykkelse. Dette er så nøye utberegna at eg orker ikkje å gå i dybden..

 

Tenk på linja bortover heile sida på Sierraen, å bretter rundt dørblad, takrenner, ruterammer, alt av knekker/bøyger osv.. Alt hadde blitt heilt feil pga strekkfastheten på ei tynnere plate hadde reagert feil på behandlingen i det samme verktøyet!

 

Er rimelig sikker på at Ford ikkje laget opp egne pressverktøy for å lage tynnere plate karosser i ett lite opplag!

Men for enkelhetens skyld/ å sparing av tid og vekt så er det ganske logisk at de presset opp Karmann karossene fort å gæli uten det ekstra arbeidet som eg regner med er gjort med menneske hender: sveise på alle disse brakettene og sprøyte på understellsmassa å legge på støydemping osv..

Du har så rett Tommen. Ved å benytte tynnere plater ville i verste fall presse verktøyet blitt ett klippe verktøy i stede. Samt att vinkelen på alle plate knekkene ville blitt feil pga lysåpningen i presse verktøet er tilpasset plate tykkelsen. Lysåpningen i ett presseverktøy for karosseriplater vil jeg tro maks kan være rundt 0,05mm.

Edited by kimsa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Veit JP Cars i Nederland har to nye vingebil-karosserier stående, et vanlig og et motorsport. Nå er det ikke mange bilder av de på nettsida hans men ser at det ene karosseriet mangler tauekrok foran, så det er sikkert motorsport-utgaven.

 

Nå er vel tauekroken det siste jeg ville fjerna på en Cosworth, så hvor gromt det er spørs vel :P

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...