Jump to content

Verdens beste bilmotor


xr4ti

Recommended Posts

Det var på tide at bilfabrikantene gjorde en øvelse med blanke ark og med ambisjoner om å gjøre ting riktig.

 

3 sylindre og én turbo er og har vært den optimale kombinasjonen lenge, men få har brydd seg noe særlig.

Direkteinnsprøytning øker drivstoffets praktiske oktantall.

Uansett sier dette litt om potensialet i en twin turbo V6 ja. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ble faktisk imponert over lyden av denne,som sikkert de fleste har hørt 3 sylinder-motor før,men denne høres velbalansert ut!

Minner om en 6'er..Å så liten!

 

Vet ikke om den denne er slik,men ford sine 4sylindre ecoboost motorer,med direkte bensininnsprøytning

Går så billigt/magert? At de har tilleggsvarmer for å holde driftstemperatur:)

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Hehe, må være et aldri så lite helvette å balansere veivparti/svinghjul på en slik :lol:

Genial liten sak :) Tøft med svinghjul "ute av balanse" for å få finere gange, og slippe den der klassiske 3sylindrende lyden :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Nei hvorfor det?

På 4 syl. motor så bråstopper 4 stempler hver 180 veivakselgrad.

En 3 syl motor har alltid 2 stempler i bevegelse og 240 grader mellom forbrenningstaktene.

Med 240 grader mellom hver gang en eksosventil åpner så har man i tillegg optimal driving av turboen.

Det er bare fordeler å finne her. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok dette er ei utvikling som vanskelig lar seg stoppe. Men det ser jeg på som en bra ting :) Kan vel ikke være noe negativt med mer effektive motorer. Mer kjøreglede og mindre forbruk :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Herregud for en gay kjerringmotor....Jada sikkert verdens beste motor

og det er skikkelig mandig å kjøre elbil også..

Det er teknologien som er av interesse, ikke de ca. 990 ccm.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei hvorfor det?

På 4 syl. motor så bråstopper 4 stempler hver 180 veivakselgrad.

En 3 syl motor har alltid 2 stempler i bevegelse og 240 grader mellom forbrenningstaktene.

Med 240 grader mellom hver gang en eksosventil åpner så har man i tillegg optimal driving av turboen.

Det er bare fordeler å finne her. :)

 

Svinghjulet er faktisk laget slik på desse, i "ubalanse" altså som en slags "motvekt", for å få finere gange i den :)

Helt genialt egentlig :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg over gjennomsnittet glad i Ford sine eldre V6-motorer, men skulle man doblet motoren, måtte det blitt en R6 eller H6, R6 og V12 er jo det som har best potensiale for å bli vibrasjonsfrie, og jevnt drag, mens boksermotoren igjen er "naturlig utjevnet som følge av at sylindrene jobber mot verandre(180* sylindervinkel), V6 har fordelene med plassbesparende "stor" motor og en særegen og fin motorlyd.

Men igjen, en V6-utgave ville jo vært smart, man får dobbelt så mye motor på 1,3 ganger plassen og vekta, er jo smart i disse "downsizing"-tidene.

 

 

Men tilbake til dette med direkteinsprøytning på bensin, har det bare fordeler, eller det som på diesel, at man taper en del, direkteinnsprøyta dieselmotorer har jo ulempen med tørr/hard gange, og spesielt med commonrail ett snevert og lavt arbeisturtall.

 

Nesten fælt at jeg som bilmekaniker ikke har satt meg inn i dette, men har kun jobbet med indirekte innsprøytede bensinmotorer, og er i grunnen mere fascinert av både forgassere og mekaniske systemer.

 

Men jo John, det ville blitt kult når jeg får skrivd litt og tenkt meg om, og helt i Ford`s ånd, med å bygge større motor av en liten, ser jo bare motoren mange av oss er glade i, Køln-sekseren...

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Om man går tilbake til de 2 første moderne direkteinnsprøytede motorene. Den ene va 1,8 GDI fra Mitsubishi med 125hk, og den andre var laget av Alfa Romeo, jeg er usikker på størrelsen der.

