Jump to content

Kjøpsråd Scorpio?


radovan

Recommended Posts

Ja, har høyrt at 2,3 i Scorpio er basert på 2,0 som igjen er same motoren som sat i tidlegare Sierra/Scorpio. Men det er jo klart det er to ulike 2,0 doch. Det har eg ikkje tenkt på. Er 8V og 16V 2,0 heilt ulike konstruksjonar og er 2,3 basert på 2,0 16V?

 

Sierra 2,3 har eg hatt i Granada, så den veit eg er ein V6 Kølnmotor. :)

 

Eg rotar det til ved å ikkje presisere om det er den ein eller andre Scorpiotypen eg snakkar om.

Litt info om du ikke har:

http://www.sehlin.com/bildata/ford/

http://www.fordscorpio.co.uk/servicingguide.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Scorpio

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt scorpio stv med dohc 8v og manuell kasse. Meget god bil å kjøre og helt latterlig billig i drift. Brukte 0,7 på blandet/bykjøring og ca 0,5 på langkjøring med oppakning og fire voksne i bilen. Bare så synd den var helt opprusta.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Motorkonstruksjon...:

 

To liter'n i sierra har en 8V topp. Denne er som du sier ganske seig, og svært lite spennende å kjøre. Selv har jeg slik motor i min sierra og synes den er veldig behagelig.

 

2,0 16V'n i scorpio, og escort RS2000 mk5/mk6 er bygget på den samme blokka. I scorpio'n så er blokka med innhold identisk, mens i escorten er det noen småforskjelder som f.eks annen plassering på peilepinne etc.. Toppen er jo noe anderledes med dobbelt så mange ventiler, men man ser tydelig slektskapet til 8V toppen.

 

2,3'n er bygget på samme blokka den og, men har både lengre slag og større borring. Denne har også balanseaksler i bunn av motor, så det er noen forskjelder der. Alikevel er ikke denne motoren mere ulik den opprinnelige dohc 8V'n enn at toppen passer rett på, og bunnpanna fra sierra kan monteres på med enkle modifikasjoner i bunnen på blokka.

 

Den eldre 2,0 ohc motoren er en helt annen konstruksjon, og har ingenting felles med dennne motorserien.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Finnannonse Her er ein som kjem ganske nær det eg vil ha, men det er mykje rust ute og går. I det heile synest eg det er typisk for mange av desse bilane, dessverre. :(

Scorpio 2.3 aut -98

Gammal moro - Consul 2.0 -72, Consul 2.0 -73, Taunus stv 1.6 -74 Granada 2.0 -76, Granada 2.3 -77, Granada 2.3 -79, Mondeo 1.8Td -99
Støttekontakt for papsens Granada 2.3 -81

Link to comment
Share on other sites

Hva med denna?

2,5TD stv

Den der er midt i senter i blinken (kunne jo vore ein blå -98 :lol: ) men Sandnes er jo så grusomt langt borte.

Inntil vidare har eg god tid og ventar heller til ein slik goding dukkar opp i overkomeleg avstand.

 

Vurderer og andre bilmodellar, men det er søren meg ikkje mange som har den kombinasjonen av pris, plass og må ha-faktor.

Scorpio 2.3 aut -98

Gammal moro - Consul 2.0 -72, Consul 2.0 -73, Taunus stv 1.6 -74 Granada 2.0 -76, Granada 2.3 -77, Granada 2.3 -79, Mondeo 1.8Td -99
Støttekontakt for papsens Granada 2.3 -81

