Jump to content

Poleringsmaskin - hva anbefales?


Focusere

Recommended Posts

For 4-5 år siden kjøpte jeg en polermaskin hos Biltema:

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Polermaskin/Polermaskin-PM-240-2000023995/

 

Forsøkte på en skjerm til å begynne med, men ble ikke fornøyd med resultatet. Det ble avtegnet sirkler på skjermen etter polermaskina. Derfor gikk jeg tilbake til å bruke håndpolering på resten av bilen. Og det har jeg gjort både før og etter at jeg prøvde denne maskina fra Biltema.

 

Mulig jeg brukte den galt, hva vet jeg. 

 

Ønsker tips om en rimelig og grei polermaskin igjen, og gjerne tips til HVORDAN polere riktig. 

 

Bruker å polere bilen en gang på våren og en på høsten. 

 

Har til nå brukt Hagmans Glans Wax til polering i mange år og er svært godt fornøyd med den. 

 

Link to comment
Share on other sites

Er vel neppe polermaskinens feil at det blir sirkelriper men heller det du polerer med. En sirkulær bevegelser er lik om det et Biltema eller noen andre sitt produkt. Skitt i lakken, skitt i "ulla", feil teknikk eller rett og slett poleringsmiddel som ikke er egnet.

Det finnes mange typer maskiner men jeg er ingen ekspert på dette. Selv har jeg et "tohodet troll" og er fornøyd med det. Mindre roterende polérhoder og enklere å komme til og jeg tror disse gir mindre "poléroser" enn de med store polérhoder.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å høre med disse:

 

http://bilnerden.no

 

De har VELDIG god greie på dette, svarer fort på mail, og er generelt hjelpsomme :)

Jeg kjøpte maskin og poleringsmidler og det jeg trengte der.

Her er den jeg kjøpte:

 

http://bilnerden.no/kestrel-deltalyo-das-6-pro-oscillerende

 

Produktene funker veldig bra!

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jada, lakken er fin. Bilen er 6 år gammel. 

 

Da får jeg vel gå for en oscillerende maskin. 

 

Hvor lenge synes dere effekten av en runde med polering varer eller bør vare? 3, 6 mnd? 

 

Selv har jeg som regel brukt å polere mine biler 2 ganger i året, og har ofte fått høre at bilen ser så ren og blank ut, selv om den er møkkete/støvete. Glansen i lakken bevares vel kanskje selv om poleringseffekten har sluttet å virke? 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Meguiars G220 maskin i en del år nå, er langt i fra noe proff så den har vært grei til mitt bruk.

Prøvd litt diverse produkter, synes ikke den glatte fine effekten etter polering varer spesielt lenge, men som Focusere skriver så får jeg også stadig høre hvor blank den er så noe effekt har det vel kanskje.  Selv om bruksbilen går 80-100 mil i uka.

Polerte en Evo i våres, da var den skikkelig ille, den blir nesten ikke brukt, og har blitt vasket etter hver gang den har blitt brukt i sommer.  Men gikk over den igjen nå for en måned siden for da var den glatte effekten borte igjen...

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge polishen varer kommer jo ann på hvor ofte du vasker og med hvilke midler.

 

Selvfølgelig, med sterk såpe eller avfetting så holder det jo ikke lenge...  Vet ikke hva andre bruker, men jeg holder meg til bøtte, vaskevott og såpe fra Meguiars på bruksbilen.

Evoen som fikk runde med clay, så en runde med Meguiars ultra cut compound 105, så Meguiars, polish 205 og Meguiars gul voks til slutt har kun vært spylt med kaldt vann etter hver kjøretur.  Ganske blank da...

 

 

2015-09-10%2013.42.28_zpsn0m86qse.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har en roterende maskin, og en oscillerende (Krauss DA 6) 

Den roterende bruker jeg bare til grovpolering der biler er kraftig ripet, og da kjører jeg over med den oscillerende etterpå for å ta bort kjørespor.

 

Er bilen bare "normalt" matt, vaskeriper etc holder det vanligvis med den oscillerende, f.eks med Scholl S17.

Evt 2 runder, med Scholl S03 først og S17/S30 etterpå.

 

Etter at jeg har fått bilene mine blanke, holder det vanligvis med en kjapp runde med mildt poleringsmiddel Scholl S30 f.eks) på Krauss'en vår og høst. 

 

Her er ett bilde av Cougaren min før/etter en runde med S03 på oscillerende (Permashine hadde ikke hjulpet så mye  :lol: )

 

Permashine_zpszitvqndg.jpg

Edited by Jarl
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den proffserien av 3M, men var ikke fornøyd i det hele tatt. Men, så gikk jeg over til oscillerende maskin.....

Steike for en forandring.

 

SÅ. Min erfaring er at noen produkter liker roterende og andre oscillerende, men roterende øker sjansen for å skade lakken betydelig.

Edited by Slåstad RS
  • Like 1

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Er som det blir nevnt her, flere faktorer som avgjør. Noen produkter er veldig temp avhengig, valg av pads er alfa omega, press/jobbing av produktet, en god/sterk maskin og ikke minst hvor ren lakken er før man begynner, + mange andre faktorer. Alle har som regel hver sin favoritt og måte.

