Jump to content

EU godkjenning med mongoose anlegg


Ghost00

Recommended Posts

Om man ser bort fra det faktum at dette eksosanlegget ikke har katalysator så er under 0,5 i CO ingen umlighet å oppnå på en "orginal" cosworthmotor uten katalysator.

Enkelte verksteder gir feil bare pga det faktumet at du mangler katalysator, og da nytter det ikke.

Min som har 87 mod karosseri, og maks lovlig CO opp til 2,5% hadde sist kontroll 0,2 i CO om jeg husker rett. Jeg justerte AFR til det magreste den gikk pent på, som var oppimot 15:1 en plass.

3,5 ikke 2,5 før 86 tror jeg det var så er det 4,5

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mulig det er huskeleif ja. Er vel 8 år siden sist jeg selv utførte en PKK, så noe er nok i glemmeboka. Poenget var uansett at CO var lavere enn kravet for en 90 mod. Det var ikke engang spesielt vanskelig å justere den til det.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Mye rare regler ja, men det er jo masse av dette, som ikke er gjeldene på en eu kontr. Står jo ikke at vi skal sjekke om luftfilteret er org osv. Hva biltilsynet gjør på ute kontr, er en annen sak selvsagt.

Det kan jeg for lite om til å være påståelig, men antar at de som utfører EU kontroller er pliktig til å skrive mangellapp / rapportere om ulovlige ombygginger og definisjonen av dette er omfattende. Montering av hengerfeste er vel ett eks?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg for lite om til å være påståelig, men antar at de som utfører EU kontroller er pliktig til å skrive mangellapp / rapportere om ulovlige ombygginger og definisjonen av dette er omfattende. Montering av hengerfeste er vel ett eks?

når blei det noe som skulle skrives opp? mulig vis bilen ikke har noe i vognkort om hengervekt, men skjønner ikke helt hva du mener her.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg for lite om til å være påståelig, men antar at de som utfører EU kontroller er pliktig til å skrive mangellapp / rapportere om ulovlige ombygginger og definisjonen av dette er omfattende. Montering av hengerfeste er vel ett eks?

 

Et tilhengerfeste, er ikke noe, som blir ført inn i vognkort ved ettermontering. Det er ikke noen regel ang eu kontrol, som sier at du må sjekke om det er brukt org hengerfeste. Er det byttet motor, så blir det selvsagt en annen ting, den skal jo stemme med vognkort

Link to comment
Share on other sites

er det bare å ha på E85 på en hvilken som helst motor uten at det er noe problem? kun for å få ned CO?

til en viss mengde ja. Litt forskjellig fra bil til bil. Da raser Co ned. Blir det for mye E85, så blir AF feil og problemene kommer.

 

min ville ikke gå på E85.

Men når folk snakker om pkk og E85 er det snakk om å fylle 50/50 eller rent E85 på tanken?

Med ren E85, så går ikke bilen som vanligvis går på 95/98/99 oktan. Men du kan blande ut og prøve deg fram da det varierer hva hver enkelt motor klarer.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hehe ja 10,8.....

Den går på grønndyser.. Skal ha en full service på bilen å bytte alt i tenningsanlegget.. Burde hjelpe litt det og.

Veit ikke hvor mye en cat kan hjelpe jeg??

Er nok ikke bare tennings systemet.Katalysator vil hjelpe ca 0.2%.Bilen min har 0.5-0.6 uten katalysator,med katalysator 0.4-0.5 tror jeg det var.

Link to comment
Share on other sites

Trenger nok en grei mengde justering også når du har så mye for høy Co :)

Kontroll av bensintrykk og justering av co-skru, i tillegg til dette du nevner vil nok gjøre et stort utslag :)

Og viss du fortsatt har problemer er innblanding av E85 løsningen :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

CO på 10,8 tilsvarer en AFR på nesten 10,5:1. Noe som er mer drivstoff enn det som er bra. Klarer du å få den til å gå rent med AFR rundt 14,5-14,7 så er CO straks under 0,5 selv uten kat.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...