GDI motoren har de fleste hørt om. Den var tatt fram for å bruke minst mulig drivstoff, og var vel samtidig første bensinmotor med 4veis katalysator som er bygd for å takle magrere blanding enn lambda1. Jeg har kjørt mye med førsteutgaven av GDI motoren. Denne føltes som en mellomting av en diesel og en bensinmotor med portinnsprøytning, med tanke på at den har mye moment på bunn, men taper litt på topp turtall. Ingenting med lyden avslørte at det var snakk om direkteinnsprøytning. Mens motoren enda var frisk, før den fikk de kjente problemene med koks i innsug og slagg i oljekanalene, så kjørte man fint på 0,41 til i underkant av 0,5 på pen langkjøring med lite til litt last.

Den derekteinnsprøyta bensinmotoren til Alfa fra samme periode, slutten av 90 tallet altså, er det svært få som har hørt om. Prinsippet i denne motoren er stort sett det samme, men Alfa valgte å tune direkteinnsprøytninga til å hente ut maksimal effekt og ikke minst mulig forbruk som Mitsubishi gjorde. Alfa annonserte derfor ikke like mye som Mitsubishi for direkteinnsprøytning som en stor fordel.

Felles for direkteinnsprøyta bensinmotorer og dieselmotorer er at de er totalt avhengig av squsih og swirl i forbrenningsrommet for å fungere, og få antent drivstoffet. Ved magerdrift så er all bensindampen konsentrert rett rundt tennpluggen, og ingen bensin i kontakt med sylinderveggene.

Siden den gang har utviklinga gått vidre. Vi har bla fått TFSI motorer fra VAG. En av få ting jeg liker med VAG :) Den jeg har prøvekjørt føltes som en mellomting av en moderne diesel med moment fra tomgang, og en frisk sugemotor lenger opp i registret.

Enkelte motorer kan i dag kjøre med gasspjeldet på full åpning på magerdrift, og styrer da effekten kunn med drivstoffmengden på samme måte som en diesel på lav belastning. På større belasning sprøytes det inn bensin under innsugningstakten, og gasspjeldet fungerer som normalt på en bensinmotor. Det er også fult mulig å kjøre på selvantenning. Man bruker da tennpluggen for å få start på motoren, og når den har blitt tilstrekkelig varm så går den på selvantenning under magerdrift. Tennpluggen aktiverse først igjen når man skal hente ut mer effekt.

Orbitol hadde også ei mekanisk direkteinnsprøytning som brukte selvantenning med bensin. Forbrenningen ble kontrollert ved hjelp av EGR for å unngå tenningsbank/eksplosjon. Denne er mest brukt på 2taktere.

 

jeg ser bare positive ting med denne teknologien :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Men tilbake til dette med direkteinsprøytning på bensin, har det bare fordeler?

Bortsett fra kostnadene så påstås det å bare være fordeler ja - og det virker troverdig og fornuftig. Hovedproblemet til en motor med tennplugger er at drivstoffet holder uønsket lav oktan og er for dårlig blandet med luften. (utilstrekkelig forstøving inne i sylinderen.)

Med 100 BAR bensintrykk og ingen oppvarming pga 90 graders innsugskanaler og glødende innsugsventiler så hjelper dette mye. Uten bensin som opptar luftplass i innsugskanalene så øker VE og derfor dreiemoment og hk. Man kan da lage kanalene mindre i areal noe som hjelper ytterligere. Tipper at vi får se at dette vil komme mer og mer i fremtiden.

er i grunnen mere fascinert av både forgassere og mekaniske systemer.

Enig med du der. :)

Stadig færre får dette til å fungere godt. :)

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat vært å prøvd Fod Focus STV 1.0 ECOBOOST, etter å ha hørt så mye snakk om den. Så måtte jeg bare prøve den :)

 

Og det må jeg si, det er sjelden jeg blir imponert av små ting. Men denne motoren imponerte meg skikkelig, den var med hele tiden og det var masse krutt der. Til å være en motor på 1.0 eller 990 CCM+- så er dette en motor jeg fint kunne sett i fler av småbilene til Ford.