Link to comment
Share on other sites

Den der frista gitt.... hadde eg enda hatt 25.000 til overs nå så hadde eg vært på tur til Sandnes nå... Har kikka litt etter frosk med diesel, og 2.9`n er jo avgått med døden.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kjører/har kjørt en frosk 2.0 16v i to og et halvt år nå. Største ulempen med den bilen er motoren, den har ikke nok bunndrag for å dra en så tung bil. Den må opp på 4krpm før den legger seg i selen. Nå har jeg ganske nettopp henta meg en cossiefrosk. På ca. normal/halvrask kjøring fra Nesna til Trondheim med litt forbikjøringer og et par turer opp i kvalifisere-til-fengsel-hastighet brukte den etter kjørecomputern 0.98l på mila. BOB-motoren med tomatkasse er en skikkelig fin familie-på-tur-bil. I 100km/t etter metret ligger den på rundt 2500rpm og oppleves tålig sterk der. Momentet peaker på litt over 4krpm og det merkes. Fra 4krpm legger den seg godt i selen, men i den store tunge bilen merkes akselerasjonen lite. Du må nesten se på metret for å se at det faktisk akselererer tålig greit. jeg vil påstå at 2,3 og 2,9-litern er de fornuftige valgene til frosken, 2-litern blir masete å kjøre, den motoren hadde nok sikkert vært flott i en Sierra :)

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Cossiefrosken min er oppgitt til 1695 uten fører, 2-litern min er oppgitt til 1520 uten fører. På vekta fant jeg ut at 2-litern veier 1660kg pluss drivstoff med meg i bilen.

Edited by Leo

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva med denna?

2,5TD stv

Var i stavanger å hentet denne i gårkveld, ser bra ut. Opplakkert for 4 år siden, fin farge som kler bilen(Mørk grønn, nesten svart), lite synlig rust, men finnes litt krokan i kanalkanter som bør stoppes på sikt. God å kjøre, trekker godt(for en 116 hk diesel), dieselforbruket er tilsynelatende hyggelig.

Litt slarkete girspak, en ulyd inni rattet, og en klunking/slag i bakstilling(hovedforing?) innimellom ved giring.

Ellers litt svake bremser. Den største mangelen var vel mangel på hengerfeste.

Alt i alt virker det som ett bra eksemplar som kan gå noen år uten problemer.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må innrømme at det ikkje vart Frosk på meg denne gongen. Det var ingen i mitt nærområde, heilt enkelt. Derfor vart det ein Sitron CX på meg. Eg likar rare bilar. :)

Men eg kan godt vurdere å bytte den i ein Frosk om nokon er interessert. ;)


Var i stavanger å hentet denne i gårkveld, ser bra ut. Opplakkert for 4 år siden, fin farge som kler bilen(Mørk grønn, nesten svart), lite synlig rust, men finnes litt krokan i kanalkanter som bør stoppes på sikt. God å kjøre, trekker godt(for en 116 hk diesel), dieselforbruket er tilsynelatende hyggelig.

Litt slarkete girspak, en ulyd inni rattet, og en klunking/slag i bakstilling(hovedforing?) innimellom ved giring.
Ellers litt svake bremser. Den største mangelen var vel mangel på hengerfeste.
Alt i alt virker det som ett bra eksemplar som kan gå noen år uten problemer.

Gratulerer, det ser ut som ein fin bil!  B)

Scorpio 2.3 aut -98

Gammal moro - Consul 2.0 -72, Consul 2.0 -73, Taunus stv 1.6 -74 Granada 2.0 -76, Granada 2.3 -77, Granada 2.3 -79, Mondeo 1.8Td -99
Støttekontakt for papsens Granada 2.3 -81

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet til dyser fra Opel Vectra i min 24V og fikk forbruk på 0,8 på mila ved landeveiskjøring, samt mye bedre gassrespons. Før dysebytte brukte jeg sjeldent under 1,1 på mila ved landeveiskjøring. Har BOB-kammer som forhåpentligvis skal monteres når ny bil er innkjøpt og motor flyttet over, og da kan det jo bli litt ekstra moro. :)

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er det nokon som har kjennskap til 2,9 Cosworth?

Scorpio 2.3 aut -98

Gammal moro - Consul 2.0 -72, Consul 2.0 -73, Taunus stv 1.6 -74 Granada 2.0 -76, Granada 2.3 -77, Granada 2.3 -79, Mondeo 1.8Td -99
Støttekontakt for papsens Granada 2.3 -81

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...