 

Tok en VW Touran for en del år siden, der eieren vurderte å hel-lakkere bilen pga tidligere eiers vasking i børstevask jevnlig over flere år. Lakken var hard som fy, og med DA maskinene den gangen, var jeg sjanseløs. Etter 20 timer med Hitachi'en (roterende) var grovjobben gjort, og DA maskina kunne stå for siste finish istedet. 

 

Har selv brukt roterende maskin, Lake Country CCS pads + ull og 3M pads, og Menzerna produkter for korrigering i 10 år. LSP har variert litt, men Duragloss produktene har vært i bruk siden jeg begynte med denna basillen.

 

VW Touran som eier vurderte hellakkering på (hele bilen så slik ut);

P3271505.jpg

 

P3271506.jpg

 

P3271507.jpg

 

Underveis:

P3271509.jpg

 

P3271511.jpg

 

Ferdig bil:

touran004.jpg

 

touran001.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tok en C-max for ei stund siden, den hadde barna til eier ripet opp og mye maskinvask.

Den tok jeg med DA maskin og meguiars m105

Og en runde med m80. Funket fint det.

 

FB_IMG_1453412487328_zps3kpikrhr.jpg

 

FB_IMG_1453412635600_zpsy8pmzghb.jpg

 

FB_IMG_1453412613984_zpsbmr36wkk.jpg

 

FB_IMG_1453412620918_zpszjqh9umu.jpg

  • Like 4

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser det er en "utdødd" tråd dette men.. i stedet for å stille spørsmål jeg har erfart svaret på selv, så tar jeg det her.

 

Poenget med polermaskiner er intet annet enn økonomisk vinning av et helt unødvendig produkt. Greit for såkalte bilpleiefirmaer riktignok, selv om bransjen i seg selv er like unødvendig som produktet.

 

Kort sagt, håndpolering gir ALLTID det beste resultatet, både på enkleste og rimeligste vis.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er en "utdødd" tråd dette men.. i stedet for å stille spørsmål jeg har erfart svaret på selv, så tar jeg det her.

 

Poenget med polermaskiner er intet annet enn økonomisk vinning av et helt unødvendig produkt. Greit for såkalte bilpleiefirmaer riktignok, selv om bransjen i seg selv er like unødvendig som produktet.

 

Kort sagt, håndpolering gir ALLTID det beste resultatet, både på enkleste og rimeligste vis.

Jeg er veldig uenig i det du sier der. Jeg har håndpolert bilene mine tidligere. Kjøpte maskin i fjor og det er natt og dag! Poenget er jo at du skal ha runde bevegelser og press på maskinen, spesielt ved rubbing. Har du presset du skal ha og den runde bevegelsen du også skal ha når du tar det for hånd, blir du helt utslitt!

En maskin gjør dette MYE mer presist og mye kjappere enn for hånd! Du er ikke i nærheten av å holde samme tempo for hånd som med maskin!

Har nettopp tatt hele Sierraen med maskin og maskin funker!

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Ser det er en "utdødd" tråd dette men.. i stedet for å stille spørsmål jeg har erfart svaret på selv, så tar jeg det her.

 

Poenget med polermaskiner er intet annet enn økonomisk vinning av et helt unødvendig produkt. Greit for såkalte bilpleiefirmaer riktignok, selv om bransjen i seg selv er like unødvendig som produktet.

 

Kort sagt, håndpolering gir ALLTID det beste resultatet, både på enkleste og rimeligste vis.

Ikke for å være frekk på noen måte, men hvis du mener at en poleringsmaskin kun er tilstede for økonomisk vinning og at jobben gjøres like bra for hånd, har du gått glipp av en del vesentlige faktorer innenfor bilpleie og lakkbehandling..

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Oi, her må jeg helle litt bensin på bålet :D

Litt greia med maskin er å få en viss temperatur, skal du få den for hånd, så skal du stå på.

Men jeg er ingen kar som er glad i polerings , å jeg synes uansett hvor flink eller mcguarius eller 3m eller samme hva, så får man alltid poleringsriper. De bilene jeg har hatt som er griseblanke, er nylakkert, og kun brukt såpe fra fenderlista å ned, vasket hver dag etter bruk, med varmt høytrykk.

Link to comment
Share on other sites

Oi, her må jeg helle litt bensin på bålet :D

Litt greia med maskin er å få en viss temperatur, skal du få den for hånd, så skal du stå på.

 

Få en viss temperatur? Det er da bare å la bilen stå i sola en stund før man begynner på poleringa det.

Men ikke sånn at lakken blir FOR varm da ;)

 

Grunnen til negativiteten til maskinpolering er at man nettopp var så "smart" å kjøpe Biltema`s nye maskin,

med sånn digital turtallsjustering. Fancy greier, må vite, med fint grep og lett å jobbe med. Alikevel vanskelig

å oppnå ønsket resultat i forhold til å polere for hånd. Er forresten på helt nylakkert bil, mørk metallic lakk med

effekt som gir en nærmest 3D-aktig dybdeglans :)

 

Men brukte maskinen på firmabilen som er hvit da (måtte jo få brukt den til noe), og den var enkel å få "fin"..

 

Åsså er jeg seff enig i at hvis lakken er så slitt at det må rubbes, så er nok maskin gode greier.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Er voksen som skal ha en viss temp. Slik at den "smeltes" for og gi en bedre glans. Hva i all verden skal du polere en nylakkert bil for? Bare lurer.

Sliping av støv for eksempel, da må maskina frem etterpå.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...