 

Og lyden alle snakker om i lave gir - Ja, jeg er HELT enig.. Den er magisk fin!

 

Fikk også anledningen til å prøve autopark systemet.. Det også imponerte meg veldig :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Hehehehe, masse krutt?Den bilen med den motoren er til å grine av.Du har vel kanskje aldri kjørt en bil med større motor enn 1,6?Latterlig motorstørrelse i så stor bil.Og ja, jeg har prøvekjørt samme bil.

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Hehehehe, masse krutt?Den bilen med den motoren er til å grine av.Du har vel kanskje aldri kjørt en bil med større motor enn 1,6?Latterlig motorstørrelse i så stor bil.Og ja, jeg har prøvekjørt samme bil.

 

Det var det jeg også tenkte på, men jeg gadd ikke skrive det fordi jeg vet jeg er litt bortskjemt når det gjelder ccm. ;)

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hvorfor de har valgt å legge "grenrøret" inn i toppen, slik det ble gjort i gamledager? Må da kreve mye kjøling å strupe ned eksosgassen der, men jeg ser fordelen med en mindre komponent - altså kun en kollektor og deretter turbo.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hehehehe, masse krutt?Den bilen med den motoren er til å grine av.Du har vel kanskje aldri kjørt en bil med større motor enn 1,6?Latterlig motorstørrelse i så stor bil.Og ja, jeg har prøvekjørt samme bil.

 

Hmm.. Jo, har vel kjørt en 8.1L V8 også et par hundre ganger.. Men her og nå, så snakker vi om denne nye motoren, ikke hvilke andre motorer som er mye bedre enn den.. Jeg ble faktisk utrolig imponert over det de har fått til av en motor i den størrelsen, iforhold til Toyotaer med 1.0L motorer som knapt nok flytter seg.

 

Om DU synes dette er en dårlig/latterlig motor i en bil av den størrelsen så er det helt greit. Men du trenger ikke å brase ut om hvor latterlig motoren er bare fordi at ikke du liker den, det går ann å holde kjeft og heller la andre dele erfaringer. Du synes motoren var latterlig, tragisk, meningsløs osv osv fordi den ikke har har masse kubikk.

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser heller ikke poenget i å latterligjøre denne nye teknologien. Jeg tviler på at vi plutselig vil få upsizing av motorstørrelse i fremtiden :( Selv om jeg også foretrekker større motorer.

Da ser jeg det bedre å akseptere faktumet og se det positive i det :)

Jeg lurer på hvorfor de har valgt å legge "grenrøret" inn i toppen, slik det ble gjort i gamledager? Må da kreve mye kjøling å strupe ned eksosgassen der, men jeg ser fordelen med en mindre komponent - altså kun en kollektor og deretter turbo.

Nå tenker jeg bare høyt her. Kan det være for å nettopp samle opp mest mulig av varmen? En direkteinnsprøytet motor er jo mer effektiv enn en med port innsprøytning, og utvikler nødvendigvis også mindre overflødig varme, spesielt i magerdrift. Som en moderne turbodiesel er de også tregere å få opp varmen i under normal kjøring.

Så kan det hende de bruker eksovarmen til å varme opp/holde varmen i motoren?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nja, kanskje.

Truckmotorer må tåle mye juling og er derfor solide.

V6 twin turbo motor er bare optimalt.

3,5 L 4V motor som gir lavt forbruk er fantastisk.

Ca. 92 mm borring og ca 88mm slaglengde er midt i blinken.

(Det er mange artige klipp på Youtube for dem som gidder.)

 

= veldig høyt potensiale. B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

var ute med han far og testet en stv focus med denne motoren og som andre har skrevet så ble vi også veldig imponert over draget i den. drar som en disel bare att den har ett lengre turtallsregister! jeg likte den veldig godt ^_^

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...